خواص نسترن کوهی فواید گیاه دارویی گیلدیک درمان تورم کلیه

خواص نسترن کوهی یا همان گیاه گیلدیک موثر در درمان انواع بیماری ها حتی در بارداری که می توان از این گیاه وحشی بعنوان دمنوش یا چای استفاده کرد و یا عرق آنرا گرفت، همچنین آش میوه نسترن کوهی بهترین درمانگر و دارای انواع ویتامین ها است

خواص نسترن کوهی گیلدیک گیاه جادویی

این گیاه سرشار از ویتامین C می باشد. نام های گوناگونی برای آن عنوان شده است از جمله : نسترن کوهی ، گل سرخ وحشی ، گل سرخ بری ، گل باغی یا گل باخی – گل محمدی

در کردستان شیلان یا دلیق گفته می شود و در آذربایجان به گیلدیک معروف است و از تیره ی گل سرخ می باشد .

خواص دارویی نسترن کوهی

نسترن کوهی از جمله گیاهان دارویی ارزشمندی است که میوه های این گیاه در درمان برخی از بیماری ها مورد استفاده مردم اکثر کشورها قرار می گیرد . از میوه های این گیاه ، از میوه ی بدون دانه و حتی از دانه ی آن به عنوان دارو یاد شده است

میوه این گیاه علاوه بر ویتامین C از سایر ویتامین ها هم سرشار است و به عنوان جبران کننده ی کمبود ویتامین های بدن نیز استفاده می گردد .

با میوه این گیاه در برخی از کشورها مربا و مارمالاد درست می شود و مواد مؤثر این گیاه سبب کاهش اسید اوریک شده و در معالجه ناراحتی های ناشی از نقرس در طب سنتی مورد استفاده قرار می گیرد

از این گیاه دارویی در درمان تورم کلیه و مجاری ادراری هم استفاده می شود .

خواص نسترن کوهی گیاه دارویی گیلدیک درمان تورم کلیه

خواص نسترن کوهی فواید گیاه دارویی گیلدیک

خواص درمانی گیلدیک

از نظر طب سنتی گل نسترن طبعی گرم و خشک دارد . اثر ضد اسکوربوت ، قابض و مدربودن قسمت گوشت دار و کوزه ای شکل این گیاه به خاطر داشتن تانن ، ویتامین C و موارد مختلف دیگر است و در رفع حالات اسهالی ، اختلالات خونی ، انقباض غیر ارادی ماهیچه های معده ، بیماری های ناشی ازالتهاب و ورم کلیه ها و دردهایی که به دلیل پیدایش سنگ کلیه عارض می شود کاربرد فراوانی دارد .

درمان کننده حبس البول است ، بوی بد بدن را از بین می برد و افرادی که زیاد عرق می کنند باید تن خود را بعد از حمام کردن با دم کرده گل و برگ نسترن آبکشی کنند . آرام کننده اعصاب بوده و اسهال را بر طرف می کند مخصوصاً در مسلولین . به راحتی می توان دم کرده آن را به کودکانی که به اسهال مبتلا شده اند داد . خونریزی از سینه را قطع می کند ،برطرف کننده سنگ و ورم کلیه است .
الیاف داخلی آن ضد انگل است مخصوصاً کرم آسکاریس را از بین می برد که در این مورد باید 0/5 گرم از آن را مخلوط عسل کرد و خورد .

خواص دمنوش گیاه گیلدیک

از دم کرده نسترن کوهی برای برطرف نمودن آلبومین موجود در ادرار می توان استفاده کرد . برطرف کننده بی خوابی بوده و باعث سرعت گرفتن جریان خون در پوست و موجب لطافت پوست می شود . نوشیدن دم کرده آن باعث رفع طپش قلب می شود . معده را تقویت کرده و باعث می شود که مصونیت بدن در مقابل بیماریها بالا برود .

از این گیاه ضمادی درست کرده و برای ترمیم شکستگی استخوان و رفع ورم مقعد روی قسمت شکستگی یا تورم قرار می دهند.

از آن جا که گل نسترن شیرین است موجب جذب حشرات به خود می شود ، مخصوصاً حشره بخصوصی به نام سای نیپس که در اثر نیش زدن برجستگی های کوچکی پوشیده از تار و به رنگ سبز مایل به قرمز در آن به وجود می آورد که به نام ( به دگار ) معروف بوده و خواص طبی مهمی از آن بیان شده است .

خواص نسترن کوهی گیاه دارویی گیلدیک درمان تورم کلیه

خواص نسترن کوهی فواید گیاه دارویی گیلدیک

دم کرده برگ و گل گیاه دارویی گیلدیک

مخصوصاً در مورد بیماران مسلول تقویت کننده است و مانع از عرق کردن می شود.

دم کرده برگ و گل این گیاه برای شستشوی زخم ها و سوختگی ها و درمان آن ها مؤثر بوده و کاربرد دارد . گلبرگ ها ی آن کمی قابض بوده و به همین دلیل آن را به عنوان قابض و رنگ کننده و جهت تهیه ی اسانس گل سرخ و گلاب مورد استفاده قرار می دهند . فعالیت های آنزیمی را تقویت کرده ، تولید گلبول های قرمز را تحریک کرده ، برای درمان نقاهت مفید بوده و با حساس سرما و لرز به خوبی مبارزه می کند .

فرآورده های گل نسترن کوهی

برخی از کشورهای جهان از گل نسترن مربا و مارمالاد درست می کنند . همچنین از نسترن کوهی داروهایی با نام ویروما و دیویروما تهیه شده و به بازار عرضه می گردد .

همه افراد می توانن خشک کرده و یا منجمد شده ی این گیاه را در منزل داشته باشند . فقط کافی است میوه ی این گیاه را شسته و بدون استفاده از وسایل فلزی همچون مس و آهن که نقش کاتالیزور را برای آنزیم ها داشته و سبب تسریع فعالیت آن ها و در نتیجه تجزیه آنزیم ها می شود و از خاصیت دارویی میوه ها به مقدار زیادی می کاهد و روی پاچه ی تمیزی آن ها را خشک کنید .

منجمد کردن این گیاه هم در دمای زیر صفر سبب محفوظ ماندن ویتامین C می شود .

ارسال شده در تاریخ 3 دسامبر 2021 توسط مدیریت با موضوع مطلب علمی
بازدید : 63,399
دیدگاه خود را ارسال کنید ( بدون دیدگاه )

لطفا کادر زیر را تکمیل کنید *

©ایران پاتوق / تمامی حقوق محفوظ و مربوط به این سایت می باشد و کپی از مطالب ایران پاتوق حتی با درج لینک منبع ممنوع بوده و پیگیری قانونی خواهد شد.