خواص دارویی آب نخود پخته برای سرماخوردگی و سرفه و…

خواص دارویی آب نخود پخته برای سرماخوردگی و سرفه

خواص دارویی آب نخود پخته این روزها غذاهای فست فودی و سرخ کردنی ها سفره ایرانیان را پر کرده غافل از اینکه مواد غذایی غنی و عالی در کشور موجود هست و خواص دارویی و درمانی بالایی داراست.

از خواص دارویی آب نخود پخته اگر سرماخورده اید و مدام سرفه میکنید، آب نخود پخته داروی درد شماست ?

آب نخود پخته برای التیام سرفه و عفونت ریوی مفید بوده، درمان‌کننده سینه درد و گرفتگی صداست، سیستم ایمنی را تقویت کرده و از ابتلا به بیماریهای ویروسی پیشگیری میکند

خواص دارویی آب نخود پخته , آب نخود و سرماخوردگی , خواص آب نخود ,خواص دارویی نخود پخته , نخود با طبیعت گرم و خشک ,خواص نخود ,فواید نخود,فواید و خواص آب نخود

بسیاری از اعراب و جنوبی‌های خونگرم کشورمان در فصول سرد سال به مصرف غذاهای خاصی همچون نخودآب روی می‌آورند که البته برخی عرب‌زبانان به آن لب‌لبی می‌گویند.

این غذای مقوی، مغذی و لذیذ اغلب در سفره‌خانه‌های سنتی یا در کنار خیابان روی چرخ‌دستی پخته و عرضه می‌شود و مصرف آن به‌خصوص در روزهای سرد سال تقویت‌کننده سیستم ایمنی بدن و پیشگیری‌کننده از ابتلا به بیمارهای عفونی و ویروسی به‌ویژه سرماخوردگی است و برای کسانی که بیماری‌های خودایمنی همچون ام‌اس دارند،‌ بسیار توصیه می‌شود.

با ورود غذاهای فرنگی به سفره ما ایرانیان،‌ مصرف غذاهای حاوی حبوبات کاهش یافته است در حالی که همین نخود‌آب که همراه پیاز و ادویه پخته می‌شود، چنان خواص تغذیه‌ای دارد که اگر سایر استان‌ها به ارزش غذایی و درمانی آن پی ببرند، حتما آن را طبخ و تهیه خواهند کرد.

نخود را بهتر بشناسید (خواص دارویی آب نخود پخته)

نخود نه فقط یک غذا، بلکه یک دارو محسوب می‌شود و چنان که در طب سنتی بر مصرف آن توصیه شده، درباره هیچ‌یک از حبوبات دیگر تاکید نشده است. نخود طبعی گرم و خشک دارد و نخود‌آب بهترین غذا در روزهای سرد سال است که به تعدیل مزاج بدن کمک می‌کند.

خواص دارویی آب نخود پخته , آب نخود و سرماخوردگی , خواص آب نخود ,خواص دارویی نخود پخته , نخود با طبیعت گرم و خشک ,خواص نخود ,فواید نخود,فواید و خواص آب نخود

نخود با طبیعت گرم و خشک، مقوی ریه، ملیّن، خون‎ساز، مغذی، چاق‌کننده و اشتهاآور است. خوردن آب نخود پخته توام با نمک ، مُدر و درمان کننده سینه درد ، گرفتگی صدا و التیام دهنده سرفه است.

خوردن خیس کرده آن برای کاهش ورم لثه‎ها و تسکین درد دندان مفید و روغن نخود گرم و خشک است.مقوی مو و مسکن درد دندان و سردرد است. مصرف آب نخود به این شکل که بعد از پخت، آب آن را میل کرده و نخود پخته شده را همراه با سالاد به مدت دو یا سه ماه مصرف کنند، برای رفع ریزش مو بسیار موثر است.نخود برای مثانه مضر است. خوردن نخود سبب ایجاد نفخ و گاز می‎کند و توصیه می‌شود تازه‌ی آن با زیره خورده شود. آشامیدن آب پس از خوردن نخود مضر است.

تنها نقطه ضعف نخود‌آب، نفاخ بودن آن است که برای کاهش این مشکل این غذا را باید به‌تدریج و نه یکباره در برنامه غذایی وارد کنید، ضمن این که خیس کردن نخود و خوب پختن آن بهترین روش برای کاهش حالت نفاخی است. زیره و گلپر نیز بهترین راه برای رفع نفخ نخود آب است.

ارسال شده در تاریخ 27 اکتبر 2018 توسط خدیجه ص با موضوع سلامتی
بازدید : 41,888
دیدگاه خود را ارسال کنید ( بدون دیدگاه )

لطفا کادر زیر را تکمیل کنید *

©ایران پاتوق / تمامی حقوق محفوظ و مربوط به این سایت می باشد و کپی از مطالب ایران پاتوق حتی با درج لینک منبع ممنوع بوده و پیگیری قانونی خواهد شد.