خواص سبزی ترخون فواید درمانی ودارویی گیاه ترخون

خواص سبزی ترخون فواید درمانی ودارویی گیاه ترخون

خواص سبزی ترخون

✅ ترخون خشک را نرم ساییده و به جای نمک در غذا بریزید

✅ اینکار فشار خون را تنظیم کرده و چاقی ایجاد شده در اثر تجمع آب دربافتهای بدن را نیز از بین می برد

خواص سبزی ترخون, فواید درمانی ودارویی گیاه ترخون ,سبزی ترخون , مواردمصرف ترخون ,ترخون ضد رماتیسم ,درمان بیماری با سبزی ترخون ,فواید ترخون ,ترخون و فشار خون

خواص سبزی ترخون

ترخون گیاهی است علفی و چند ساله از خانواده کاسنی که ارتفاع آن تا 1 متر نیز میرسد. برگهای باریک و بلند آن به رنگ سبز روشن و براق هستند. گلهای این گیاه به رنگ زرد بوده، به صورت گل آذین خوشه در انتهای ساقه اصلی قرار دارند. نام گونه این گیاه (دراکونکولوس) از کلمه دراگون به معنای اژدها گرفته شده است و علت این نامگذاری اثرات شفابخش و موثر این گیاه در درمان نیش زدگی انسان از مارها و حیوانات سمی میباشد. سبزی ترخون یکی از گیاهان معطر پر استفاده در صنایع غذایی بوده و از این گیاه بطور گسترده در صنعت تولید مواد اولیه آشپزی و همچنین کنسروسازی استفاده میشود. ترخون به دلیل افزایش ترشح اسید معده و خاصیت اشتها آوری از گذشته، به عنوان ادویه مخصوص گوشت مورد توجه بوده و سبب کاهش فشارخون هم میشود. در طب سنتی از این گیاه به عنوان کاهش دهنده درد دندان و دارای خاصیت ضد کرم یاد شده است. طی تحقیقی که در سال 2005 صورت گرفت و در”مجله کشاورزی شیمی غذا” نیز به چاپ رسید محققان دریافتند ترخون می‌تواند به عنوان یک روبنده و از بین برنده رادیکال‌های آزاد در بدن نقش موثری ایفا نماید. در ادامه این مطلب با مضرات و خواص ترخون بیشتر آشنا شوید.

خواص ترخون (طبیعت و خواص درمانی)خواص سبزی ترخون

ترخون سبزیای با طبع گرم و خشک است. برخی خواص دارویی این گیاه عبارتند از:

  • ترخون منبع بسیار خوبی از آهن، کلسیم و منگنز است، این سبزی همچنین دارای پتاسیم، منیزیم و ویتامین‏های A و C میباشد.
  • از مهمترین خواص ترخون کاهش درد دندان و لثه است، در واقع، جویدن ترخون باعث جلوگیری از خونریزی لثه و التیام زخمهای دهان میشود. علت تسکین درد دندان به خاطر وجود ماده‌ای موسوم به اوژنول است که در سبزی ترخون وجود دارد.
  • مصرف ترخون برای درد مفاصل مفید بوده، بهتر است همراه غذا خورده شود و کوبیده آن بهصورت ضماد استفاده گردد.
  • ترخون قاعدهآور بوده و درمان کننده قاعدگیهای دردناک میباشد.
  • خوردن ترخون برای تسکین دل درد و دردهای معده که در اثر غذا و پرخوری به وجود آمده است، مفید میباشد. همچنین اگر معده شما تنبل و ترشح آن ضعیف است، خوردن این سبزی همراه با غذا به شما کمک خواهد کرد. به طور کلی ترخون، مقوی دستگاه‌ هاضمه است و همچنین نفخ و باد شکم را دفع می‌کند.
  • ترخون قدرت دفاعی بدن را در برابر برخی ویروس‌ها و باکتری‌ها افزایش می‌دهد.
  • از دیگر خواص ترخون تقویت اعصاب است، به این منظور از دمکرده آن باید استفاده شود. خوردن چای ترخون، خستگی را از بین برده، اعصاب را آرام می‌کند و راه حل خوبی برای مشکلات بیخوابی است.
  • کسانی که سرعت انزال و سستی کمر دارند، ترخون خشک را با زرده تخممرغ مخلوط کرده به کمر بمالند و اگر ریشه ترخون باشد، بهتر است.
  • پیشگیری از تصلب شرائین و بیماری‌های عروقی از دیگر خواص ترخون بوده، به این منظور برگهای ترخون را جویده و میل شود.
  • استفاده از دم کرده ترخون برای درمان نقرس، دردهای روماتیسمی مفید است؛ به این منظور ۱۰ گرم از این سبزی را در ۳۰۰ سیسی آب جوشانده و روزی ۳ فنجان میل شود.
  • گیاه ترخون در درمان مارگزیدگی بسیار مفید است.خواص سبزی ترخون
  • ترخون، دارای خواص آنتی‌اکسیدانی فراوانی بوده که می‌تواند در خنثیسازی موادی موسوم به رادیکال‌های آزاد کمک کند.
     خواص سبزی ترخون, فواید درمانی ودارویی گیاه ترخون ,سبزی ترخون , مواردمصرف ترخون ,ترخون ضد رماتیسم ,درمان بیماری با سبزی ترخون ,فواید ترخون ,ترخون و فشار خون

ضد روماتیسم با خواص ترخون

بد نیست که بدانید دو عامل مهم در ایجاد رماتیسم (درد مفاصل) و آرتریت (التهاب و ورم مفاصل) دخیل هستند؛ 1) گردش خون و لنف نامناسب مخصوصاً در اندام‏ هایی مثل دست و پا و 2) تجمع مواد سمّی مانند اسید اوریک در بدن. خوب با این توضیحات برای درمان این بیماری باید 2 اتفاق بیفتد: یا این که ماده ی درمان کننده به جریان خون کمک کند و آن را آسان ‏تر نماید یا باید سم ‏زدا باشد یعنی باید سم‏ ها را از بدن خارج کند.خواص سبزی ترخون

روغن ‏های فرار ترخون بیشتر به دلیل اول برای این بیماری مفید هستند یعنی توانایی بسیار خوبی برای افزایش جریان خون دارند. بدین ترتیب موجب گرم شدن ناحیه ی آسیب دیده می ‏شوند و علاوه بر این نمی ‏گذارند که اسید اوریک در آن مکان‏ های خاص تجمع کنند. ترخون همچنین به سم‏ زدایی نیز به ‏وسیله‏ ی تحریک دفع ادرار و مدفوع کمک می‏ کند.

کمک به بهبود گردش خون

روغن ‏های فرار موجود در ترخون گردش خون و مخاط را بهبود می ‏بخشند و به توزیع مناسب مواد مغذی، اکسیژن، هورمون ‏ها و آنزیم ‏ها در سراسر بدن کمک می ‏کنند.

 کمک به هضم مواد غذایی

این روغن‏ها یا به عبارتی اسانس ‏ها همان ‏طور که در بالا ذکر شد موجب افزایش شیره‏ های گوارشی در سراسر دستگاه‏ گوارش می ‏شوند و بدین ترتیب به افزایش توانایی بدن به هضم مواد غذایی از طریق تجزیه‏ ی غذاها به مواد مغذی مختلف کمک می کند(ترخون به خصوص برای هضم پروتئین‏ ها و چربی‏ های گوشت کمک کننده ی خوبی است) و به وسیله‏ ی تحریک حرکات دودی روده‏ ها موجب تسهیل حرکت غذاها در کل سیستم گوارشی می ‏شوند.

 بوزدایی

بوی تند و معطر ترخون برای دور کردن بوی بد از بدن استفاده می ‏شود. ترخون همچنین موجب مهار رشد میکروب ‏های روی پوست نیز می ‏شود و به این ترتیب موجب کاهش بیشتر بوی بدن می ‏شودخواص سبزی ترخون.

 قاعده‏ آور

خواص سبزی ترخون قاعدگی را آسان ‏تر و آن را منظم می ‏کند. علاوه براین، ترخون موجب تسکین مشکلاتی چون دردهای شکمی، حالت تهوع، خستگی و دیگر آزار و اذیت‏های این دوران خواهد شد

خواص سبزی ترخون, فواید درمانی ودارویی گیاه ترخون ,سبزی ترخون , مواردمصرف ترخون ,ترخون ضد رماتیسم ,درمان بیماری با سبزی ترخون ,فواید ترخون ,ترخون و فشار خون

اشتهارآور با خواص ترخون

خواص سبزی ترخونترشح شیره‏ های گوارشی معده را تحریک می ‏کند و به همین دلیل موجب افزایش اشتها می ‏شود. این اتفاق درست در زمانی شروع می ‏شود که شما آن را در دهان تان قرار می ‏دهید جایی که در آن بزاق تولید می‏ شود. در قسمت ‏های پایین‏ تر دستگاه گوارشی، شیره‏ ی معده و صفرا ترشح می ‏شوند تا اگر غذایی در معده باشد سرعت هضم مواد غذایی را افزایش دهند و اگر نباشد و به عبارتی معده خالی باشد به نوبه ‏ی خود موجب افزایش اشتها شوند.

دیابت و قند خون خواص سبزی ترخون

مقادیر بالای پتاسیم موجود در ترخون به تنظیم قند خون در افراد مبتلا به دیابت کمک می کند.

برای جلوگیری از افزایش سطح قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2، باید کالری مصرفی به طور مساوی بین اندام های بدن توزیع شود. پلی فنل ها و فیبر رژیمی موجود در ترخون کالری مصرفی را به تمام اعضای بدن منتقل کرده و باعث کاهش سطح قند خون در افراد دیابتی می شود.

 معده و دستگاه گوارش

ترخون به دلسیل مقادیر بالای ویتامین ها و مواد معدنی که دارد، در طب سنتی برای درمان بی اشتهایی، سکسکه، سو هاضمه، ناراحتی معده و سندرم روده تحریک پذیر استفاده می شود.

ارسال شده در تاریخ 13 ژانویه 2019 توسط خدیجه ص با موضوع گوناگون
بازدید : 1,483
دیدگاه خود را ارسال کنید ( بدون دیدگاه )

لطفا کادر زیر را تکمیل کنید *

©ایران پاتوق / تمامی حقوق محفوظ و مربوط به این سایت می باشد و کپی از مطالب ایران پاتوق حتی با درج لینک منبع ممنوع بوده و پیگیری قانونی خواهد شد.