درمان سندروم پیش از قاعدگی روشهای خانگی وسنتی موثر

درمان سندروم پیش از قاعدگی روشهای خانگی وسنتی موثر

درمان سندروم پیش از قاعدگی

?مصرف روزانه کلسیم و ویتامین B6
?کاهش مصرف کافئین و قند
?ورزش روزانه بهمراه تمرینات یوگا
?کاهش استرس
?استفاده از داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی..

درمان سندروم پیش از قاعدگی, دوران فبل از پریود ,دردهای فبل از پریود ,عادت ماهیانه ,قاعدگی ,درد های پیش از فاعدگی ,درمان خانگی درد های قبل از پریود

این سندرم، یک بیماری هزار چهره است. چون بیش از ۱۵۰ علامت برای آن شناسایی شده که در زنان متفاوت است و همین تفاوت و تنوع علائم تشخیص را دشوار می‌سازد. اما بارزترین علائم آن، دلشوره، ناپایداری خلقی، تحریک پذیری، تنش عصبی، سردرد، میل شدید به خوردن شیرینی، افزایش اشتها، تپش قلب، ضعف، سرگیجه و غش، افزایش وزن، ورم دست و پا، نفخ شکم، بی‌خوابی و ضعف حافظه هستند.

علائم روانی و جسمی زیادی به سندروم پیش از قاعدگی مربوطند. این علائم شامل متورم‌شدن سینه‌ها، احتباس آب، افزایش وزن، نفخ و آکنه می‌شود. تغییرات رفتاری خاصی هم وجوددارد. این تغییرات شامل افسردگی، تحریک‌پذیری، کاهش میل جنسی، کاهش تمرکز و پرخاشگری می‌شود. علائم خاصی وجوددارد که با درد همراهند مانند دردهای شکمی، سفتی سینه‌ها، سردرد، دردهای عضلانی، و خیلی دردهای دیگر. علائم دیگر سندروم پیش از قاعدگی، بی‌خوابی، پراشتهایی و کمبود انرژی هستند. شدت این علائم در زنان، متفاوت است.

درمان‌های خانگی برای سندرم پیش از قاعدگی

۱. سالم‌خوری کنید

سبزیجات، میوه، ماهی، گوشت مرغ، غلات کامل، نشاسته، مغزها و دانه‌های خام زیادی را مصرف‌کنید. این‌ها مواد مغذی لازم برای انجام درست فرآیندهای متابولیک را برای بدن فراهم‌می‌کنند. از خوردن غذاهای چرب مانند پکورا، چیپس و پوری خودداری‌کنید. این‌ها بدن شما را تحریک‌کرده و باعث‌می‌شوند احساس سستی و بی‌‌حالی کنید. سالم خوری باعث تسکین علائم سندروم پیش از قاعدگی می‌شود.

۲. تعداد وعده‌های غذایی بیشتر اما کوچک‌تری داشته‌باشید

فاصله زیاد میان دو وعده غذایی می‌تواند باعث افتادن سطح قند خون بدن‌تان شود. این کار باعث هیپوگلیسمی واکنشی شده که به علائم پیش از قاعدگی منجرمی‌شود.

۳. از مصرف الکل خودداری‌کنید

افراد ممکن‌است فکر‌کنند الکل به خلاصی از افسردگی‌های سندروم پیش از قاعدگی کمک‌می‌کند. اما درواقع، الکل یک عامل افسردگی است. الکل باعث‌می‌شود فرد احساس کوفتگی، خستگی و افسردگی بیشتری کند. الکل باعث خالی‌شدن بدن افراد از ویتامین B و موادمعدنی می‌شود. همچنین در سوخت‌وساز کربوهیدرات اختلال ایجادمی‌کند. توانایی بدن برای کار روی هورمون‌ها تحت‌تاثیر قرارمی‌گیرد که باعث سطوح بالاتر استروژن در بدن می‌شود. بنابراین، لازم‌است برای جلوگیری از سندرم پیش از قاعدگی ، از خوردن الکل خودداری‌کرد.

از محصولات آکنه قوی اجتناب‌کنید

بروز آکنه موقتی است. بنابراین برای خلاصی از آنها از مواد شیمیایی قوی استفاده‌نکنید. از آنجا که پوست شما درحال‌حاضر حساس است، آن را با محصولات ملایم تسکین‌دهید.

۶. ماسک خاک رس

ماسک خاک رس بهترین گزینه برای جذب روغن اضافی ترشح شده توسط پوست در این دوره است. آن را روزی یک بار به مدت ۲۰ دقیقه بر پوست بگذارید یا اینکه فقط بر نواحی آسیب‌دیده گذاشته و اجازه‌دهید یک شب بماند. این کار به خشک‌شدن آکنه هم کمک‌می‌کند.

۷. تمرینات هوازی انجام‌دهید

تمرینات هوازی و فعالیت‌های بدنی سطح استرس را پایین‌آورده و اندومورفین که هورمون‌های احساس خوشی در بدن هستند را آزادمی‌کنند. به‌علاوه، باعث افزایش گردش خون در بدن می‌شوند. افزایش گردش خون، به بیرون‌رفتن مواد سمی از بدن کمک‌می‌کند. پیاده‌روی، بالارفتن از پله‌ها به جای آسانسور، دوچرخه‌سواری و غیره از تمرینات عالی هوازی هستند که می‌توانند حال‌تان را بهترکرده و به رهایی از خستگی و کوفتگی ناشی از سندرم پیش از قاعدگی کمک‌کنند. به‌طور منظم ۲۰ تا ۳۰ دقیقه تمرین‌کنید. یک هفته قبل از پریودتان، زمان تمرینات را به‌طور تدریجی بیشترکنید. این کار باعث تسکین سندرم پیش از قاعدگی می‌شود. به‌هرحال، توصیه‌می‌شود که در طوره دوره پریود، تمرینات فیزیکی انجام‌ندهید.

. مصرف چربی را کاهش‌دهید

مصرف مقادیر بیش از حد چربی در رژیم غذایی ممکن است منجر به نارسایی کبد شود. بنابراین، توصیه‌می‌شود به سمت ماهی، غذای دریایی، گوشت بدون چربی، مغزها و دانه‌ها بروید. همچنین برای تکمیل وعده‌ غذایی خود از برنج، غلات کامل و سبزیجات استفاده‌کنید.

۹. از مصرف غذاهای دارای سدیم بالا خودداری‌کنید

این موثرترین درمان ضدالتهابی پیش از قاعدگی است. هات‌داگ، سس کچاپ، سس‌های سالاد و آبگوشت غذاهایی هستند که مقادیر زیادی سدیم و نمک دارند. این باعث نفخ، سفتی سینه‌ها، احتباس مایع بدن و دیگر علائم سندروم پیش از قاعدگی می‌شود. بنابراین برای سلامتی خودتان، این‌ها مواد را از غذای خود حذف‌کنید.

۱۰. کربوهیدرات مصرف‌کنید

کربوهیدرات‌ها تاثیر زیادی در درمان سندروم پیش از قاعدگی دارند. میوه‌های تازه، دانه‌های کامل غلات، سبزیجات، نان و غیره به کاهش اشتهای که از علائم اصلی سندروم پیش از قاعدگی است، کمک‌می‌کند. این باعث بهترشدن خلق‌وخو شده و از اضطراب، استرس، تنش و افسردگی جلوگیری می‌کند.

۱۱. چای گیاهی بنوشید

مصرف چای گیاهی در درمان علائم سندروم پیش از قاعدگی تاثیر شگفت‌انگیزی دارد. قبل از خوابیدن، مقداری چای بابونه یا دارچین بنوشید. چای را با کمی عسل شیرین‌کنید. این کار باعث‌می‌شود کاملا آرام‌شوید و خواب شب آرامی داشته‌باشید. این، به نوبه خود باعث رهایی از علائم آزاردهنده سندروم پیش از قاعدگی می‌شود.

۱۲. غذاهای حاوی امگا ۳

غذاهای سرشار از امگا ۳ را در رژیم غذایی خود بگنجانید. این غذاها شامل ماهی، روغن زیتون و اسفناج می‌شوند.

۱۳. انتخاب مکمل‌ها

درمورد مصرف مکمل‌ها با پزشک‌تان صحبت‌کنید

مولتی‌ویتامین‌های کامل (همه در یک)

ویتامین E

ویتامین B۶

کلسیم

مراقب‌باشید ویتامین‌ها را باهم ترکیب‌نکنید و یا باهم مطابقت‌ندهید زیرا مصرفب یش‌ازحد ویتامین‌ها توصیه نمی‌شود. شما یک ترکیب ویتامین روزانه را انتخاب‌کنید.

۱۴. جو دوسر را در رژیم غذایی خود بگنجانید

جو دوسر به سوخت‌وساز کند و تدریجی قند کمک‌می‌کند. این فرآیند با تمایل زیاد به موادقندی که در طول سندروم پیش از قاعدگی اتفاق‌می‌افتد، مبارزه‌می‌کند. بعضی از دیگر محصولات غذایی که همین ویژگی را دارند برنج باسماتی، نان چاودار و بعضی از میوه‌ها هستند. این مواد نقش بزرگی در تسکین علائم پیش از قاعدگی دارند.

۱۵. غذاهای سرشار از سروتونین مصرف‌کنید

آووکادو سروتونین طبیعی دارد. این یک مکمل شگفت‌انگیز برای بهبود خلق‌وخو و رهایی از افسردگی، اضطراب و اندوه است. علاوه‌بر آووکادو، خرما، پاپایا، بادمجان، آناناس و موزسبز از منابع ضروری سروتونین در بدن را می‌سازند. آنها را مصرف‌ و از سندروم پیش از قاعدگی جلوگیری‌کنید.

۱۶. موز

موز منبعی سرشار از پتاسیم است. موز باعث تسکین التهاب، نفخ، احتباس آب و دیگر علائم سندروم پیش از قاعدگی می‌شود. بعضی دیگر غذاهای سرشار از پتاسیم، کشمش سیاه، انجیر، سیب‌زمینی، پیاز، کلم بروکلی، گوجه‌فرنگی و غذاهای زیاد دیگر هستند.

۱۷. فلفل سیاه

مقدار کمی فلفل سیاه را به ۱ قاشق غذاخوری ژل آلوئه‌ورا اضافه کنید. این ترکیب را سه بار در روز مصرف‌کنید. این ترکیب به تسکین علائمی مانند دردهای شکمی، سردرد، کمردرد و غیره کمک‌می‌کند. مصرف ژل آلوئه‌ورای اضافه‌شده به مقدار کمی زیره سبز، به‌طرز شگفت‌انگیزی در درمان سندروم پیش از قاعدگی موثر است.

۱۸. مرغ

مرغ منبع سرشاری از ویتامین B۶ است. بدن زنان دچار سندروم پیش از قاعدگی، معمولا از این ویتامین تخلیه‌می‌شود. ویتامین B۶ به تسکین افسردگی کمک‌کرده، خلق‌وخو را بهبود می‌بخشد و سطح سروتونین را بالا می‌برد. دیگر منابع ویتامین B۶، شیر، ماهی، غلات کامل، برنج قهوه‌ای، لوبیا، دانه سویا، سبزیجات سبزبرگ و گردوهستند.

۱۹. دانه کنجد

اسیدهای چراب امگا ۶ در سندروم پیش از قاعدگی نقش دارد. مصرف دانه کنجد، کدوحلوایی و دانه‌های آفتابگردان در هفته قبل از پریودی بسیار مفید است. این دانه‌ها سرشار از اسیدهای چراب امگا-۶ هستند که به کنترل موثر علائم متعدد قاعدگی، کمک‌می‌کنند.

۲۰. گیلاس

گیلاس درمان خانگی موثر برای خلاصی از علائم متعدد سندروم پیش از قاعدگی است. این علائم شامل نوسانات خلق‌وخو، نفخ و غیره می‌شود. از یک هفته قبل از شروع قاعدگی، شروع به خوردن روزانه ده گیلاس با شکم خالی کنید.

۲۱. بوقلمون

گوشت بوقلمون حاوی اسیدآمینه و تریپتوفان است. تریپتوفان به سرتونین تبدیل‌می‌شود و نقش مهمی در مهارشرایط متعدد سندروم پیش از قاعدگی ایفامی‌کند. پنیر دلمه، هنوز هم منبع سرشاری از تریپتوفان است.

۲۲. پاستا

نبود منیزیم می‌تواند باعث گرفتگی عضلات و درد شکمی بشود. پاستا منیزیم دارد که برای حفظ تعادل هورمونی بدن مفید است. دیگر محصولات غذایی سرشار از منیزیم سیب‌زمینی، غلات و سبزیجات سبز هستند. مصرف این اقلام غذایی سرشار از منیزیم می‌تواند تا حد زیادی به مبارزه با علائم سندروم پیش از قاعدگی کمک‌کند.

۲۳. از یخ استفاده‌کنید

اگر دچار استرس و تنش شدید هستید، یک نوشیدنی سرد ممکن است تا حد زیادی آرام‌بخش باشد. همچنین می‌توانید مقداری یخ را در حوله آشپزخانه بپیچید و و در دوره سندروم پیش از قاعدگی، در صورت وجود سردرد یا درد عضلانی، از آن به‌عنوان کمپرس سرد استفاده‌کنید. این کار، یک درمان خانگی شگفت‌انگیز برای تسکین درد سندروم پیش از قاعدگی است.

ارسال شده در تاریخ 13 آوریل 2019 توسط امید ازادمرد با موضوع سلامتی
بازدید : 1,038
دیدگاه خود را ارسال کنید ( بدون دیدگاه )

لطفا کادر زیر را تکمیل کنید *

©ایران پاتوق / تمامی حقوق محفوظ و مربوط به این سایت می باشد و کپی از مطالب ایران پاتوق حتی با درج لینک منبع ممنوع بوده و پیگیری قانونی خواهد شد.