درمان سوختگی زبان روش های خانگی برای بهبود سوختگی زبان

درمان سوختگی زبان روش های خانگی برای بهبود سوختگی زبان

درمان سوختگی زبان

✅ اگر براثرخوردن غذا یا چای دچار سوختگی زبان شدید

✅ مقداری شکر روی زبان ریخته بعداز چند ثانیه دیگر نه اثری از سوختگی و نه‌سوزشی‌احساس‌میکنید

 درمان سوختگی زبان ,روش های خانگی برای بهبود سوختگی زبان,رفع سوختگی زبان ,درمان های خانگی رفع سوختگی زبان,عسل و سوختگی زبان ,بهبود سوختگی زبان,

مثلا سوختگی خفیف سطحی را میتوان با شیوه های درمان خانگی در مان کرد . برای مثال در زمان سوختگی زبان با آب جوش یا چای شما میتوانید برای کاهش التهاب سوختگی مغز خیار را تراشیده و روی زبان قرار دهید تا التهاب آن کاهش پیدا کند ، در روش دیگر میتوانید خمیر دندانی را که طعم نعنا دارد را روی زبان بزنید تا درد کاهش پیدا کند ، البته در اولین لحظه تماس خمیر دندان با زبان کمی سوزش زبان و لبها اضافه میشود ولی بعد از یکی دو دقیقه آرام میگردد.face mask

و در نهایت میتوانید شربت آلمنیوم ال جی را خوب بهم بزنید تا مخلوط شود سپس آن را درون دهان ریخته قرقره نمائید و به مدت یک دقیقه در دهان نگه دارید و بعد آن را تخلیه نمائید . تا محل سوختگی آرام آرام ترمیم گردد. اما درباره سوختگی زبان از زبان یک متخصص بشنویم.

 با دهان‌تان نفس بکشید
به محض اینکه غذای داغی را به دهان گذاشتید و سوختید، آن را از دهان خارج کرده و زبان خود را بیرون بیاورید و شروع کنید به با دهان نفس کشیدن. وقتی با دهان نفس می‌کشید، هوای خنک روی سطح زبان‌تان جاری شده و سوزش و دردتان تسکین پیدا می‌کند. سعی کنید حجم زیادی از هوا  را در حالی که زبان‌تان بیرون از دهان است تنفس کنید و به این کار ادامه دهید تا سوزش‌تان کمتر شود.
 یک چیز سرد و خنک بخورید درمان سوختگی زبان
هر چه زودتر یک چیز سرد بخورید تا دمای زبان‌تان پایین بیاید. ضمنا التهاب زبان‌تان هم کمتر شده و از آسیب بافت پیشگیری می‌شود. ضمنا، آب و رطوبت دهان‌تان حفظ شده و باکتری‌های مضر باعث عفونت نمی‌شوند. می‌توانید یک تکه یخ را میک بزنید یا بستنی بخورید. آب میوه‌ی خنک هم خوب است، یا اینکه آب سرد را جرعه جرعه بنوشید. سعی کنید هر چیز خنکی را که در دهان می‌گذارید تا جایی که امکان دارد قبل از قورت دادن در دهان نگه دارید.
 آب گرم در دهان‌تان نگه دارید.
نگه داشتن آب گرم در دهان هم یک راه دیگر برای التیام زبان ِ سوخته است. مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۳ انجام شد نشان داد برای کاهش آسیب بعد از سوختگی زبان، آب گرم در دهان می‌تواند جلوی پیشرفت سوختگی را بگیرد. همچنین این کار باعث افزایش ریزجریان خون در بافت زبان شده و طبیعتا تحویل مواد غذایی از سرخرگ‌ها به بستر مویرگی در بافت‌های زنده که پرفیوژن نام دارد، بهتر صورت می‌گیرد، در نتیجه بافت زبان از آسیب ِ بیشتر، نجات پیدا می‌کند.
نصف قاشق چایخوری نمک را در یک لیوان آب گرم حل کرده و ۳۰ ثانیه در دهان بچرخانید و سپس تُف کنید. این کار را چند بار در روز انجام دهید تا زبان‌تان التیام پیدا کند.
درمان سوختگی زبان ,روش های خانگی برای بهبود سوختگی زبان,رفع سوختگی زبان ,درمان های خانگی رفع سوختگی زبان,عسل و سوختگی زبان ,بهبود سوختگی زبان,
 عسل و درمان سوختگی زبان
عسل هم یک راهکار بسیار خوب خانگی برای سوختگی زبان است. خاصیت آنتی‌ باکتریال عسل مانع عفونت باکتریایی پوست آسیب دیده شده و یک عامل ضد التهاب نیز هست که می‌تواند درد و تورم را کم کند. مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۴ صورت گرفت نشان داد ویژگی ضد عفونی کنندگی و ضد التهابی عسل برای ترمیم زخم، فوق‌العاده است. یک قاشق چایخوری عسل را روی زبان‌تان پخش کنید و اجازه دهید تا جایی که امکان دارد روی زبان‌تان بماند. این کار را روزی ۲ تا ۳ بار انجام دهید.

عضو انجمن حمایت از بیماران سوخته درباره سوختگی زبان گفت :سوختگی زبان٬ سوختگی شایعی است که معمولاً بعد از خوردن یا نوشیدن مواد غذایی داغ اتفاق می افتد. سوختگی خفیف زبان ممکن است بسیار آزاردهنده باشد اما خودبه خود رفع خواهد شد. در صورت بروز سوختگی جدی در ناحیه زبان٬ حتماً به پزشک مراجعه شود.درمان سوختگی زبان

وی ادامه داد:در سوختگی درجه یک زبان٬ لایه سطحی دچار آسیب شده و درد٬ قرمزی و تورم ایجاد خواهد شد. در صورتیکه سوختگی شدیدتر باشد و لایه های عمقی تر را درگیر کند سوختگی درجه 2 با تشکیل تاول٬ تورم و قرمزی اتفاق خواهد افتاد. در سوختگی درجه 3 تغییر رنگ سفید یا سیاه٬ درد شدید و احساس گزگز در زبان رخ خواهد داد.

ارسال شده در تاریخ 14 فوریه 2019 توسط خدیجه ص با موضوع مطلب علمی
بازدید : 1,089
دیدگاه خود را ارسال کنید ( بدون دیدگاه )

لطفا کادر زیر را تکمیل کنید *

©ایران پاتوق / تمامی حقوق محفوظ و مربوط به این سایت می باشد و کپی از مطالب ایران پاتوق حتی با درج لینک منبع ممنوع بوده و پیگیری قانونی خواهد شد.