درباره ادویه زردچوبه بیشتر بدانیم خواص و فواید زردچوبه

درباره ادویه زردچوبه بیشتر بدانیم خواص زردچوبه

درباره ادویه زردچوبه

زردچوبه

✅زردچوبه نسبت به آسپرین یا ایبوپروفن در تسکین درد ۳ برابر موثرتر است.

✅کورکومین آن، آنزیم تولیدکننده هورمون های دردزا را متوقف میکند.

فواید و خواص دارویی زردچوبه

هزاران سال است که در هند از این ماده غذایی به عنوان ادویه و همچنین یک گیاه دارویی استفاده می کنند . نوعی ترکیب دارویی در زردچوبه به نام کورکومین وجود دارد که خواص دارویی فراوانی دارد . کورکومین خواص ضدالتهابی بسیار قوی داشته و نوعی آنتی اکسیدان  اثربخش بشمار می آید. البته محتوای کورکومین موجود در زردچوبه زیاد نیست و تنها 3 درصد از وزن آن را تشکیل می دهد.

زردچوبه میزان کمی از کورکومین را در خود دارد به همین علت توصیه می شود که از عصاره هایی مانند عصاره زردچوبه که حاوی مقادیر بالای کورکومین هستند استفاده کنید. مصرف فلفل سیاه یا سفید به علت داشتن ماده پیپرین در خود ، می توانند به جذب بهتر این ماده کمک کند. من شخصا ترجیح می دهم که همراه عصاره کورکومین چند فلفل تازه هم بخورم.

نکات مهم در استفاده از زردچوبه:

  • برای مصرف دارویی زردچوبه، می توان آن را در کپسول های پانصد میلی گرمی ژلاتینی که در داروخانه ها به فروش می رسند، پُر نموده و استفاده کرد.
  • در صورتی که بخواهیم از اثر دارویی زردچوبه استفاده کنیم مسلماً میزان مصرف آن باید بیش از اندازه غذایی و در حد توصیه شده باشد.
  • برای نگه داری زردچوبه نباید از ظروف پلاستیکی استفاده کرد. بهترین ظروف آلومینیومی و شیشه های رنگی (قهوه ای) می باشند. هم چنین درب ظرف باید کاملا بسته باشد.درباره ادویه زردچوبه
  • ریشه و ریزوم زردچوبه که پودر نشده است در برابر حرارت مقاوم تر از پودر آن است، ولی چون اکثراً پودر زردچوبه در بازار مصرف به فروش می رسد، برای نگه داری طولانی مدت آن بهتر است در جای خنک نگه داری شود.
  • چون بخشی از اثرات زردچوبه مربوط به رایحه (اسانس) آن می باشد که در اثر حرارت و یا مرور زمان کاسته می شود، لذا زردچوبه کهنه دارای خواصی کمتر از زردچوبه تازه است.
  • میزان مصرف زردچوبه به عنوان دارویی تا روزی 3 گرم برای اشخاص بالغ بلامانع می باشد. گزارشاتی مبنی بر مصرف 8 تا 10 گرم زردچوبه به طور روزانه در هندوستان بدون اثرات جانبی در انسان به چاپ رسیده است.

درباره ادویه زردچوبه ,خواص و فواید زردچوبه,ادویه زردچوبه ,خواص زردچوبه, مصرف ادویه زردچوبه , فواید زردچوبه,دانستنی های ادویه زردچوبه , زردچوبه و خواصش ,

درباره ادویه زردچوبه

خلاصه: زردچوبه حاوی کورکومین می باشد که ضدالتهاب و آنتی اکسیدانی قوی است. توصیه می شود که از عصاره های زردچوبه که مقادیر زیادی از کورکومین در خود دارند، استفاده کنید.

فواید زردچوبه در بهبود عملکرد مغز و کاهش بیماری ها

امروزه اعتقاد بر این است که سلول های عصبی تنها در کودکی می توانند تقسیم شده و تعداد بیشتری ایجاد کنند. یکی از فاکتورهای اصلی این فرایند نوروتروفیک (BDNF) می باشد. که نوعی هورمون رشد و از توابع مغز است.

بسیاری از اختلالات مغز ناشی از کاهش سطح این هورمون می باشد که سبب بیماری هایی مثل افسردگی و آلزایمر است. از فواید زردچوبه وجود مقادیر بالای کورکومین است که می تواند سطوح این هورمون را در مغز افزایش دهد و موجب شود بسیاری از بیماری های مغز و بیماری های مرتبط به سن دیرتر به سراغ فرد بیایند. همچنین حافظه نیز با این هورمون بهبود یافته و فرد باهوش تر از قبل می شود.

خلاصه: افزایش کورکومین می تواند سطح هورمون BDNF را در مغز بالا برده و سبب افزایش رشد سلول های عصبی جدید و مبارزه با فرایندهای مختلف دژنراتیو در مغز شود.

به تاخیر انداختن علائم پیری پوست

زردچوبه غنی از آنتی اکسیدان‌هایی است که از پوست شما در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند. در نتیجه، علائم پیری پوست مانند لکه‌های تیره و چین و چروک‌های سطحی روند آهسته‌تری پیدا خواهند کرد.درباره ادویه زردچوبه

پژوهشی گزارش کرده است که کورکومین می‌تواند ماده‌‌ی ضد پیری مفید باشد، چون نه تنها ریسک بسیاری از بیماری‌های ناشی از پیری را کاهش می‌دهد بلکه بیماری‌های پوستی را نیز بهبود می‌بخشد زیرا خاصیت ضد التهابی قوی دارد. مطالعه‌ی دیگری نیز نشان داد محصولات برپایه‌ی کورکومین و مکمل‌های آن، چه خوراکی و چه موضعی، خاصیت درمانگر برای پوست دارند. به طور مرتب مکمل کورکومین مصرف کنید تا بدن‌تان را در برابر آسیب‌های رادیکال‌های آزاد مصون نگه دارید، البته مکمل را حتما بعد از مشورت با پزشک و تجویز او مصرف کنید. اگر چین و چروک‌هایی در پوست‌تان دارید، یک چهارم قاشق غذاخوری پودر زردچوبه ارگانیک را با یک قاشق غذاخوری ماست ساده ترکیب کرده و آن را روی قسمت مورد نظر بگذارید و اجازه دید 20 دقیقه بماند و سپس آبکشی کنید. این راهکار را هفته‌ای دو یا سه بار بکار ببرید.

 درمان اگزما

زردچوبه برای درمان اگزما نیز موثر است. اگزما یک بیماری التهابی پوست است که علائمی چون خشکی، قرمزی و خارش پوست دارد.

کورکومین عنصر فعال زردچوبه، خاصیت ضد التهابی دارد که به درمان التهاب و خارش کمک می‌کند. طبیعت ضد میکروبی کورکومین، هر گونه باکتری را که می‌تواند عامل اگزما باشد نابود می‌کند. ضمنا کورکومین برای بازسازی پوست نیز مفید است. یک دوم قاشق چایخوری پودر زردچوبه را با مقدار کافی شیر ترکیب کرده و خمیر درست کنید. این خمیر را روی قسمت دچار اگزما بگذارید و اجازه دهید خودش خشک شود. سپس با آب سرد بشویید. این کار را روزی دو بار انجام دهید. همچنین می‌توانید یک قاشق چایخوری پودر زردچوبه و یک و یک دوم قاشق چایخوری روغن نارگیل را به شکل خمیر درآورده و آن را روی قسمت مور نظر بگذارید و اجازه دهید 15 دقیقه بماند و سپس آبکشی کنید. این کار را روزی 3 تا 4 بار انجام دهید.

سلامت کبد

زردچوبه برای سلامت کبد بسیار مفید است. این گیاه یک سم زدای طبیعی است.کبد از طریق تولید آنزیم‌ها، خون را تصفیه می‌کند و زردچوبه تولید این آنزیم‌های حیاتی بدن را افزایش می‌دهد. این آنزیم‌‌ها تجزیه‌شده و سموم داخل بدن را کاهش می‌دهند. مصرف منظم زردچوبه باعث مبارزه با چندین مشکل جدی کبدی مانند سیروز، هپاتیت و زردی می‌شود.

 بیماری آلزایمر

آلزایمر نوعی زوال عقل است که اغلب در افراد سالخورده اتفاق می‌افتد. زردچوبه در جلوگیری و درمان بیماری آلزایمر موثر است زیرا با کمک به از بین بردن پلاک‌هایی که در مغز ایجاد می‌شود و بهبود جریان اکسیژن. به سلامت عمومی مغز کمک می‌کند. این ماده می‌تواند ایجاد یا پیشرفت بیماری آلزایمر را نیز کاهش دهد.

 رفع سوء هاضمه

زردچوبه در درمان مشکل سوء هاضمه بسیار موثر است. چرا که کیسه صفرا را برای تولید صفرا تحریک می‌کند و گوارش را تقویت می‌کند. همچنین در از بین بردن سوزش سر معده، التهاب شکم، گاز معده و همچنین مشکلات روده کمک می‌کند.

درباره ادویه زردچوبه کاهش افسردگی

زردچوبه به علت داشتن خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی در کاهش افسردگی موثر است. مطالعات نشان داده است که مصرف زردچوبه در کنار داروهای ضد افسردگی، اثربخشی آنها را افزایش می‌دهد.درباره ادویه زردچوبه

 بهبود زخم‌ها

زردچوبه یک درمان قدیمی در هند برای بهبود زخم‌ها است. استفاده از زردچوبه در خونریزی یا زخم‌های باز به عنوان یک عامل ضدعفونی‌کننده و ضدباکتری طبیعی است و همواره می‌توان از آن به‌ عنوان یک داروی ضدعفونی‌کننده استفاده کرد. همچنین به دلیل داشتن خواص ضد التهابی در کاهش درد ناشی از زخم‌ها و آسیب دیدگی‌های پوستی نیز بسیار موثر است.

ارسال شده در تاریخ 5 دسامبر 2018 توسط خدیجه ص با موضوع مطلب علمی
بازدید : 1,234
دیدگاه خود را ارسال کنید ( بدون دیدگاه )

لطفا کادر زیر را تکمیل کنید *

©ایران پاتوق / تمامی حقوق محفوظ و مربوط به این سایت می باشد و کپی از مطالب ایران پاتوق حتی با درج لینک منبع ممنوع بوده و پیگیری قانونی خواهد شد.