روزشمار ۲۴ اردیبهشت آزمایش اولین راه آهن برقی توسط «توماس ادیسون»

روزشمار ۲۴ اردیبهشت آزمایش اولین راه آهن برقی توسط «توماس ادیسون»

روزشمار : از همان ابتدا باید حدس زده می‌شد که وقتی توماس ادیسون توانست با چرخاندن محور ژنراتور، انرژی مکانیکی را به برق تبدیل کند، به فکر معکوس کردن این فرآیند هم خواهد افتاد.

روزشمار

روزشمار

او در سال ۱۸۷۹ توانست اولین موتور برقی را تولید کند. این موتور برای کار با ولتاژ ۱۱۰ تا ۱۲۰ مستقیم در کارگاه تحقیقاتی منلو پارک ساخته شد.

جالب است این موتور که در موزه‌ی یادمان ادیسون در نیوجرسی قرار دارد، هنوز هم سالم است و کار می‌کند. او کمتر از سه دهه بعد توانست اولین موتور یونیورسال را تولید کند که می‌توانست با تمام ولتاژ‌های برق کار کند.

ادیسون پس از اختراع موتور برقی به دنبال راهی برای استفاده از آن می‌گشت و برای این کار، دقیقا همان راهی را طی کرد که موتورهای بخار از ابتدا طی کردند.

چند دهه پیش از آن، عصر بخار با استفاده از یک موتور بخار برای به حرکت درآوردن لوکوموتیو شروع شده بود و او هم همین کار را با موتور برقی انجام داد. فقط مشکل خط آهن بود که ادیسون آن را هم حل کرد.

وی اولین قطار برقی جهان را در ۱۳ می سال ۱۸۸۰ میلادی در منلوپارک و برای جابجایی بار و مسافر در محوطه کارگاه به کار انداخت.

در همین روز:

اکوادر از کلمبیای بزرگ استقلال پیدا کرد. (۱۸۳۰ میلادی)

چندین طوفان تندری و توفان پیچنده در بنگلادش بیش از ۶۰۰ تن را به کام مرگ کشاند. (۱۹۹۸ میلادی)

سرود ملی فنلاند برگزیده شد. (۲۰۰۵ میلادی)

توماس ادیسون مردی است که بی شک در تمام اعصار و دوره ها در یادها خواهند ماند. او مخترعی است که با ذهن خلاقانه و تلاش مستمر خود هدایایی به جامعه ی بشری اعطا کرده که مسائل بزرگ زندگی را حل و یا آسان نمود.

با ایران پاتوق همواره به روز بمانید.

ارسال شده در تاریخ 13 می 2016 توسط پاناب با موضوع گردشگری
بازدید : 2,111
دیدگاه خود را ارسال کنید ( بدون دیدگاه )

لطفا کادر زیر را تکمیل کنید *

©ایران پاتوق / تمامی حقوق محفوظ و مربوط به این سایت می باشد و کپی از مطالب ایران پاتوق حتی با درج لینک منبع ممنوع بوده و پیگیری قانونی خواهد شد.