خواص عرق خارخاسک موارد مصرف این خارخاسک و مضرات آن

خواص عرق خارخاسک موارد مصرف این خارخاسک و مضرات آن

خواص عرق خارخاسک

✅عرق خارخاسک تهیه شده از شاخ و برگ و گل‌های این گیاه می باشد. که دارای طبیعت سرد است.

عرق خارخاسک مدر، تسکین دهنده درد مثانه، افزاینده منی، ایجاد نعوظ، شکننده سنگ کلیه و مثانه و ملین است و به دلیل ادرار آور بودن می‌تواند خطر ابتلا به عفونت‌های مجاری ادرار را کاهش دهد.

خواص عرق خارخاسک ,موارد مصرف خارخاسک ,مضرات خارخاسک , فواید عرق خارخاسک , مصرف عرق خارخاسکومقابله با بیماری ها, عرق خارخاسک ,خارخاسک و مضرات آن,طبع خارخاسک

خارخاسک از جمله گیاهان دارویی مفید است. خارخاسک با گل‌های زردرنگ در آب و هوای گرم و حتی در کویرها هم دیده می‌شود. این گیاه پراکندگی وسیعی در سراسر دنیا داشته به‌طوری‌که در بیشتر مناطق کره زمین دیده می‌شود. گیاه خارخاسک از خانواده اسفندها است و قسمت مورد استفاده این گیاه میوه، دانه، برگ، ریشه و گاهی تمام قسمت‌های گیاه است و اغلب، تمام میوه آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. این گیاه دارویی به عنوان علف هرز در بیشتر مناطق دیده می‌شود. اگرچه گیاه خارخاسک در آمریکا و استرالیا گیاهی سمی محسوب می‌شود اما استفاده از خواص خارخاسک در طب سنتی ایران، چین و هند پیشینه‌ای طولانی و مصارف درمانی بسیار دارد.

آنچه در این مقاله از ایران پاتوق می خوانید

خواص عرق خارخاسک

  • در کاهش قند خون بیماران دیابتی موثر است. در طب سنتی، از میوه و عرق این گیاه، برای درمان دیابت استفاده می‌شود.
  • عرق خارخاسک مدر، تسکین دهنده درد مثانه، افزاینده منی، ایجاد نعوظ، شکننده سنگ کلیه و مثانه و ملین است و به دلیل ادرار آور بودن می‌تواند خطر ابتلا به عفونت‌های مجاری ادرار را کاهش دهد.
  • عرق تهیه شده از گیاه خارخاسک برای درمان تورم پروستات کاربرد دارد.
  • برای درمان ناتوانی‌های جنسی و ناباروری استفاده میشود. تحقیقات نشان داده است خارخاسک در مواقعی کاربرد دارد که هورمون‌های جنسی فرد نامتوازن بوده یا تستوسترون کاهش یافته باشد. در این حالت ماده فعال موجود در خارخاسک میتواند با استفاده از آنزیم‌های طبیعی بدن فرد، این کمبود را جبران کند. همچنین، تحقیقات دیگری نشان داده است که خارخسک می‌تواند ماده موثر برای برقراری یک رابطه جنسی سالم و کامل می‌باشد را در بدن فرد بالا ببرد. این ماده برای درمان ناتوانی‌های جنسی و بالابردن کیفیت عملکرد فرد بسیار خوب عمل می‌کند و اگر به طور مرتب مورد استفاده قرار گیرد می‌تواند این مشکل را درمان کند.
  • عرق خارخاسک برای کاهش فشارخون مفید است، همچنین برای کاهش چربی خون و کلسترول، رفع تصلب شرایین، انسداد و سخت شدن سرخرگ‌ها مورد استفاده قرار میگیرد.
  • عرق خارخاسک با کاهش تحریک عصبی، افزایش فعالیت عضله قلب و از بین بردن هورمون‌های مازاد از جریان خون، برای برطرف کردن فشار خون مفید است.
  • عرق گیاه خارخاسک بین ورزشکاران به خصوص بدنسازان به همراه مکمل‌های غذایی برای تقویت توده عضلانی و افزایش قدرت مصرف می‌شود.

خواص عرق خارخاسک ,موارد مصرف خارخاسک ,مضرات خارخاسک , فواید عرق خارخاسک , مصرف عرق خارخاسکومقابله با بیماری ها, عرق خارخاسک ,خارخاسک و مضرات آن,طبع خارخاسک

میزان و طریقه مصرف خارخاسک

میزان مجاز برای هر بار مصرف خوراکی این گیاه، از ریشه، برگ یا میوه، حداکثر 20 گرم و از روغن آن، حداکثر 28 گرم است که این میزان اغلب باید به همراه شیره‌ انگور یا شیره‌ خرما و یا عسل مصرف شود.

میوه این گیاه باید روزی سه مرتبه و به میزان 2 تا 4 گرم به صورت دم کرده مصرف شود.

میزان مصرف عرق خارخاسک روزانه دو فنجان همراه با آب است و بهتر است قبل از غذا میل شود.

مضرات خارخاسک 

عرق خارخاسک در بعضی از مواقع موجب سقط جنین گردد استفاده در زمان بارداری ممنوع می باشد و زیادهروی در استفاده آن، در بعضی افراد موجب سر درد می گردد.همچنین برای زنان شیرده هم مضر است. افرادی که  دارای تومورهای حساس به آندروژن هستند باید از استفاده این گیاه دوری گزینند

از ترکیب‌های مفید و فعال موجود در گیاه خارخاسک می‌توان به ساپونین‌ها، لیگنینامیدها، فلاونوئیدها، آلکالوئیدها و گلیکوزیدها اشاره کرد. عرق خارخاسک را از شاخ و برگ و گلهای این گیاه تهیه میکنند. این عرق طبیعت سردی دارد و از آن برای درمان عفونت های داخلی، التهاب مجاری ادراری، درد مثانه و دفع سنگ کلیه مصرف می کنند، همچنین مصرف عرق خارخاسک برای دفع سنگ کیسه صفرا، تقویت عمومی بدن، تقویت دستگاه گوارشی، درد معده و افزایش قوای جنسی مفید است. در ادامه برخی از خواص دارویی این عرق آورده شده است.

ارسال شده در تاریخ 14 نوامبر 2018 توسط خدیجه ص با موضوع گوناگون
بازدید : 3,749
دیدگاه خود را ارسال کنید ( بدون دیدگاه )

لطفا کادر زیر را تکمیل کنید *

©ایران پاتوق / تمامی حقوق محفوظ و مربوط به این سایت می باشد و کپی از مطالب ایران پاتوق حتی با درج لینک منبع ممنوع بوده و پیگیری قانونی خواهد شد.