رفع سردردهای بارداری روشها و درمان های موثر کاهش سردرد بارداری

رفع سردردهای بارداری روشها و درمان های موثر کاهش سردرد بارداری

رفع سردردهای بارداری

?کمپرس سرد یا گرم
?تغذیه منظم+مایعات زیاد
?فعالیت بدنی مناسب در دوران بارداری
?آرامش و اجتناب از خستگی در بارداری
?ماساژ برای کاهش سردرد

رفع سردردهای بارداری,درمان خانگی سردرد در بارداری، همه روشهای موثرکاهش سردرد بارداری ,درمان سردردهای بارداری,کاهش سردرد در بارداری، درمان سردرد بارداری ,

  سر درد در دوران باداری

یک خانم باردار تغییرات هورمونی چشمگیری را تجربه می کند. به دلیل این تغییرات و نوسانات هورمونی، تغییرات خاص جسمی هم رخ می دهند. یکی از این تغییرات، سردردهای حاملگی است. این سردردها بسیار شبیه سردردهای تنشی می باشند.

سردرد حاملگی غیرعادی نیست. این سردردها در سه ماهه اول حاملگی شروع می شوند. این اتفاق به خاطر افزایش جریان خون و تغییرات زیاد هورمونی در بدن رخ می دهد. پرهیز از مصرف کافئین نیز می تواند دلیل دیگری برای بروز این سردردها باشد. در ضمن، بدن مادر در حال خو گرفتن به تغییراتی است که رخ می دهند.

با شروع سه ماهه دوم بارداری، تغییرات هورمونی و جریان خون کاهش می یابد و مادر می تواند کمی استراحت کند و آرامش داشته باشد. البته این سردردها در سه ماهه سوم برمی گردند که دلایل آن عبارتند از:رفع سردردهای بارداری

– تحمل وزن اضافی بدن که موجب عدم تعادل در وضعیت بدنی می شود
– کمبود خواب
– قند خون پایین
– فشار خون بالا
– کم آبی بدن
– سینوزیت

روش‌های کمکی برای کاهش حملات سردرد

 با به کاربردن تکنیک‌های ریلکسیشن و دوری از عوامل استرس‌زا، آرامش خود را بالا ببرید.
 به کار بردن تدابیر تقویت مغز و سیستم عصبی، نقش موثری در کاهش حملات دارد. از جمله این تدابیر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده بیشتر از ترکیبات مقوی مغز و دستگاه گوارش از جمله آب سیب و به، تاس کباب به و سیب، خورشت به آلو، کباب چنجه، فرنی بادام، شیربرنج، فالوده سیب و شیره انگور در وعده‌های غذایی
  •  قرار دادن موم زنبور عسل به اندازه یک گردو زیر زبان و رفتن به حالت سجده به مدت 10 دقیقه (در این مدت آب دهان ، قورت داده نشود) علاوه بر تقویت مغز و کاهش حملات سردرد، می‌تواند یک تکنیک آرامش بخش در حملات سردرد نیز باشد.
  •  روزی 3 بار تنفس طبی (دم عمیق و مکث 5 شماره و بازدم عمیق و طولانیتر) انجام دهید. حداقل 3دفعه در طی روز و در هر دفعه 10 بار. این کار با افزایش سطح اکسیژن مغز اثر خوبی در تقویت مغز، پیشگیری و تسکین سردرد بارداری دارد.
  • رایحه درمانی یا آروماتراپی با عطرهای خوشایند از جمله قرار دادن سیب و به، به صورت رنده شده بالای سر و بو کردن آنها یا قرار دادن گلاب یا گل مریم در محل خواب، نقش موثری در بهبود کیفیت خواب و تقویت مغز دارد.رفع سردردهای بارداری
  •  خوردن ترکیباتی از جمله رب به و سیب یا عسل بعد از غذا نقش موثری در تقویت هضم دارند.
  • با اصلاح وضعیت اجابت مزاج و رفع یبوست هم می‌توانید به پیشگیری از سردرد کمک کنید. پیاده‌روی در بارداری و استفاده از ترکیباتی از جمله گلقند، میوه تمبر هندی، آلو، انجیر و مصرف روغن زیتون نقش موثری در جلوگیری از ایجاد یبوست و به دنبال آن سردرد بارداری دارد.

 از مصرف ترشیجات یا مواد نفاخ مانند حبوبات، تره، سیر و پیاز خام، تربچه، پیازچه، کلم، کرفس و مصرف گردوی زیاد خودداری کنید.
از مصرف خوراکی‌هایی مانند شکلات، ماست، پنیرهای مانده، بادام زمینی، نان‌هایی با خمیر ترش، گوشت‌های کنسروشده و خامه ترش که محرک سردرد میگرنی هستند، پرهیز کنید.
از خوابیدن زیاد و همچنین بیداری تا نیمه شب و خواب در طول روز به ویژه عصرها و خواب بلافاصله بعد از غذا خودداری کنید.
لازم است وضعیت بدن‌تان در زمان نشستن، مطالعه و حین انجام کارهای خانه با استفاده از صندلی مناسب و در صورت لزوم بالش طبی در موارد گردن درد، اصلاح کنید. رفع سردردهای بارداری

رفع سردردهای بارداری,درمان خانگی سردرد در بارداری، همه روشهای موثرکاهش سردرد بارداری ,درمان سردردهای بارداری,کاهش سردرد در بارداری، درمان سردرد بارداری ,

درمان خانگی سردرد در بارداری، همه روشهای موثر

استفاده از کمپرس
استفاده از کمپرس گرم یا سرد بر پیشانی و یا پایه‌ی جمجمه برای تسکین سردردها توصیه می‌شود. در صورت داشتن سردرد سینوسی استفاده از کمپرس گرم اطراف چشم و بینی و در صورت داشتن سردرد تنشی و میگرن، اعمال کمپرس سرد یا کیسه‌ی یخ در قسمت گردن مفید می‌باشد.

دوش گرفتن و رفع سردردهای بارداری
برای برخی از افراد مبتلا به میگرن، دوش آب سرد منجر به از بین بردن سریع آن می‌شود. در صورت عدم دوش گرفتن، پاشیدن آب سرد بر روی صورت توصیه می‌شود.

جلوگیری از گرسنگی و تشنگی
برای جلوگیری از افت قند خون (که شایع‌ترین ماشه سردرد به شمار می‌رود) وعده‌های غذایی کم ولی به طور پیوسته مصرف شود. توصیه می‌شود به طور مداوم برخی از میان‌وعدها (بیسکوئیت، میوه و ماست) را برای حفظ قند خون همراه داشته باشید.نوشیدن مقدار زیادی آب برای حفظ هیدراته بدن فراموش نشود و در صورت داشتن میگرن و استفراغ آب را به آرامی بنوشید.

رفع سردردهای بارداری جلوگیری از خستگی
سعی کنید در طول روز زمانی را برای چرت زدن اختصاص دهید. در صورت داشتن میگرن، خواب در یک محیط ساکت، آرام و تاریک توصیه می‌شود.

انجام ورزش
ورزش منظم فرکانس و شدت میگرن را کم کرده و منجر به کاهش استرس و در نهایت کاهش سردرد می‌شود. اگر فردی مستعد میگرن باشد تمرینات ورزشی را باید به آرامی شروع کند، چرا که ورزش انفجاری و ناگهانی محرک سردرد می‌باشد. انجام تمرینات ورزشی باعث بهبود سردرد به خصوص در طول سه‌ماهه‌ی سوم می‌شود.

ارسال شده در تاریخ 24 دسامبر 2018 توسط خدیجه ص با موضوع مطلب علمی
بازدید : 1,088
دیدگاه خود را ارسال کنید ( بدون دیدگاه )

لطفا کادر زیر را تکمیل کنید *

©ایران پاتوق / تمامی حقوق محفوظ و مربوط به این سایت می باشد و کپی از مطالب ایران پاتوق حتی با درج لینک منبع ممنوع بوده و پیگیری قانونی خواهد شد.