آشنایی با گیاه دیفن باخیا گلی زیبا و کاربردی اما به شدت سمّی

آشنایی با گیاه دیفن باخیا گلی زیبا اما به شدت سمّی

آشنایی با گیاه دیفن باخیا

اگر کسی یک تکه از برگ “دیفن باخیا” را بجود، اگر کودک باشد، در عرض یک دقیقه می میرد و اگر بزرگسال باشد، در مدت پانزده دقیقه می میرد! جویدن برگهای این گیاه چون به شدت سمّی است، سبب خفگی و مرگ کودکان می شود! مردم برای زیبایی در خانه ها و دفترکار، از دیفن باخیا زیاد استفاده می کنند و از سمّی و کشنده بودنش خبر ندارند! دیفن باخیا را در کشورهای مدیترانه به اسم “گل اشک مادر” هم می شناسند، چون سهل انگاری در مورد این گیاه اشک مادران زیادی را درآورده است! به جز دیفن باخیا، خرزهره و زبان گاوی، هم از مرگبارترین و کشنده‌ترین گلهایی است که ما زیاد با آنها سر و کار داریم و خوردن آن حتی می تواند باعث کما و مرگ شود! متاسفانه جدای از خانواده ها، این گیاهان را شهرداریها بدون اینکه آگاه باشند حتی گاهی نزدیک محل بازی کودکان می کارند! اطلاع رسانی در این مورد واجب است!

سمی بودن برگ های گیاه دیفن باخیا

گیاه دیفن باخیا در زبان فارسی با نام سم برگ شناخته می شود. با توجه به این موضوع برخی عقیده دارند که این گیاه می تواند برای سلامتی افراد خطرناک باشد. در ابتدا عنوان کنیم که دیفن باخیا دارای شیره گیاهی است که باعث تحریک اعضای بدن افرادی که با آن در تماس باشند می شود. با توجه به این موضوع می بایست کودکان و حیوانات خانگی خود را از تماس با گلبرگ های این گل دور نگه دارید.

در رابطه با افراد بزرگتر توصیه می شود در زمان آبیاری و تکثیر گیاه دیفن باخیا دقت کافی داشته باشند و مراقبت های لازم انجام شود. اگر با این گیاه دچار مسمومیت شدید به علائمی مانند التهاب دهان و زبان بسیار توجه کنید. زمانی این مشکل پیش می آید که شیره گیاه با دهان و گلوی شما در تماس باشد که می بایست در این رابطه احتیاط کنید.

آشنایی با گیاه دیفن باخیا, گلی زیبا اما به شدت سمّی ,گیاه دیفن باخیا, گل دیفن باخیا به شدت سمّی,گل های سمی را بشناسیم,مواظب گلهای سمی در مکانهای عمومی باشیم

نام فارسی آن یعنی سم برگ به سمی بودن برگ های دیفن باخیا اشاره دارد. شیره گیاهی سمی دیفن باخیا باعث می‌شود اعضای بدن تحریک شود و برای کودکان و حیوانات خانگی مضر است. پس اگر فرزند کوچک یا حیوانی در خانه دارید، گلدان دیفن باخیا را از دسترس او خارج کنید و خودتان هم در زمان تیمار، آبیاری و تکثیر با احتیاط رفتار کنید.

گیاه دیفن باخیا از گیاهان زینتی

گیاهان زیبایی در طبیعت وجود دارند که هر کدام در شرایط خاصی قابل نگهداری می باشند. یکی از گیاهان آپارتمانی که امروزه نیز بسیار در منازل دیده می شود گیاه دیفن باخیا می باشد. این گیاه جزء خانواده های زینتی است و از ارتفاع ۱۰۰ تا ۱۲۰ سانتی متری برخوردار است. به دلیل نگهداری راحت این گیاه بسیاری از آن برای زینت منزل و تراس خود استفاده می کنند.

هر چند گیاه دیفن باخیا را می توان به راحتی نگهداری نمود اما در رابطه با آن باید اطلاعات کافی کسب نمایید تا این گیاه زینتی بیشتر با شرایط آپارتمان شما انس بگیرد. جالب است بدانید که نام این گیاه زیبا و سرسبز از سرباغبان وینی که او را جوزف دیفن باخ می نامیدند گرفته شده است. در ادامه به نحوه نگهداری این گیاه زیبا در آپارتمان و منازل مسکونی خواهیم پرداخت.

گیاه دیفن باخیا دارای ویژگی های ظاهری خاصی است که برای آشنا شدن شما با این گیاه در این بخش بیشتر به آنها خواهیم پرداخت. برگ های بزرگ و سوزنی شکل با ظاهری بیضی گونه و با رنگ سبز به همراه زرد و کرم در قسمت میانی از ویژگی های این گیاه برشمرده می شوند. جالب است بدانید که گل این گیاه نقش زینتی ندارد و با رشد برگ هایش نمایان می شود.

۵۰ سانت طول برگ این گیاه و عرض آن ۲۵ سانت می باشد. ساقه های گیاه دیفن باخیا بدون اینکه انشعابی داشته باشد بلند می شود و برگ های بزرگ تر را احاطه می کند. برگ های کوچک تر در قسمت انتهایی و پایینی ساقه رشد می کنند. برخی بر این عقیده هستند که برگ های این گیاه سمی هستند و برای انسان بسیار خطرناکند که در ادامه بیشتر به این موضوع خواهیم پرداخت.

نیازهای مورد نیاز برای رشد بهتر دیفن باخیا
• نور مورد نیاز برای دیفن باخیا متوسط و غیر مستقیم باشد. در نور کم گیاه بلند شده و حالت علفی پیدا می کند. در واریته های برگ تیره، مقاومت به سایه بیشتر است.
• درجه حرارت مناسب برای دیفن باخیا ۱۲-۱۸ درجه سانتیگراد است. در دمای بالاتر اسپری برگی انجام دهید.
• خاک مرطوب قلیایی تا کمی اسیدی، مخلوطی از سه قسمت خاک جنگلی و یک قسمت خاک معمولی یا خاک باغچه یا یک قسمت خاک رس، یک قسمت کود حیوانی و دو قسمت برگ برای ایم گیاه آپارتمانی ایده آل است.
• برای تغذیه گیاه دیفن باخیا، کود را به صورت مایع و به اندازه ۳۰ گرم در لیتر دو هفته یکبار از فروردین تا آبان استفاده کنید.
• آبیاری دیفن باخیا را با آب بدون املاح، در تابستان دوبار در هفته و در زمستان هفته ای یکبار انجام دهید. دیفن باخیا نسبت به کمبود آب و خشکی مقاومت نسبتا خوبی نشان می دهد ولی آبیاری بیش از اندازه گیاه را از بین می برد. بین دو آبیاری سطح خاک باید خشک شود. نور مورد نیاز برای دیفن باخیا متوسط و غیر مستقیم باشد .آشنایی با گیاه دیفن باخیا
نکاتی برای نگهداری از دیفن باخیا
• تعویض گلدان در فصل بهار هر سال و قبل از آغاز رویش انجام شود.
• برای تمیز کردن برگ می توانید اسفنج مرطوب را دو تا ۳ هفته یکبار روی برگها بکشید. از هیچ ماده شوینده ای استفاده نکنید که موجب بسته شدن روزنه های برگی می شود. به دلیل سمی بودن گیاه از دستکش استفاده کنید.
• برای حفظ رطوبت هوا غبارپاشی و اسپری برگی را خصوصا در دمای بالا فراموش نکنید. در تابستان هر روز اسپری برگی پیشنهاد می شود. برای تمیز کردن برگ می توانید اسفنج مرطوب را دو تا ۳ هفته یکبار روی برگها بکشید.
گیاه پزشکی و درمان بیماری، علت زرد شدن برگ دیفن باخیا
• برگ زرد و تارعنکبوت زیر برگ: آسیب کنه قرمز/ تیمار: سم پاشی با سم کنه کش دو هفته یکبار
• برگ خشک شده و به زمین افتاده: هوای گرم و خشک/ تیمار: آبیاری و اسپری برگی و انتقال گیاه به مکان خنکتر (لکه سوخته روی برگ به دلیل غبارپاشی در آفتاب مستقیم)
• برگ رنگ پریده و روشن: نور یا سرما زیاد است یا نیاز به کوددهی دارد.
• برگ های پایینی زرد با لکه های قهوه ای: آبیاری بیش از اندازه
• لکه های سفید پنبه ای روی برگ: حشره آفت/ تیمار: سمپاشی با سم حشره کش نفوذی هر دو هفته یکبار
برگ های پایینی زرد با لکه های قهوه ای، به دلیل آبیاری بیش از اندازه می باشد

ارسال شده در تاریخ 26 سپتامبر 2019 توسط خدیجه ص با موضوع گوناگون
بازدید : 6,557
دیدگاه خود را ارسال کنید ( بدون دیدگاه )

لطفا کادر زیر را تکمیل کنید *

©ایران پاتوق / تمامی حقوق محفوظ و مربوط به این سایت می باشد و کپی از مطالب ایران پاتوق حتی با درج لینک منبع ممنوع بوده و پیگیری قانونی خواهد شد.