خوردن روغن زیتون به همراه سحری و فواید آن برای سلامت روزه دار

خوردن روغن زیتون به همراه سحری و فواید آن برای سلامت روزه دار

خوردن روغن زیتون به همراه سحری

مصرف 1 قاشق روغن زیتون به همراه سحری میتواند خالی شدن معده را به تاخیر انداخته و « بوی بد دهــــان » را در طی روز کاهش دهد

بعلاوه روغن زیتون از ایجاد یبوست در طول روز نیز جلوگیری میکند

خوردن روغن زیتون به همراه سحری ,مصرف زیتون در سحری ,مزایای خوردن زیتون در ماه رمضان , روغن زیتون و فواید آن برای روزه داران
سنگینی معده، طی نشدن روند طبیعی مراحل هضم غذا در طول روز، ترشی معده و در ادامه آن ناراحتی‌های معده و روده از عواقب این کار به شمار می‌روند.
نکته دیگر در مورد تغذیه در ماه رمضان این است که باید به زمان صرف افطار و شام توجه داشت. نبایستی بدون در نظر داشتن حجم غذای خورده شده در افطار وارد مرحله شام خوردن شد.
صرف افطار می‌بایست در اولین فرصت ممکن صورت گیرد تا تداخلی با زمان شام خوردن پیش نیاورد. فاصله زمانی افطار و شام باید آن ‌قدر باشد که در موقع صرف شام غذای هضم نشده در معده نباشد.
زمان شام خوردن هم باید طوری برنامه ریزی شود که تا قبل از خواب زمان کافی برای هضم وجود داشته باشد و نباید با شکم پر به رختخواب رفت.
توصیه هایی برای صرف وعده سحری به روزه داران کرد ، وعده ای که می تواند ویژگی یک صبحانه معمولی یا ناهار متوسط را داشته باشد؛ افرادی که غذای سرد می خورند می توانند در سحری وعده ای مشابه صبحانه و کسانی که به غذای گرم عادت دارند می توانند وعده ای مانند ناهار میل کنند.
بسیاری از افراد معتقدند هنگام سحری باید از مواد غذایی که انرژی بالایی دارند استفاده کنند تا در طول روز احساس گرسنگی نکنند، به همین دلیل خوردن غذاهای چرب را ترجیح می دهند، اما باید بدانیم که به دنبال مصرف مواد غذایی خیلی چرب، تشنگی شدید و مشکلات بسیاری ایجاد می شود.
عده ای نیز مواد قندی را ترجیح می دهند که باید این نکته را یادآوری کرد که مصرف مواد قندی و شیرینی به مقدار زیاد و در یک وعده، باعث افزایش ناگهانی هورمون انسولین در خون می شود، با توجه به اینکه این هورمون قند خون را کاهش می دهد، ممکن است عوارضی چون سرگیجه، بی حالی، پرخاشگری، عصبانیت و ضعف ناگهانی برای فرد به وجود آید.
بهترین سحری را انواعی مواد غذایی که بتواند هم انرژی روزانه را تامین و هم از افت ناگهانی قند خون جلوگیری کند و مهم تر از همه اینکه باعث ایجاد تشنگی شدید نشود.
برای جلوگیری از گرسنگی و تشنگی در طول روز: از تمام گروه های غذایی در وعده سحری استفاده شود که بتواند هم انرژی روزانه را تامین و هم از افت ناگهانی قند خون جلوگیری کند و مهم تر از همه اینکه باعث ایجاد تشنگی شدید نشود.
مصرف میوه و سبزی تازه، علاوه بر تامین ویتامین ها و مواد مغذی، مقدار فیبر بالایی را نیز به بدن می رساند که هم از یبوست جلوگیری می کند و هم قسمتی از آب موردنیاز بدن را تامین می کند.
در وعده سحر از مواد دارای کلسیم مثل پنیر و شیر استفاده کنیم، نان های سبوس دار نیز گزینه بسیار مناسبی برای وعده سحری هستند.
در وعده سحری می توان سالادی متشکل از سبزی های برگ سبز مانند کاهو، خیار و سبزی های معطر، گوجه فرنگی، فلفل دلمه، لیموترش و همچنین هویج رنده شده یا جوانه گندم همراه با مواد غذایی دارای ویتامین C به همراه یک یا دو عدد گردو یا اندکی روغن زیتون استفاده کرد.

فواید استفاده از روغن زیتون برای سحری

• لاغری
یکی از معضلاتی که معمولاً با آن روبه رو هستیم، اضافه وزن در ماه رمضان است. برخلاف آن چه که تصور می کنیم، در ماه رمضان با وجود تحمل ساعت ها گرسنگی و تشنگی، چاق می شویم!

امّا چه باید کرد؟ شما نمی توانید وعده های غذایی در ماه رمضان از جمله سحری یا شام را حذف کنید زیرا این کار عوارضی نامطلوب برای بدن تان دارد. بهتر است به جای این کار، به فکر مواد مغذی و طبیعی باشیم که بتوانند وزن مان را کاهش بدهند.
یکی از این مواد مغذی که باعث کاهش وزن نیز می شود، روغن زیتون است. روغن زیتون حاوی اسیدهای چرب اشباع نشده است و می تواند پیام سیری را زودتر به مغز انتقال دهد.

• رفع یبوست
یکی از عوارضی که به علّت کم آبی بدن در ماه رمضان، دچار آن می شویم، یبوست است. به ویژه که زمان کافی برای دریافت مایعات، انجام ورزش ها و مصرف مواد مفید نداریم و در طول روزهای ماه رمضان به تدریج این مشکل تشدید می شود.
یکی از فواید روغن زیتون سرشار بودن آن از آنتی اکسیدان هاست. آنتی اکسیدان های موجود در روغن زیتون مانع ایجاد یبوست در ماه رمضان می شود. بنابراین بهتر است موقع سحری از روغن زیتون استفاده کنید تا یبوست های روزانه تان کاهش یابد.

. زیبایی پوست
قطعاً به خاطر کم آبی بدن در ماه رمضان، دچار خشکی پوست شده اید. به ویژه که در تابستان بیش از اوقات دیگر عرق می کنید.
روغن زیتون یکی از بهترین مواد غذایی برای زیبایی و درخشندگی پوست است. جدا از مصرف موضعی آن روی پوست، مصرف خوراکی روغن زیتون موقع سحر، به علّت وجود پولیفنول ها و امگا۳ در آن، می تواند برای پوست بسیار مفید باشد. به ویژه که روغن زیتون معمولاً با سبزیجات مصرف می شود و کم آبی بدن نیز جبران می گردد.

• جذب کلسیم و ویتامین
در ماه رمضان ممکن است نظم غذایی تان برهم بخورد و بدن، مواد مورد نیازش را دریافت نکند. به ویژه موادی چون کلسیم و ویتامین ها که کمبود آن ها، آسیب هایی جبران نشدنی به بدن وارد می کند.
روغن زیتون اگر با مواد حاوی کلسیم و ویتامین دی مصرف شود، باعث جذب بیشتر و زودتر این مواد می شود. به همین دلیل است که توصیه ی متخصصان تغذیه برای برنامه ی غذایی سحری، مصرف گوشت سفید از جمله ماهی با سبزیجات و روغن زیتون است.

ارسال شده در تاریخ 19 می 2019 توسط امید ازادمرد با موضوع گوناگون
بازدید : 1,199
دیدگاه خود را ارسال کنید ( بدون دیدگاه )

لطفا کادر زیر را تکمیل کنید *

©ایران پاتوق / تمامی حقوق محفوظ و مربوط به این سایت می باشد و کپی از مطالب ایران پاتوق حتی با درج لینک منبع ممنوع بوده و پیگیری قانونی خواهد شد.