خطرات مصرف استامینوفن و مسکن ها به خصوص برای زنان

خطرات مصرف استامینوفن و مسکن ها به خصوص برای زنان

خطرات مصرف استامینوفن

متاسفانه امروزه مردم در کیف دستی یا کشویی در منزل و یا حتی در کشوی میز محل کارشون مسکن به همراه دارند و با احساس کوچکترین درد از جمله سر درد و کمر درد و … از آن استفاده می کنند .

درسته در لحظه درد از افراد دور میشه اما همانند داروهای دیگر استفاده زیاد از آنهاعوارض خودشون رو نشان خواهند داد. عواقب مصرف یش از حد استامینوفن و ایبوپروفن  به ویژه در زنان را باهم بررسی می کنیم.

خطرات مصرف استامینوفن برای زنان

زنانی که دو بار در هفته ایبوپروفن یا استامینوفن استفاده می کنند با افزایش خطر از دست دادن شنوایی مواجه هستند.

استامینوفن, دارویی است که معمولاً برای کاهش درد خفیف تا متوسط و کاهش تب استفاده می‌شود. این دارو در بیشتر از داروهای تجویزی  وجود دارد.

خطرات مصرف استامینوفن,استامینوفن و آسیب های کبدی ,عواقب مصرف زیاد استامینوفن , عوارض مصرف مسکن ها ,عوارض استامینوفن برای زنان

سردرد, درده‌ای عضلانی, درد کمر, درد دندان, سرماخوردگی, درد قاعدگی و ورم مفاصل از جمله انواع استامینوفن است.

طبق گفته انجمن محصولات بهداشتی و درمانی مصرف کنندگان, هر هفته حدود ۷۸ / ۴ درصد از افراد بزرگ‌سال مبتلا به استامینوفن, از داروهای حاوی استامینوفن استفاده می‌کنند.

استامینوفن یکی از امن‌ترین داروهای تجویز شده محسوب می‌شود.

بر خلاف دیگر مسکن‌ها, مانند داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (nsaids), استامینوفن خطر ابتلا به بیماری‌های معده و قلب را افزایش نمی‌دهد.

علاوه بر این, ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی, استامینوفن را به عنوان یکی از داروهایی که در دوران بارداری ایمن است, مورد بررسی قرار می‌دهند.

اما همانند تمامی داروها، ریسک وجود دارد و محققان دریافته اند که خطرات استفاده از استامینوفن نیز ممکن است جدی‌تر از چیزی باشد که ما درک می‌کنیم.

در سال گذشته، بررسی منتشر شده در مجموعه بیماری‌های Rheumatic به این نتیجه رسید که خطرات احتمالی استامینوفن دست‌کم گرفته شده‌اند و برخی مطالعات نشان می‌دهند که این دارو می‌تواند ریسک حوادث و مرگ و میر کودکان و عروقی را افزایش دهد.

در این مقاله توجه به برخی از خطرات ایجاد شده استامینوفن می‌کنیم و برخی از آن‌ها ممکن است واقعا به عنوان یک سورپرایز باشد.

 مصرف بیش از حد استامینوفن و آسیب های کبدی

آسیب کبد شاید شناخته‌شده‌ترین ریسک استامینوفن است و این آسیب می‌تواند از طریق مصرف بیش از حد این  دارو ایجاد شود.

بیشتر داروها از طریق ادرار دفع می‌شوند . اما برخی از مواد مخدر به متابولیت های سمی تبدیل‌ می شوند که می‌تواند به سلول‌های کبد آسیب برساند. خوردن بیش از حد استامینوفن نیز ریسک آسیب کبدی را افزایش می‌دهد و در موارد شدید می‌تواند منجر به مرگ شود.

براساس گزارش اداره غذا و دارو (fda), مصرف زیاد استامینوفن, علت اصلی نارسایی حاد کبد است و نیمی از موارد نارسایی کبد در طول این مدت به علت مصرف بیش از حد این دارو بوده است.

از آنجا که استامینوفن در طیف وسیعی از داروهای otc و تجویزی در دوزهای مختلف وجود دارد, در این خصوص استفاده از چندین داروی استامینوفن می‌تواند بسیار آسان و دسترس باشد.

متخصصان توصیه می‌کنند بیش از ۱۰۰ میلی‌گرم استامینوفن روزانه مصرف نکنید.

مساله ای که حائز اهمیت است این که  آسیب کبدی ناشی از استامینوفن به آرامی رخ می‌دهد, اغلب بدون توجه به اینکه خیلی دیر شده‌است, مورد توجه قرار می‌گیرد, بنابراین افراد ممکن است فکر کنند که گرفتن یک استامینوفن بیشتر از توصیه‌شده, ضرری ندارد.

آلرژی‌های پوست و سرطان‌های خونی

تعدادی از مطالعات مربوط به استفاده از استامینوفن با آلرژی‌های پوستی شدید هستند و سیستم گزارش عوارض جانبی  گزارش شده است


در موارد نادر استامینوفن نیز می‌تواند باعث واکنش‌های شدید پوستی شود.

استفاده از استامینوفن در موارد نادر می‌تواند باعث ایجاد تعدادی از واکنش‌های بالقوه مرگبار شود که شامل سندرم استیونز جانسون (SJS) و سمی epidermal سمی (TEN) است.

 با توجه به شدت این خطر، برای بیماران و ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی حائز اهمیت است که از آن آگاه باشند.

با توجه به مطالعاتی که در ژورنال بالینی منتشر شد، ارتباطی بین استامینوفن معمولی برای استفاده و افزایش خطر سرطان خون مشخص را کشف کرد.

این مطالعه که نشان داده که مسکن بیش از ۶۴۰۰۰ مرد و زن بین سنین 50-76 سال که حدود 4 عدد استامینوفن یا بیشتر  را در طول یک هفته برای حداقل ۴ سال مورد استفاده قرار دادند در معرض خطر دوگانه برخی از سرطان‌ها از جمله lymphoma و سرطان خون قرار دارد.

با این حال،   مرکز تحقیقات سرطان فرد هاتچینسون در سیاتل، WA اشاره کرد که خطر چنین سرطان‌ها در بین کاربران عادی و بلند مدت در حدود ۲ درصد در طول یک دوره ۱۰ ساله وجود دارد.

اوتیسم، اختلال کم‌توجهی بیش‌فعالی و آسم

علی‌رغم استفاده استامینوفن در دوران بارداری که عموماً در نظر گرفته شد، تعدادی از مطالعات نشان داده‌اند که ممکن است این موضوع صادق نباشد.

 مطالعه‌ای نشان داد که مادران باردار از استامینوفن در دوره بارداری استفاده کرده اند .بچه‌هادر سن ۳ سال دچار بیماری آسم شده اند

محققان، از جمله دکتر ماریا ماگنوس از موسسه سلامت عمومی نروژ در اسلو، نروژ می‌گویند که یافته‌های آن‌ها از اهمیت سلامت عمومی، آشکار کردن اثرات نامطلوب ناشی از استفاده استامینوفن در دوران بارداری است.

با این حال، آن‌ها می‌گویند که نتایج منجر به تغییراتی در توصیه‌های استامینوفن برای استفاده در دوران بارداری نمی‌شود، که نشان می‌دهد زنان باردار باید قبل از استفاده از دارو با پزشک خود مشورت کنند.

اما آسم تنها ریسکی نیست که ممکن است برای استفاده از استامینوفن در بارداری ایجاد شود.

در اوایل این ماه، MNT گزارشی را در مورد مطالعه‌ای منتشر کرد که ارتباط بین قرار گیری قبل از تولد برای استامینوفن، اوتیسم، و اختلال کم‌توجهی بیش‌فعالی (ADHD) را کشف کرد.

ما باید در مورد استفاده از استامینوفن تردید کنیم.

اکثر ارایه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی و محققان در توافق هستند که تصور گسترده‌ای وجود دارد که استامینوفن عمدتاً به دلیل شهرت و دسترس بودن آن یک داروی بی‌ضرر است

 

 

ارسال شده در تاریخ 18 اکتبر 2019 توسط خدیجه ص با موضوع مطلب علمی
بازدید : 1,169
دیدگاه خود را ارسال کنید ( بدون دیدگاه )

لطفا کادر زیر را تکمیل کنید *

©ایران پاتوق / تمامی حقوق محفوظ و مربوط به این سایت می باشد و کپی از مطالب ایران پاتوق حتی با درج لینک منبع ممنوع بوده و پیگیری قانونی خواهد شد.