خواص نان جو و سبوس در درمان و پیشگیری از بسیاری بیماری ها

خواص نان جو و سبوس در درمان و پیشگیری از بسیاری بیماری ها

خواص نان جو و سبوس

خواص نان جو:

??کاهش ریزش مو
??افزایش سلامت مفاصل
??مفیدبرای کمخونی ودیابت

?خواص نان سبوس:

⇠ کاهش افسردگی
⇠ جلوگیری ازیبوست
⇠ جلوگیری ازریزش مو
⇠ بهبودعملکرددستگاه گوارش

خواص نان جو و سبوس ,نقش سبوس درمان و پیشگیری از بسیاری بیماری ها, سبوس ، نان سبوس دار ، سلامت ، رفع چاقی ,فواید نان جو,فواید نان سبوس دار ,سبوس و کنترل چربی

جو یکی از غلات بسیار مفید برای بدن است و به دلیلی داشتن ارزش غذایی بالا یک غذای کامل به شمار می رود. جو در دسته غلات پر مصرف در جهان قرار گرفته و به شکل ها و طعم های متفاوتی موجود و دارای خواص بی شماری است. اما خواص نان جو در چیست که این همه قدمت و طرفدار دارد؟

نان جو از قدیم همیشه در دسترس مردم بوده و غذای اصلی گلادیاتورهای رومی محسوب می شده است و به همین دلیل آنان را هوردیری به معنای خورندگان نان جو می نامیدند.

خواص نان جو سبوس دار:

تحقیقات نشان داده که نان جو از نظر بهداشتی و سلامتی  دارای ارزش بالایی است و به همین دلیل مورد توجه قرار گرفته است.

نان جو حدود دو برابر نان گندم دارای فیبر است. تقریبا در هر ۱۰۰ گرم نان جو چهار گرم فیبر وجود دارد. نان جو به دلیل داشتن فیبر بالا برای بیماران مبتلا به دیابت مفید است و می توانند بخش زیادی از فیبر لازم برای رژیم غذایی روزانه خود را از این طریق تامین کنند.

از طرف دیگر نان جو به دلیل داشتن فیبر بالا قدرت سیرکنندگی بیشتری نسبت به نان گندم دارد و اکثر کسانی که قصد کم کردن وزن خود را دارند از نان جو در رژیم غذایی خود استفاده می‌کنند.

برای مثال از دیگر خواص نان جو می‌توان گفت این ماده دارای میزانی از ویتامین ب است و به همین دلیل برای ایجاد آرامش موثر است همینطور به دلیل وجود مقداری پتاسیم در آن برای بیماران مبتلا به فشار خون بالا نیز مفید است.

نان سبوس دار نانی است تهیه شده از آرد سبوس دار که پس از فرآیند تخمیر اسیدفیتیک آن تخریب و کلیـه املاح و ویتامین‌های مغذی موجود در آن آزاد و جذب بدن می‌گردد. انواع نان سبوس د. ار شامل نان سبوس گندم و نام جو سبوس دار میباشد که هریک خواص مختص به خود را برای سلامت بدن دارا میباشند.

سبوس فواید گسترده‌ای برای حفظ سلامت بدن داشته، یکی از مهمترین خواص سبوس، فیبر موجود در آن میباشد که به عملکرد دستگاه گوارش کمـک کـرده و مـانع از یبوسـت میگردد و به ویژه به پیشگیری از بیماری‌های روده بزرگ از جمله سرطان کولون کمک میکند. از دیگر خواص نان سبوس دار ارزش غذایی بسیا بالای آن بوده، به طوریکه انواع سبوس، سرشار از ویتامین‌های گروه ب. و اسید‌های چرب مفید برای بدن شامل امگا ۳ و امگا ۶ است. برای آشنایی بیشتر با خواص نان سبوس دار، فواید سبوس و اهمیت مصرف آن با ما همراه باشید.

سبوس چیست؟
یک دانه گندم یا جو از سه قسمت اصلی تشکیل شده است. سـبوس، آندوسـپرم و جوانـه کـه سـبوس خارجی‌ترین لایه دانه است و آن قسمت از غله مورد نظر است که دائما در معرض آفتاب و هوا بوده واز تشعشع خورشـید استفاده میکند. تحقیقات پژوهشگران نشان داده هیچ ماده غذایی جهت تسهیل و بهبود عملکرد دستگاه گوارش با سبوس برابری نمیکنـد، بـه همین دلیل سبوس به طلای گیاهی معروف شده است، همچنین غلات کامل و حاوی سبوس منبع غنی منیزیم معدنی هستند. منیزیم ماده اصلی حدود ۳۰۰ سیستم آنزیمی در بدن است و مصرف این ماده معدنی بسیار برای سلامت قلب، سلامت مغز و سلامت استخوان‌ها اهمیت دارد.

خواص نان سبوس دار
با توجه به اینکه غذای غالب مردم، نان و فرآورده‌های آردی است و بخش عمده‌ای از نیاز‌های انـرژی و پـروتئین بـدن را تـأمین میکند، دانستن بهترین نوع نان و خواص نان سبوس دار اهمیت فراوان دارد. برخی از مهمترین خواص نان سبوس دار و فواید مصرف آن به شرح زیر میباشد:

یکی از فواید مصرف نان سبوس دار کمک به کاهش وزن است. سبوس موجود در نان باعث احساس سیری در فرد میشود. غلات سبوس دار بیشتراز غـلات سبوس گیری شده، در دسـتگاه گوارش می‌مانند و آب به خود میگیرند و احساس سیری بیشتری به فرد می‌دهنـد. بنـابراین کسـانی کـه قصـد کاهش وزن سالم را دارند می‌توانند با مصرف نان سبوس دار در رژیم غذایی به هدف خود برسند.

مصرف نان سبوس دار به عملکرد دستگاه گوارش کمک کرده برای درمان بیماری‌هایی نظیر ورم معده و روده مفید است. از خواص گندم سبوس دار درمان پولیپ‌هایی موجود در کولن یا روده میباشد.

یکی دیگر از خواص نان سبوس دار و فواید مصرف آن کاهش جذب کلسترول خون است که باعث کاهش چربی خون شـده و بطـور غیـر مسـتقیم از بروز بیماری‌های قلبی و عروقی پیشگیری می‌کند و موجب مهار سکته‌های قلبی میگردد.

مصرف نان سبوس دار برای بیمارن مبتلا به دیابت مفید بوده، مصرف سبوس جذب قند را کاهش داده و در نتیجه زمینه ابتلا به دیابت را کاهش میدهد. مصرف نان سبوس دار به طور غیر مستقیم بر کنترل فشار خون نیز موثر بوده و غذایی مفید برای مبتلایان به فشار خون بالا است.

نان سبوس دار سرشار از آهن، اسید فولیک، املاح و ویتامین‌های ضروری برای رشد کودکان است. تحقیقات نشان داده یکی از مهمترین خواص نان سبوس دار برای کودکان کمک به بهبود رشد، افزایش هوش و رفتار خوب در کودکان است.
نان سبوس دار سرشار از سیلیس بوده، مصرف آن موجب استحکام و افزایش سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها میگردد.
مصرف نان سبوس دار برای سلامت چشم‌ها مفید بوده، وجود ویتامینای، روی و نیاسین در سبوس می‌تواند به افزایش سلامت عمومی چشم کمک کند. همچنین باعث کاهش ریسک بیماری دژنراسیون ماکولا ناشی از سن که علت اصلی از بین رفتن بینایی در افراد بالای ۶۰ سال است، میشود.

ارزش غذایی سبوس
نان سبوس دار سرشار از املاح معدنی مانند آهن، منیزیم، سیلیسیم، کلسیم و فسفر، انواع ویتامین‌ها به ویژه ویتامین‌های گروه ب. است. نتایج تحقیقات پژوهشگران نشان داده، از ۴۴ ماده مورد نیـاز بـدن ۴۰ مـورد آن در نـان کامل و سبوس دار وجود دارد.

ارسال شده در تاریخ 10 جولای 2019 توسط خدیجه ص با موضوع مطلب علمی
بازدید : 948
دیدگاه خود را ارسال کنید ( بدون دیدگاه )

لطفا کادر زیر را تکمیل کنید *

©ایران پاتوق / تمامی حقوق محفوظ و مربوط به این سایت می باشد و کپی از مطالب ایران پاتوق حتی با درج لینک منبع ممنوع بوده و پیگیری قانونی خواهد شد.