خواص دارویی گیاه رازک بررسی ترکیبات موجود در گیاه رازک

خواص دارویی گیاه رازک بررسی ترکیبات موجود در گیاه رازک

خواص دارویی گیاه رازک

✅خواب آور
✅دردهای عصبی
✅سوء هاضمه
✅هیجان زدگی
✅التهاب مخاط روده بزرگ

اثرات آرام‌بخش و خواب‌آور گیاه رازک

برگ‌های رازک مواد شیمیایی به نام اتانولیک اسید و دی‌اکسیدکربن آزاد می‌کنند که فعالیت‌های بدن و دمای بدن را کاهش می‌دهند و کتامین را در بدن افزایش می‌دهند که تمام این عوامل باعث خواب‌آلودگی می‌شود و اثرات آرام‌بخش دارد. در نتیجه رازک گیاهی بی‌نظیر برای تسکین اضطراب است و باعث ایجاد آرامش و خواب می‌شود.

خواص گیاه رازک برای درد مفصل,خواص گیاه رازک برای قاعدگی,خواص گیاه رازک,خواص دارویی گیاه رازک, گیاه رازک و درمان بیماری ها ,خواب‌آور گیاه رازک , ترکیبات موجود در گیاه رازک

 

خواص گیاه رازک برای درد مفصل,خواص گیاه رازک برای قاعدگی,خواص گیاه رازک,خواص دارویی گیاه رازک, گیاه رازک و درمان بیماری ها ,خواب‌آور گیاه رازک , ترکیبات موجود در گیاه رازک

رازک دارای اثر آرام بخش می باشد، به خصوص هنگامی که همراه با آرام بخش های دیگر گیاهی مصرف می شود.همچنین در بدخوابی عصبی و استرس ها استفاده می شود.رازک به صورت دم کرده با مزه ی تلخ به عنوان مقوی معده، محرک اشتها و افزاینده ی ترشحات معده کاربرد دارد؛ اسیدهای تلخ آن شامل لوپولون و هومولون دارای خواص ضد میکروبی است.

در طب عوام از دم کرده ی آن جهت درمان زخم معده و به عنوان ضد ورم مثانه استفاده می شود.

فراورده های رازک فرآورده های دارویی:

حدود 70 فرآورده ی آرام بخش از رازک در آلمان وجود دارد. در انگلستان حدود 60 فرآورده از آن تهیه می گردد که همگی به عنوان آرم بخش استفاده می شود.عمده ی این فرآورده ها به صورت قرص هستند.از عصاره ی خشک رازک به صورت چای و یا فرآورده های دیگر به عنوان خواب آور و مُسکن استفاده می شود.چای رازکتهیه چای: یک لیوان آب در حال جوشیدن را بر روی نیم گرم گیاه له شده یا پودر بریزید و 15 دقیقه صبر کنید؛ سپس صاف کرده و میل نمایید.نگهداری:رازک باید دور از نور و در هوای سرد نگه داری شود. حداکثر مدت نگهداری یک سال است.عوارض جانبی:مصرف رازک ممکن است در بعضی افراد حساسیت پوستی ایجاد کند. علت آن مربوط به گرده های گیاه است.

مهم ترین اثرات گزارش شده رازک:

آلرژی زا، ضد درد، ضد باکتری، ضد عفونی کننده، ضد اسپاسم، ضد تومور، معرق، هضم کننده، ادرارآور، قاعده آور، استروژنیک، مُلین، خلط آور، قارچ کش، خواب آور، شیرافزا، مُسهل، مخدر، مقوی اعصاب، مقوی معده، آرام بخش، مقوی رحم، ضد کرم و کاهش دهنده ی میل جنسی.

مواد موثر و ترکیبات موجود در گیاه رازک

رازک حاوی بسیاری از مواد معدنی، املاح و ویتامین های میباشد. سایر ترکیبات موجود در این گیاه عبارتند از:
  • مواد تلخ از جمله آسیل فلوروگلوسیدهای موجود در رزین
  • اسانس به میزان ۳/۰ تا ۱ درصد که حاوی میرسن، لینالول، فارنزن و کاریوفیلن است
  • تانن به میزان ۲ تا ۴ درصد
  • فلاونوئیدها و مقدار کمی فنل کربوکسیلیک اسید از جمله اسید فرولیک و اسید کلروژنیک

  

مضرات رازک (توصیه های پزشکی و موارد احتیاطی منع مصرف)

  1. متخصصان طب سنتی – اسلامی معتقدند استفاده از گیاه رازک چه به‌طور مستقیم و چه غیرمستقیم که امروزه در انواع ماء‌الشعیرها و نوشیدنی‌های میوه‌ای وجود دارد، برای مصرف زنان باردار، زنان شیرده و کودکان زیر 2 سال خطرناک است و باید این قبیل افراد از مصرف آن خودداری کنند.
  2. از مضرات زیادهروی در مصرف رازک و فراوردههای تهیه شده از آن، عارضه بلوغ زودرس در دختران، تأخیر بلوغ جنسی در پسران، ناتوانی‌های جنسی برای مردان، افزایش توهمات جنسی در زنان و عارضه چاقی در هر دو گروه زن و مرد است.
  3. گیاه رازک دارای دو هورمون به نام‌های هومولون و لوپولون است، از همین رو زیادهروی در مصرف آن میتواند اثرات مداخله گرانه هورمونی در زنان ایجاد می‌کند

ارسال شده در تاریخ 22 نوامبر 2018 توسط خدیجه ص با موضوع مطلب علمی
بازدید : 1,544
دیدگاه خود را ارسال کنید ( بدون دیدگاه )

لطفا کادر زیر را تکمیل کنید *

©ایران پاتوق / تمامی حقوق محفوظ و مربوط به این سایت می باشد و کپی از مطالب ایران پاتوق حتی با درج لینک منبع ممنوع بوده و پیگیری قانونی خواهد شد.