توصیه های تغذیه و سلامتی وعده های غذایی خود را حذف نکنید

توصیه های تغذیه و سلامتی وعده های غذایی خود را حذف نکنید

توصیه های تغذیه و سلامتی

افرادی که شام میل نمی ‏کنند، صبح پس از بیدارشدن، به علت افت قندخون معمولا دچار خستگی، بی‏ حوصلگی، می ‏شوند.

از طرفی تمایل زیادی به خوردن صبحانه چرب و شیرین و پر کالری دارند.

نباید هیچ یک از وعده های غذایی از جمله صبحانه و شام را حذف کرد، اظهار کرد: آرامش در هنگام غذا خوردن، ننوشیدن آب، نوشابه و چای هنگام و بعد از غذا خوردن از جمله نکات مهم در امر تغذیه صحیح هستند که هر فردی باید به آنها توجه کند.

 

توصیه های تغذیه و سلامتی,تغذیه و سلامتی ,وعده های غذایی خود را حذف نکنید, بهترین نوع تغذیه ,تغذیه مناسب و تضمین سلامتی ,لاغری و سلامت ,تغذیه و کاهش قند خون

آهسته غذا بخورید و به خوبی غذای خود را بجوید.

چای به هیچ وجه نباید داغ و هم چنین بعد از هر وعده غذایی مصرف شود به طوریکه اگر بعد از غذا بلافاصله چای نوشیده شود، روده ها به هیچ وجه پذیرای آهن نیستند و آهن مواد غذایی جذب بدن نمی شوند بنابراین اگر روزانه چای را به مقدار مناسب نه زیاد، آن هم به صورت کمرنگ و ولرم مصرف شود،مشکل خاصی پیش نمی آید. اما این در حالی است که افرادی که بعد از غذا خوردن، چای می نوشند پس از مدتی به کم خونی(آنمی) مبتلا می شوند.

حتماً صبحانه مصرف کنید؛ افرادی که بدون صبحانه از منزل خارج می شوند در طول روز بیشتر از سایرین، ریزه خواری می کنند.

هیچ یک از وعده های غذایی خود را حذف نکنید.

مصرف روغنهای مایع مثل ذرت، سویا، کانولا، زیتون و… به تناوب و درحد توصیه شده پیشنهاد می شود.

از مصرف روغنهای جامد، چربی های حیوانی، کره حیوانی، مارگارین، خامه، سرشیر، … جداً اجتناب کنید.

مصرف غذاهای آماده و پرچرب مثل پیتزا، سوسیس و کالباس،همبرگر، انواع ساندویچها، سسهای مایونز و.. پیشنهاد نمیشود.

توصیه می شود مصرف ویفرها، شیرینی ها و کیک و کلوچه، کراکرها و.. را به دلیل استفاده از روغنهای جامد در تهیه آنها به حداقل برسانید و حتی الامکان خیلی کم مصرف شود

مصرف غذاهای صنعتی و آماده مثل انواع کنسروها و غذاهای کنسروشده را نیز محدود کنید

از مصرف غذاهای غنی از کلسترول مثل جگر و کله پاچه، زبان، زرده تخم مرغ اجتناب کنید. مصرف جگر را به یک بار در ماه محدود کنید.

در هنگام خرید موادغذایی برچسب های غذایی را کنترل کنید سعی کنید مواد غذایی را انتخاب کنید که حاوی نمک، کلسترول و کلاً چربی اشباع کمتری باشد. با این کار به حفظ سلامتی تان کمک شایانی خواهید کرد.

مصرف مغزها مثل گردو، بادام، پسته و… را در برنامه غذایی تان حتماً قراردهید. (در واحد چربی و درحد توصیه شده): ۱ واحد چربی= ۱ ق م روغن مایع= ۲ عدد مغز گردوی کامل پوست کنده= ۶ عدد مغز بادام= ۷-۶ عدد مغز پسته.

 

سعی کنید غذاهای خود را کمتر سرخ کنید خود را به خوردن غذاهای آب پز و بخارپز و یا کبابی عادت دهید. با سرخ کردن مجبور به استفاده از روغن فراوان خواهید بود.

در حد معمول و متعادل به غذای خود نمک اضافه کنید. غذاهای خیلی شور را مصرف نکنید یا حتی الامکان مصرف آنها را محدود کنید. اگر عادت دارید در سر سفره به غذای خودنمک اضافه کنید، کم کم آن را ترک کنید.

 

اهمیت ناهار و شام در فرهنگ های مختلف، سبک زندگی و حتی شرایط جغرافیایی و محیطی متفاوت است. مثلا در کشورهای اسکاندیناوی که ۶ ماه روز است و ۶ ماه شب، مهم ترین وعده خوراکی شان صبحانه است.

در کشورهای اروپایی و غربی بیشتر افراد ممکن است چیزی به اسم ناهار نداشته باشند و ساعات کارشان را با میان وعده ها می گذرانند و وعده شام از اهمیت ویژه ای برخوردار است. اما به نظر من در ایران مهم ترین وعده خوراکی ناهار است و صبحانه با تمام ویژگی های منحصربه فردی که دارد، متاسفانه به دلیل سرعت زندگی امروزی از زندگی بیشتر ایرانی ها حذف شده و وعده شام از اهمیت کمتری نسبت به ناهار و صبحانه برخوردار است و حتی ضرب المثل های زیادی در این زمینه وجود دارد که کم اهمیت بودن شام را در فرهنگ ایرانی آشکار می کند.

اما واقعیت این است که در یک الگوی خوراکی سالم حتی وعده شام هم نباید حذف شود چون کسی که شام نمی خورد، فاصله بین آخرین وعده امروز و اولین وعده فردایش بسیار بیشتر است و مدت زمان بسیار زیادی معده اش خالی می ماند و این اتفاق می تواند کل الگوی خوراکی اش را به هم بریزد. فرض کنید کسی که صبحانه خورده و میان وعده ساعت ۱۰ صبحش را نمی خورد، هنگام صرف ناهاردر ساعت یک یا ۲ ظهر بسیار گرسنه تر از کسی است که میان وعده خورده است. کسانی که میان وعده مصرف نمی کنند ولع و اشتیاق شان برای خوردن وعده های اصلی بسیار بیشتر از افرادی است که میان وعده های روزانه شان را در ساعات مشخصی میل می کنند. حالا تصور کنید کسی که شام نمی خورد، موقع صرف صبحانه بسیار گرسنه است و اگر شیوه زندگی اش اجازه صرف صبحانه را هم به او ندهد، رفتارش موقع صرف ناهار بسیار وحشتناک خواهد بود و همان تند غذا خوردن می تواند بر فیزیولوژی هضم و جذب غذا تاثیر منفی گذاشته و کل الگوی خوراکی فرد را مختل کند!  

سعی کنید حتماً درحد توصیه شده میوه و سبزی را در رژیم غذایی خود قراردهید. سبزی جات و میوه ها منبع بسیار خوبی از ویتامینها، مینرالها هستند. توصیه های تغذیه و سلامتی

 

گوشت های قرمز لخم و کم چرب را در رژیم غذایی خود قراردهید. چربی های روی گوشت را جدا کنید. پوست مرغ را قبل از پخت آن جداکنید. هفته ای ۲ بار ماهی مصرف کنید. با رعایت این کار از ابتلا به بیماری قلب و عروق و چاقی پیشگیری خواهید کرد.

از حبوبات نیز در برنامه غذایی خود استفاده کنید. در صورتی که با مصرف آنها دچار نفخ می شوید آنهارا از شب قبل در آب بخیسانید و آب آن را چند بار دور بریزید.

توصیه های تغذیه و سلامتی

سعی کنید مصرف قندهای ساده، شکر، انواع مربا، عسل و… را حتی الامکان محدود کنید. و کم کم نیز آنهارا از برنامه غذایی آن حذف کنید!

 

در صورت مصرف چای، آن را بسیار کم رنگ مصرف کنید و همراه چای از خرما یا کشمش افاده کنید.

از مصرف شیرهای پرچرب و لبنیات پرچرب جداً اجتناب کنید با این کار به حفظ سلامت قلب و عروق خود کمک خواهید کرد. بجای استفاده از پنیر پیتزا که بسیار چرب می باشد از پنیر معمولی استفاده کنید.

ارسال شده در تاریخ 29 سپتامبر 2019 توسط خدیجه ص با موضوع لاغری و چاقی
بازدید : 1,106
دیدگاه خود را ارسال کنید ( بدون دیدگاه )

لطفا کادر زیر را تکمیل کنید *

©ایران پاتوق / تمامی حقوق محفوظ و مربوط به این سایت می باشد و کپی از مطالب ایران پاتوق حتی با درج لینک منبع ممنوع بوده و پیگیری قانونی خواهد شد.