اهمیت زیاد نوشیدن آب چگونه عادت کنیم آب بیشتری بخوریم

اهمیت زیاد نوشیدن آب عادت کنیم آب بیشتری بخوریم

اهمیت زیاد نوشیدن آب

اگر آب معمولی برایتان بی مزه است آن را با قطعات میوه و سبزیجات مانند خیار، پرتقال و نعناع تازه طعم دار کنید.

این کار نه تنها طعم آب را تغییر می دهد بلکه سبب می شود پارچ یا بطری آب از نظر ظاهری نیز زیبا شود و دوست داشته باشید یک لیوان آب از آن بنوشید.

قبل از غذا آب بخورید

با آب، مانند یک پیش غذا برخورد کنید و وعده‌های غذایی را با یک لیوان آب شروع کنید. به این روش، هم آب بیشتری در روز مصرف می‌کنید، و هم اشتهای شما مهار می‌شود.

اهمیت زیاد نوشیدن آب,روشهایی برای زیاد نوشیدن آب ,چگونهعادت کنیم آب بیشتری بخوریم,اهمیت تامین آب بدن ,میزان آب مورد نیاز روزانه بدن,فواید نوشیدن آب,خوردن آب

یکی از بهترین عادات سلامتی که می توان روزانه انجام داد، نوشیدن یک لیوان آب هنگام ناشتاست. شاید این نکته چندان مهم به نظر نرسد اما نوشیدن آب درست بعد از بیدار شدن از خواب بهترین زمان روز است تا این مایع بسیار ویژه به بدن برسد.
هنگامی که شب در خواب هستید، بدن عملکردهای مهمی را تحت کنترل دارد تا سلول های آسیب دیده را ترمیم کند و یک پاکسازی درونی انجام می دهد تا مواد سمی بدن دفع شوند. به همین دلیل است که آب نقش بسیار مهمی در زمان بیدار شدن از خواب دارد.
 نوشیدن یک لیوان بزرگ آب در صبح دفع مواد زائد را که طی شب توسط فعالیت دستگاه لنفی از دیگر مواد جدا شده اند را تسهیل می کند.
بسیاری از افراد هنگام صبح تمایل به مصرف دیگر نوشیدنی ها دارند در حالی که بهترین مایعی که توصیه می شود آب است زیرا خواص بی شماری برای بدن دارد.
محافظت از پوست از اهمیت زیاد نوشیدن آب
 مصرف آب در حال ناشتا می تواند سلامتی و زیبایی پوست را تحریک کند. در واقع، بدن ما برای اینکه به طور صحیحی فعالیت خود را در صبح آغاز کند به رطوبت کافی نیاز دارد.
 با نوشیدن یک لیوان آب هنگام بیدار شدن، سلول های پوست تقویت می شوند و مواد سمی تجمع یافته در آنها از بین می روند. همچنین به حفظ حالت کشسانی پوست نیز کمک می شود تا مدت طولانی تری جوان و بدون چروک بماند.
تاثیری مشابه داروهای مدر
بسیار مهم است تا برای دفع مواد سمی و زائدی که در کلیه ها تصفیه شده اند، عملکرد سیستم لنفاوی تحریک گردد که نوشیدن کافی آب می تواند مؤثر باشد. در این صورت مواد زائد جمع شده در کلیه ها از بین می روند زیرا دفع مواد سمی از طریق ادرار تحریک می شود.
تامین رطوبت سیستم لنفاوی
نوشیدن آب در حال ناشتا یکی از مهم ترین توصیه های تامین رطوبت سیستم لنفاوی است و از خستگی غدد فوق کلیوی جلوگیری می کند. این غدد مسئول تولید کورتیزول است که هورمون مؤثر در برابر مقابله با استرس است.
بهبود عملکرد دستگاه گوارش
اگر بعد از بیدار شدن از خواب آب بنوشید،‌ دستگاه گوارش را تحریک کرده اید زیرا به دفع مواد سمی کمک می شود، حرکات روده ها تسهیل می گردد و برای دریافت مواد غذایی و انجام فعالیت گوارشی آماده می شود.
 تسریع متابولیسم
مصرف آب یکی از روش های کلیدی برای تضمین عملکرد مطلوب سیستم کلیوی است. کلیه های مسئول تغییر حالت چربی به انرژی هستند و مانع از تجمع چربی در بدن می شوند.
 زمانی که آب به اندازه کافی به بدن نرسد، این وظیفه منحصرا به عهده کبد خواهد بود که ممکن است دچار بیماری های مختلفی شود و کندی عمومی متابولیسم را در پی داشته باشد.
بهبود بازده جسمانی
مصرف آب برای تضمین حرکات مفاصل، ماهیچه ها و لیگمان ها بسیار مهم است. توصیه می شود هر روز صبح آب نوشیده شود تا رطوبت کافی به بدن برسد و انرژی روزانه تامین شود.
 افرادی که به طور منظم فعالیت ورزشی انجام می دهند باید مقدار بیشتری آب بنوشند تا کاهش آب بدن طی تمرینات جبران شود.
پیشگیری از عفونت های ادراری
نوشیدن آب در حال ناشتا خطر ابتلا به عفونت های ادراری را کاهش می دهد. زمانی که رطوبت کافی بدن تامین نشود و مایعات کافی به کلیه ها نرسد، احتمال اینکه عفونت های ادراری بروز کند بیشتر می شود.
مقابله با احتباس آب
احتباس آب مشکلی است که در پی افزایش زیاد سدیم و دیگر عوامل مرتبط با تغذیه در بدن ایجاد می شود. نوشیدن آب دفع مایعات جمع شده در بدن را تسهیل می کند که در این صورت مانع از تورم بدن و پیشگیری از ابتلا به بیماری های مختلف می شود.
کاهش بسیاری از دردها
مصرف آب با کاهش علائم و دردهای مرتبط با بیماری هایی مانند آرتریت، ناراحتی قلبی عروقی، آسم، برونشیت، اختلالات کلیوی، یبوست، سندروم پیش از قاعدگی و میگرن همراه است.
تنظیم درجه حرارت بدن
 نوشیدن آب در حالت ناشتا دمای بدن را تنظیم می کند که در این حالت انتقال مواد غذایی و اکسیژن به سلول ها بهبود می یابد.
به خاطر داشته باشید که …
گرچه فواید نوشیدن آب در حالت ناشتا بسیار است اما کافی نخواهد بود. در واقع، باید حتما در طول روز حداقل دو لیتر آب نوشیده شود تا خواص این ماده حیاتی ادامه یابد.
مصرف بیش از حد آب نیز توصیه نمی شود زیرا برای عملکرد صحیح کلیه ها مضر خواهد بود. گرچه آب برای بدن عالی است اما زیاده روی در مصرف آن می تواند رطوبت بیش از حد و نارسایی کلیه ها را در پی داشته باشد.
برای اینکه مطمئن باشید مصرف آب در طول روز کافی بوده است باید وزن بدن را بر 30 تقسیم کنید تا مقدار آب به لیتر مشخص شود. شخصی که 50 کیلو وزن دارد باید روزانه 2 لیتر آب بنوشد.

نگذارید تشنگی به سراغتان بیاید

پژوهشگران علوم تغذیه اعلام کرده‌اند عادت برخی مردم برای نوشیدن آب هنگامی که احساس تشنگی به آن‌ها دست می‌دهد، اشتباه و مضر است. همان طور که هر کسی در مواجهه با کمبودها اهم و فی‌الاهم می‌کند، مغز نیز برای تنظیم فعالیت‌های بدن، بخش‌های حیاتی‌تر و مهم‌تر را مبنای توجه قرار می‌دهد. این سیستم توجه و تخصیص باعث می‌شود به بخش‌های دیگر آب کمتری برسد. فکر کنید اگر اوره در خون یا سموم حاصل از فعالیت کبد که باید با آب آمیخته و از راه ادرار دفع شود در تنگنای کمبود آب گرفتار شود، غلبه منتج از تجمع سموم در بدن چه مضراتی خواهد داشت؟

یبوست دارید؟ بیشتر آب بنوشید

یبوست یکی از مشکلات شایعی است که تمامی افراد به نوعی آن را برای یک بار تجربه کرده‌اند و در برخی از افراد ممکن است این مشکل به صورت مزمن باشد. مصرف فیبرهای غذایی موجود در میوه، سبزیجات و غلاتی که از دانه کامل تهیه می‌شوند در پیشگیری از یبوست بسیار مناسب است. بنابراین توصیه می‌شود فیبرهای غذایی را در وعده‌ها و میان‌وعده‌های غذایی‌تان گنجانده و مصرف شیرینی‌ها و غذاهای پرچرب را در رژیم‌تان کاهش دهید. همچنین داشتن تحرک کافی و فعالیت فیزیکی یکی از مسائل مهم در پیشگیری از یبوست است.

به علاوه اگر وضعیت دهیدراتاسیون یا آب بدن در تمام طول روز در شرایط نرمال نگه داشته شود یکی دیگر از عوامل موثر در پیشگیری از یبوست به حساب می‌آید زیرا کوچک‌ترین کاهش در میزان آب و الکترولیت‌های بدن می‌تواند عاملی بسیار مهم و جدی برای ابتلا به این مشکل باشد. به همین دلیل نیاز است که در وعده‌های غذایی آب و مایعات مورد نیاز بدن را تامین کنید.

بیشتر افراد تصور می‌کنند که اگر در طول روز 8 تا 10 لیوان آب بنوشند دریافت این مقدار آب کافی است در حالی که باید قبل از اینکه دهانتان خشک شود و احساس تشنگی کنید به میزان کافی آب بنوشید تا بدن به کمبود آب و مشکلات ناشی از آن مانند یبوست مبتلا نشود. همچنین نباید آب مورد نیاز بدن را به صورت یکجا تامین کرد بلکه باید در طول روز به صورت منظم و تدریجی آب نوشید؛ مثلاً به جای اینکه 2 لیوان آب را به صورت یکجا بنوشید بهتر است در فواصل یکی، 2 ساعت هر بار به میزان کافی آب مصرف کنید. بنابراین به افرادی که مشکل خاصی ندارند و به بیماری خاصی مبتلا نیستند، توصیه می‌شود که آب را به صورت مکرر و متناوب بنوشند.

اهمیت زیاد نوشیدن آب,روشهایی برای زیاد نوشیدن آب ,چگونهعادت کنیم آب بیشتری بخوریم,اهمیت تامین آب بدن ,میزان آب مورد نیاز روزانه بدن,فواید نوشیدن آب,خوردن آب

ورزش می‌کنید؟ آب بیشتری بنوشید

در برخی از شرایط ممکن است دفع آب به صورت مقطعی و در یک زمان خاص زیاد باشد مانند ورزشکارانی که کار سنگین انجام می‌دهند یا کارگران و افرادی که در محیط خیلی گرم فعالیت می‌کنند و تعریق زیادی دارند. در این افراد مقدار زیادی آب بدن از دست می‌رود و نوشیدن آب به تنهایی نمی‌تواند پاسخگوی آب از دست رفته و تأمین‌کننده دهیدراتاسیون بدن باشد. زیرا معمولاً دفع مایعات بدن همراه با دفع الکترولیت‌ها به خصوص سدیم، پتاسیم، کلر و بی‌کربنات است که همگی روی عملکرد عضلات دستگاه گوارش موثر هستند و کمبود هر کدام از آن‌ها می‌تواند زمینه‌ای برای ابتلا به یبوست باشد.

بنابراین اگر دفع آب از بدن به صورت ناگهانی و یک‌دفعه باشد باید در این افراد مایع درمانی خوراکی انجام شود تا علاوه بر آب، الکترولیت‌هایی که از بدن دفع شده به طور متناسب و متعادل دریافت و مشکل کم‌آبی بدن رفع شود.

زنان د ر 2 زمان باید بیشتر آب بنوشند

* در زنان به دلیل اینکه در دوران قاعدگی، دفع خون با مقداری آب و الکترولیت همراه است، نوشیدن آب و پیشگیری از کم‌آبی و تعادل آب و املاح بسیار مهم است و اگر به آن توجه نشود، حداقل اختلالات که کاهش تمرکز ذهنی است، بروز می‌کند و با توجه به شدت کم‌آبی به صورت خفیف یا شدید نمایان می‌شود. به علاوه، اگر کم‌آبی بدن، بسیار جدی باشد، مسایل کلینیکی و بالینی را هم به همراه دارد.

* در خانم‌های یائسه نیز نوشیدن آب برای حفظ سلامت بدن موثر است. در دوره یائسگی که معمولاً از سنین 50-45 سالگی آغاز می‌شود، فعالیت بدنی کاهش می‌یابد و در اثر آن بافت ماهیچه‌ای بدن کم می‌شود و بافت پیوندی و چربی جای آن را می‌گیرد. این تغییر شرایط فیزیولوژیک و شیوه زندگی، بدن را به شدت در معرض کم‌آبی قرار خواهد داد. بنابراین بهتر است با کمترین احساس تشنگی و خشکی مخاط دهان، آب بنوشند تا از بروز اختلالات ناشی از کم‌آبی در بدنشان پیشگیری شود.

اگر اسهال و استفراغ دارید، آب بیشتری بنوشید

هنگام ابتلا به بیماری‌ها نیز باید در فواصلی کمتر، آب و مایعات نوشید تا نیاز بدن جبران و تامین شود. به عنوان مثال هنگامی که به بیماری‌هایی همراه با اسهال و استفراغ مبتلا می‌شوید بخشی زیاد از آب در این روند از دست می‌رود و در صورتی که مقدار مورد نیاز جایگزین نشود وضعیت بیماری مخاطره‌آمیز خواهد شد.

سایر شرایط و اهمیت زیاد نوشیدن آب

افزایش مقدار قند خون در مبتلایان به دیابت هم باعث کم‌آبی بدن می‌شود. گرما، خوردن غذاهای پرنمک و محتوی ادویه، برخی داروها، خونریزی‌های شدید و… همگی از جمله مواقعی است که نیاز بدن به مایعات بیشتر شده، آب موجود در بافت‌ها با شدت بیشتری تحلیل می‌رود.

عصبی شدی؟ یه لیوان آب سرد بنوش

جالب است بدانید بررسی‌های دانشمندان مشخص کرده بی‌علاقگی به نوشیدن آب یا کم‌نوشی بر خلق و خوی افراد (به خصوص زنان)‌ اثرگذار است و آدمی را عصبی، کم‌تحمل، پرخاشگر و تندخو می‌کند. شاید به همین دلیل است که نیاکانمان معتقد بودند وقتی عصبانی می‌شوید یک لیوان آب بخورید!

حین یا پس از غذا آب سرد نخورید

نوشیدن آب هنگام غذا خوردن باعث رقیق شدن شیره معده و ایجاد اختلال در جذب مواد مغذی می‌شود. نوشیدن آب سرد که نزد برخی افراد عملی لذت‌بخش به شمار می‌رود، اثراتی به مراتب مضرتر دارد. آب سرد، مواد روغنی بلعیده‌شده را سفت کرده، روند هضم غذا را کند می‌کند. رسوب چربی با اسید وارد واکنش شیمیایی شده و سریع‌تر در روده جذب می‌شود. نتیجه این روند علاوه بر حجیم شدن معده و چاقی، سرطان را در پی خواهد داشت.

علاوه بر این نوشیدن آب بسیار سرد به طور کلی برای کبد مضر است اما در مواردی مانند پس از حمام، پس از ورزش و در ناشتا اثرات زیان‌آور آب سرد برای کبد به مراتب بیشتر می‌شود. اهمیت زیاد نوشیدن آب

کم آبی:قاتل خاموش
همه می دانیم که برای سالم ماندن باید آب بیشتری بخوریم. در واقع 60 درصد بدن را آب تشکیل می دهد. مشکل اینجاست که شاید مشکل کم آبی را مثل مشکلات سلامتی دیگر (کمر درد به دلیل نشستن زیاد پشت میز، یا خستگی چشم به دلیل چشم دوختن به کامپیوتر ) احساس نکنید .
آبرسانی مرتب مفاصل و چشم ها را روان می کند، پوست را سالم نگه می دارد، گوارش را در حالت مطلوب نگه می دارد، سموم بدن را از بین می برد و انرژی تولید شده از طریق سلول ها را بیشتر می کند. اما عدم آبرسانی تعادل قند و نمک را در بدن به هم می ریزد و مشکلات سلامتی بیشتری را بوجود می آورد .اهمیت زیاد نوشیدن آب
پس اگر در محل کار احساس سردرد یا ضعف کردید دنبال خوراکی یا میان وعده نروید فقط کافی است یک لیوان آب بنوشید.
کم آبی چگونه روی سازندگی تاثیر می گذارد
شاید از فواید نوشیدن آب کافی و تاثیر آن روی سلامت و موقعیت کاری اطلاعات چندانی نداشته باشید و به همین دلیل با وجود این که می دانید آب به اندازه کافی نمی خورید نوشیدن آن در محل کار را هم نادیده می گیرید .
وقتی دچار مشکلات سلامتی مثل خستگی، سر درد، افزایش وزن، فشار خون بالا، و مشکلات کلیه می شویم به این فکر نمی کنیم که شاید آب کافی نمی خوریم. وقتی دچار این مشکلات می شویم، با سردرد به خانه می رویم و نمی توانیم به خوبی تمرکز کنیم به کار و همکارانمان نیز به طور غیر مستقیم آسیب می رسانیم. در نتیجه سازندگی کمتری در محیط کارمان خواهیم داشت .

اینستاگرام شاپ پاتوق

ارسال شده در تاریخ 26 آگوست 2019 توسط خدیجه ص با موضوع مطلب علمی
بازدید : 294
دیدگاه خود را ارسال کنید ( بدون دیدگاه )

لطفا کادر زیر را تکمیل کنید *

©ایران پاتوق / تمامی حقوق محفوظ و مربوط به این سایت می باشد و کپی از مطالب ایران پاتوق حتی با درج لینک منبع ممنوع بوده و پیگیری قانونی خواهد شد.