خوراکیهای سنگساز کلیه را بشناسید در مصرف آنها دقت کنید

خوراکیهای سنگساز کلیه را بشناسید در مصرف آنها دقت کنید

 خوراکیهای سنگساز کلیه

?قهوه زیاد
?ریواس
?کرفس
?شیرین‌کننده‌های مصنوعی
?گوشت قرمز
?ماهی ساردین
?نمک
?نوشیدنی گازدار
?سبزیجات سبزرنگ
?محصولات لبنی
?موادغذایی فرآوری شده

 خوراکیهای سنگساز کلیه,علل تشکیل سنگ کلیه,معرفی مواد غذایی سنگ ساز , مراقبت از کلیه ها ,علل بروز نارسایی کلیه ها,علت‌های بیماری سنگ کلیه

قبل از هر چیزی بگوییم که هر ماده‌ غذایی مفید برای بدن لازم است. مشکل زمانی بروز می‌کند که دچار افراط شویم. مصرف به اندازه‌ قهوه بدون شک برای بدن مفید خواهد بود اما زیاده‌روی در مصرف آن باعث بروز مشکلاتی می‌شود که کلیه‌ها نیز در امان نخواهند ماند. باید بدانید که مصرف افراطی کافئین به صورت چای یا قهوه می‌تواند باعث تشکیل سنگ کلیه شود.به‌خاطر اینکه کافئین زیاد باعث دفع زیاد کلسیم از طریق ادرار می‌شود. علاوه بر این کافئین زیاد می‌تواند باعث بروز نارسایی کلیوی شود.

اگر مراقب تناسب اندامتان هستید و محصولات غذایی به خصوص نوشیدنی‌های رژیمی را در اولویت رژیم غذایی خود گذاشته‌اید بیشتر حواستان را جمع کنید. اکثر افراد به‌سمت مصرف محصولاتی با شیرین‌کننده‌های مصنوعی می‌روند تا قند کمتری جذب کنند غافل از اینکه محصولات غذایی حاوی شیرین‌کننده‌های مصنوعی سلامت کلیه‌ها را به خطر می‌اندازد.

اگر عادت کرده‌اید که قهوه‌تان را با این شیرین‌کننده‌های شیرین می‌کنید یا حتی برای طبع انواع شیرینیجات از این شیرین‌کننده‌ها استفاده می‌کنید بهتر است بدانید که نتایج پژوهش‌های متعدد نشان می‌دهد مصرف زیاد و طولانی‌مدت شیرین‌کننده‌های مصنوعی عملکرد کلیه‌ها را با مشکل مواجه می‌کنند. بنابراین بهتر است به‌جای این نوع ترکیبات مصنوعی از عسل که یک شیرین‌کننده‌ طبیعی و مفید است برای شیرین کردن نوشیدنی‌هایی مانند چای، قهوه یا شیر و غیره استفاده کنید.استویا نیز یکی از آن شیرین‌کننده‌های طبیعی سالم است.

مصرف محصولات لبنی برای جذب هر چه بیشتر کلسیم و افزایش استحکام استخوان‌ها لازم و ضروری است. با این حال کلسیم زیاد برای افرادی که مستعد سنگ کلیه هستند مشکل ساز خواهد بود.

نوشیدنی‌های گازدار مانند نوشابه، نوشیدنی‌های انرژی‌زا و برخی از آبمیوه‌ها خطر تشکیل سنگ کلیه را افزایش می‌دهند و احتمال بروز نارسایی کلیوی را نیز بیشتر می‌کنند. اگر با نوشیدن آب خالی مشکل دارید می‌توانید داخل آن میوه‌های ریز یا یک برش لیموترش بیندازید و میل کنید.آب انار نیز یکی از آن نوشیدنی‌های مفید است که می‌توانید به‌عنوان یک نوشیدنی سالم استفاده کنید.

جذب میزان کافی سدیم (نمک) برای سلامت بدن لازم و ضروری است. با این حال مصرف زیاد آن و همچنین مصرف غذاها و مواد غذایی شور باعث احتباس آب در بافت‌های بدن می‌شود و کلیه‌ها را به خطر می‌اندازد. احتباس آب یعنی اینکه مازاد سدیم از بدن دفع نشده و در بافت‌ها تجمع کرده است.

اگر از سنگ کلیه رنج می‌برید لازم است که مصرف مواد غذایی سرشار از پورین را کاهش دهید. ماهی ساردین حاوی میزان زیادی پورین است و مصرف زیاد آن به نفع شما نخواهد بود.

به گفته‌ متخصصان سنگ کلیه به‌دلیل تجمع زیاد اگزالات کلسیم تشکیل می‌شود. افرادی که میزان این ترکیب شیمیایی در ادرارشان زیاد است بیشتر در معرض تشکیل سنگ کلیه قرار دارند. به همین دلیل اگر خودتان را مستعد سنگ کلیه می‌دانید از مصرف افراطی سبزیجات برگ سبز تیره مانند اسفناج خودداری کنید. خوراکیهای سنگساز کلیه

برچسب‌ها را هنگام خرید آبلیمو با دقت نگاه کنید. برچسب بسیاری از محصولات آبلیمو حاوی مقدار کمی عصاره لیمو خالص و مقادیر زیادی از شیرین کننده ها است که می‌توانند خطر سنگ کلیه را افزایش دهند. خرید عصاره خالص یا لیمو تازه و آب گرفتن آن در خانه ساده‌ترین راه برای مصرف آبلیمو بدون مواد افزودنی است.

در خصوص خواص نعناع بر پیشگیری از بروز سنگ کلیه  نعناع حاوی ترکیبات شناخته شده برای کمک به تثبیت سطوح اسید اوریک است، و ایجاد سنگ کلیه را سخت می کند. همچنین، نعناع حاوی اسید استیک، ماده ی شیمیایی شناخته شده برای کمک به حل سنگ، است. یک قاشق چای خوری عصاره نعناع یا آب خالص آن در روز ممکن است به جلوگیری و دفع سنگ کلیه کمک کند.

کرفس حاوی آنتی اکسیدان‌ها و ترکیبات شناخته شده برای افزایش تولید ادرار است؛ اضافه کردن کرفس به وعده‌های غذایی به طور منظم می‌تواند به کاهش احتمال ابتلا به سنگ کلیه کمک کند، آب کرفس می‌تواند روزانه مصرف شود تا علائم سنگ کلیه را درمان کند.

علت‌های بیماری سنگ کلیه

کمبود آب

به طور کلی حتی افرادی که زمینه ارثی بیماری سنگ کلیه ندارد، اگر آب کمی به بدن شان برسد به دلیل دهیدراته شدن بدن کلیه سنگ ساز می‌شود. افرادی که در آب و هوای گرم یا در شرایطی کار می‌کنند که بدن‌شان زیاد عرق می‌کند با کمبود آب بدن مواجه می‌شوند که زمینه ساز سنگ کلیه است.

کاهش آب بدن احتمال تشکیل سنگ‌های کریستالی شکل را بیشتر می‌کند. تمام کسانی که بیماری را پشت سر گذاشته اند اذعان می‌کنند که آب خوردن زیاد و آب رسانی بدن به میزان زیادی در دفع سنگ نقش موثری داشته است. خوراکیهای سنگساز کلیه

رژیم غذایی نامناسب

مصرف زیاد کلسیم (قرص یا مواد حاوی کلسیم مثل لبنیات) زمینه ساز سنگ سازی کلیه می‌شود و برای پیشگیری مصرف آنها باید تحت کنترل باشد. بعضی از بیماری‌های مربوط به روده دستگاه گوارش مثل بیماری کرون Crohn’s Disease ( یکی از بیماری‌های التهاب روده ) یا کولیت اولسراتیو Ulcerative Colitis باعث سنگ سازی کلیه بیشتر از نوع سنگ‌های کلسیمی می‌شود. گاهی جراحی هایی مثل جراحی کوچک کردن معده نیز باعث بروز بیماری سنگ کلیه است.

چاقی

چاقی که خودش نوعی بیماری محسوب می‌شود به دلیل اسیدی کردن ادرار یکی از عوامل بیماری کلیه است. اگر شخص اضافه وزن دارد یا چاق است باید وزن خود را پایین بیاورد.

داروها

بعضی از داروها مثل مصرف زیاد کلسیم و ویتامین C خطر سنگ سازی کلیه‌ها را افزایش می‌دهد. در صورتی که از این مکمل‌ها استفاده می‌کنید بهتر است برای پیشگیری از سنگ سازی هر ۲۰ تا ۳۰ روز یک استراحت ۷ تا ۱۰ روزه به بدن تان بدهید وطی این مکمل‌ها را استفاده نکنید. در مورد نحوه و میزان مصرف حتما با یک متخصص کلیه و مجاری ادرار صحبت کنید.

سابقه خانوادگی

افرادی که کلیه سنگ ساز دارند به احتمال زیاد یکی دیگر از اعضای خانواده هم به این مشکل دچار است. این افراد به دلیل زمینه ارثی به تغذیه و آب‌رسانی بدن باید توجه ویژه‌ای داشته باشند.

ارتباط مستقیم بین مصرف آنتی بیوتیک و تشکیل سنگ کلیه

تحقیقی درباره ارتباط مصرف آنتی بیوتیک و سنگ کلیه که نتیجه آن در مجله پزشکی آمریکایی جامعه متخصصان کلیه the Journal of the American Society of Nephrology منتشر شد با بررسی نزدیک به ۱۴ میلیون نفر در بریتانیا انجام گرفت. این تعداد شرکت کننده در یک تحقیق در خور توجه است و کمتر تحقیقی با این وسعت انجام می‌گیرد.

از این تعداد حدود ۰۰۰ر۲۵ نفر مبتلا به سنگ بودند. این افراد نزدیک به ۰۰۰ر۳۰۰ بار مورد بررسی و معاینه پزشکی قرار گرفتند. نتیجه این بود: افرادی که به سنگ کلیه مبتلا بودند بین ۳ تا ۱۲ ماه قبل از تشخیص بیماری آنتی بیوتیک مصرف کرده بودند.

 
ارسال شده در تاریخ 9 جولای 2019 توسط خدیجه ص با موضوع مطلب علمی
بازدید : 1,148
دیدگاه خود را ارسال کنید ( بدون دیدگاه )

لطفا کادر زیر را تکمیل کنید *

©ایران پاتوق / تمامی حقوق محفوظ و مربوط به این سایت می باشد و کپی از مطالب ایران پاتوق حتی با درج لینک منبع ممنوع بوده و پیگیری قانونی خواهد شد.