درمان خشکی بینی بررسی علل و روشهای بهبود آن در منزل

درمان خشکی بینی بررسی علل و روشهای بهبود آن در منزل

درمان خشکی بینی

روغن کنجد نرم‌کننده بسیار مناسبی برای خشکی پوست است.

به محض احساس خشکی بینی، در طول ۱ هفته هر روز چند قطره روغن کنجد را داخل بینی خود بچکانید تا به‌طور کلی اختلالات بینی و حس مور‌مور ناشی از خشکی آن کاملا برطرف شود.

درمان خشکی بینی, بررسی علل و روشهای بهبود خشکی بینی در منزل,علت خشکی بینی,بیماری های خشکی بینی را همراه دارد,درمان خانگی خشکی بینی, رطوبت داخل بینی‌

انواعی از درمان‌های خانگی برای خشکی بینی عبارت از بخور دادن، استفاده از مرطوب کننده و اسپری بینی و شست و شو هستند.

اصطلاح پزشکی برای احساس خشکی داخل مجرای بینی، “رینیت سیکا” بوده و این پدیده اغلب به دلیل سرماخوردگی یا آلرژی ایجاد می‌شود.

خشکی بینی معمولا خطرناک نیست اما در صورتی که درمان نشود می‌تواند علائم ناخوشایندی همچون خارش، سوزش، چوب شدگی، خون دماغ و تجمع خلط را به همراه بیاورد.

علت‌های خشکی بینی کدام‌اند؟

هر وقت به بینی‌تان فکر می‌کنید، ممکن است آبریزش بینی ناشی از سرماخوردگی به خاطرتان بیاید. با وجود این، خشکی بینی نیز مشکل رایجی است که ممکن است در نتیجه‌ی عوامل بسیاری ایجاد شود.

برخی از رایج‌ترین عوامل ایجاد خشکی بینی عبارت هستند از:

الف. محیط:

اگر در نواحی گرم و خشک زندگی می‌کنید، شرایط محیطی ممکن است یکی از دلایل خشکی بینی‌تان باشد. ممکن است به این دلیل دچار خشکی بینی شوید که رطوبت داخل بینی‌تان به شدت تبخیر شده باشد.

ب. رینیت یا التهاب مخاط بینی:

این نوع عفونت بینی می‌تواند در اثر تولید بیش از اندازه‌ی مخاط بینی، هم باعث ایجاد آبریزش بینی شود، و هم این‌که باعث خشکی آن شود (با احتمال کم‌تر).

پ. اسپری‌های بینی:

تعدادی از اسپری‌های بینی نیز می‌توانند باعث خشکی بینی شوند؛ به ویژه اگر روزهای زیادی از آن‌ها استفاده شود. این اسپری‌ها ممکن است دارای عوارض مخربی باشند که همین عوارض مجبورتان کنند به مدت طولانی‌تری از این اسپری‌ها استفاده کنید. چنان‌چه لازم است از این اسپری‌ها برای بیش از ۳ الی ۴ روز استفاده کنید، بهتر از برای انجام گزینه‌های درمانی دیگر با پزشک‌تان مشورت نمایید.

ت. عوارض جانبی برخی داروها:

قرص‌های آنتی هیستامین‌ و ضد احتقان‌ و هم‌چنین شربت‌های خوراکی حاوی این مواد با هدف خشک کردن دستگاه تنفسی‌تان تولید می‌شوند؛ به این ترتیب، مصرف آن‌ها باعث خشک شدن بینی‌تان می‌شود.

ث. سندرم شوگرن:

این سندرم بیماری خود ایمنی نادری است که باعث خشک شدن غشاء مخاطی بدن انسان می‌شود. در نتیجه، در اثر این سندرم ممکن است در نواحی چشم، بینی، و دیگر بخش‌هایی که باید مرطوب باشند، احساس ناراحتی کنید.

ج. تغییرات هورمونی:

این عامل یکی از رایج‌ترین علت‌های خشکی بینی در میان زنان ۴۰ ساله به بالا است. وقتی زنان پا به سن می‌گذارند،‌ هورمون‌های‌شان تغییر می‌کند و باعث خشک شدن غشاء مخاطی در برخی نواحی بدن از جمله بینی، دهان، چشم، و واژن می‌شود.

چ. فشار خون بالا:

اگر خشکی بینی‌تان به همراه خونریزی باشد، حتما باید به پزشک مراجعه، و فشار خون‌تان را بررسی کنید. البته با این‌که خشکی بینی هر از گاهی باعث خونریزی می‌شود، خونریزی بینی در اثر فشار خون بالا ممکن است مکررا اتفاق بیفتد.

درمان‌های خانگی زیر از سایت تخصصی “مدیکال نیوز تودی” می‌تواند به جلوگیری و رهایی از علائم خشکی داخل بینی کمک کند:

استفاده از دستگاه بخور

یک دستگاه بخور به حفظ رطوبت مجرای بینی کمک می‌کند که باعث رهایی از تجمع خلط و تخلیه درست سینوس‌ها می‌شود. دستگاه بخور می‌تواند رطوبت از دست رفته ناشی از تهویه هوا و حرارت مرکزی در خانه‌ها و ادارات را جایگزین کند.

در حالت ایده آل یک فرد باید به طور روزانه دستگاه بخور را تمیز کند تا از رشد قارچ‌ها و باکتری‌ها که برای سلامت مضر هستند، جلوگیری شود. رطوبت مناسب ایده آل بسته به دمای هوای اتاق در محدوده ۳۰ تا ۵۰ درصدی است.

مهم است توجه داشته باشیم که سطوح بالاتر رطوبت می‌تواند رشد گرد و غبار، قارچ‌ها و سایر آلرژن‌ها را که به تشدید علائم می‌انجامند، افزایش دهد. رطوبت‌سنج دستگاهی است که رطوبت نسبی را اندازه گیری کرده و می‌تواند به فرد برای تشخیص تنظیم درجه دستگاه بخور کمک کند.

بخور دادن

افرادی که به دستگاه بخور دسترسی ندارند می‌توانند همان نتایج را با استنشاق بخار از طریق یک کاسه آب داغ، حمام گرم و سونا کسب کنند. با این حال مزایای بخور دادن این چنینی ممکن است موقتی باشد. برای جلوگیری از سوختن پوست اطمینان حاصل کنید که آب داغ بیش از حد جوش نباشد.

مصرف کافی مایعات

مصرف کم مایعات و کمبود آب بدن می‌تواند به خشکی بافت‌های بدن از جمله بافت‌های مجرای بینی منجر شود. در گذشته پزشکان نسبت به مصرف روزانه هشت لیوان آب توصیه می‌کردند اما یک تحقیق در سال ۲۰۱۸ میلادی نشان می‌دهد که بهترین راه برای تامین کافی مایعات بدن فرد، نوشیدن آب در زمان‌هایی است که احساس تشنگی می‌کند مگر اینکه فرد مشغول انجام تمرین‌ها و ورزش‌های شدید و سخت باشد.

استفاده از اسپری بینی سالین

اسپری‌های بینی سالین (آب نمک) مجرای بینی را مرطوب می‌کند. این عمل جریان مخاط موکوسی بینی را بهبود بخشیده و باعث خارج شدن مواد محرکی همچون گرد و غبار، خاک و دانه‌های گرده پیش از این که فرصت ایجاد التهاب داشته باشند، می‌شود. اسپری‌های سالین به طور کلی ملایم بوده و در داروخانه‌ها بدون نیاز به نسخه در دسترس هستند. همیشه پیش از استعمال، بسته بندی این اسپری‌ها را مطالعه کرده و از دستورالعمل‌های آن پیروی کنید.

به جای استفاده از این اسپری‌ها همچنین می‌توانید محلول آب نمک را با استفاده از موادی از جمله نمک بدون ید که به طور ایده آل حاوی مواد ضد انجماد یا نگهدارنده نباشد چرا که این مواد می‌تواند مجرای بینی را تحریک کند، جوش شیرین، یک فنجان آب مقطر یا آب شیرینی که برای سه تا پنج دقیقه جوشانده شده است و نیز یک بطری اسپری کوچک در خانه تهیه کنید.

برای تهیه و استفاده از محلول آب نمک (برای بزرگسالان) از مراحل زیر پیروی کنید:

۱) سه قاشق چای خوری نمک را با یک قاشق چای خوری جوش شیرین به خوبی مخلوط کنید.

۲) یک قاشق چای خوری از این مخلوط را به آب اضافه کنید.

۳) در صورت استفاده از آب جوش ابتدا صبر کنید تا کاملا خنک شود.

۴) این محلول را داخل بطری اسپری بریزید.

۵) سر را به طرف جلو کج کرده و به آرامی با بینی نفس بکشید. محلول را در هر سوراخ بینی یک یا دو بار اسپری کنید.

۶) پیش از هر بار استفاده مطمئن شوید که بطری اسپری تمیز است و یک محلول جدید تهیه کنید.

شست و شوی بینی با سرنگ یا پمپ

همچنین می‌توان داخل بینی را به طور کامل با استفاده از یک سرنگ یا پمپ‌های مخصوص شست و شوی بینی موجود در داروخانه‌ها توسط محلول‌های نمک شست و شو داد.

این کار می‌تواند باعث خارج شدن محرک‌ها از بینی و تمیز شدن حفره بینی شود تا بینی بهتر بتواند داروهای دیگر را جذب کند.

درمان خشکی بینی :گلیسیری

گلیسیرین مانند نرم‌ کننده‌ای عمل می‌کند که می‌تواند به پیشگیری از خشکی بینی کمک نماید. استفاده از گلیسیرین باعث می‌شود درد و خشکی داخل بینی‌تان تسکین یابد.

به پشت بخوابید و چند قطره گلیسیرین داخل بینی‌تان بچکانید.

نگران بلعیدن مقدار اندکی گلیسیرین نیز نباشد، زیرا خطری برای‌تان ندارد. این مورد نیز یکی دیگر از درمان‌های موثر برای رفع خشکی بینی به شمار می‌رود.

 ژل پترولیوم یا وازلین

برای تسکین ناراحتی خشکی بینی می‌توانید از ژل پترولیوم یا وازلین استفاده کنید. وازلین به خاطر قابلیت‌اش در التیام خشکی پوست شهرت دارد. استفاده از وازلین می‌تواند فورا خشکی بینی‌تان را بر طرف کند.

تنها کافی است با استفاده از یک گوش پاک‌کن وازلین را داخل سوراخ‌های خشک بینی‌تان بمالید. وازلین با تاثیرات گوناگون‌اش می‌تواند به طور جادویی پوست‌تان را درمان کند. هم‌چنین، می‌تواند خشکی بینی‌تان را به سرعت و به مدت طولانی بر طرف نماید.

ارسال شده در تاریخ 9 می 2019 توسط امید ازادمرد با موضوع گوناگون
بازدید : 1,286
دیدگاه خود را ارسال کنید ( بدون دیدگاه )

لطفا کادر زیر را تکمیل کنید *

©ایران پاتوق / تمامی حقوق محفوظ و مربوط به این سایت می باشد و کپی از مطالب ایران پاتوق حتی با درج لینک منبع ممنوع بوده و پیگیری قانونی خواهد شد.