سلیم موذن زاده اردبیلی مداح اهل بیت دار فانی را وداع گفت+عکس

سلیم موذن زاده اردبیلی مداح اهل بیت دار فانی را وداع گفت

سلیم موذن زاده اردبیلی درگذشت,تشییع پیکر مرحوم سلیم موذن زاده اردبیلی,عکس هایی از سلیم موذن زاده,مداحی زیبای سلیم موذن زاده در سال ۹۵,پسر سلیم موذن زاده,ودود موذن زاده,سلیم موذن زاده در چه سالی مرحوم شد

به گزارش فارس؛ سلیم موذن زاده از مداحان و ذاکران مشهور اهل بیت در عالم تشیع بود که در سن ۸۰ سالگی و بر اثر کهولت سن دار فانی را وداع گفت تا شهر دارالارشاد اردبیل داغدار این مداح عالیقدر عالم تشیع باشد.

زمان تشییع پیکر مرحوم «موذن زاده اردبیلی»

«وَدود موذن زاده»، پسر مرحوم موذن زاده اردبیلی گفت:ایشان بعد از اقامه نماز صبح به دلیل ایست قلبی دار فانی را وداع گفت.
مراسم تشییع مرحوم «موذن زاده اردبیلی» فردا (چهارشنبه) در شهر زادگاهش برگزار خواهد شد، با این حال جزئیات برگزاری این مراسم پس از جلسه شورای شهر اردبیل مشخص می شود.

بیوگرافی سلیم موذن زاده اردبیلی

سلیم مؤذن زادهٔ اردبیلی (۱۳۱۵-۱۳۹۵) یکی از مداحان ایرانی به زبانهای ترکی، فارسی و عربی بود که در سال ۱۳۱۵ خورشیدی در شهر اردبیل زاده شد. وی که بیش تر نوحه هایی را به زبان ترکی آذربایجانی سروده، به زبان های فارسی و عربی نیز تسلط داشت. پدرش شیخ عبدالکریم مؤذن زادهٔ اردبیلی نخستین مؤذن رادیوی ایران است و برادرش رحیم مؤذن زادهٔ اردبیلی نیز از مؤذنان اسلامی است. سلیم مؤذن زاده در مراسم ختم حیدر علی اف رئیس جمهور پیشین جمهوری آذربایجان برای اجرای نوحه دعوت شده بود.

سلیم موذن زاده اردبیلی

عکس سلیم موذن زاده اردبیلی  در مراسم ختم حیدر علی اف رئیس جمهور پیشین جمهوری آذربایجان

موذن زاده بطور متوسط روزانه پنج ساعت از عمر خود را صرف مداحی کرده بود و بیش از دو هزار عنوان نوار کاست مربوط به برنامه های او از زمان پیدایش ضبط صوت تاکنون به زبان های ترکی، فارسی و عربی موجود است.

سلیم، صدای خوب در مداحی را از رشته های هنری ظریف توصیف می کند که ملاحت، زیر و بم آهنگ، ادای کلام و تحریرهای مناسب لازمه این هنراست.

وی که خود علاوه برحفظ روش های قدیمی، سبک های جدیدی با اصالت فرهنگی را در نوحه خوانی و مداحی ابداع نموده، گفته است:صدای من در برابر صدای پدرم مانند قطره ای است درمقابل دریا.

موذن زاده در حضور آیت الله طباطبایی مفسر تفسیر المیزان نیز مداحی داشته اند که ایشان از موذن زاده تقاضای مداحی عربی میکرده است.

جوانی سلیم موذن زاده

عکس جوانی سلیم موذن زاده اردبیلی

برترین آثار سلیم موذن زاده اردبیلی در دنیای مداحی

به گفته کارشناسان اگر آثار او از طریق سازمان های دولتی ثبت و حق تکثیر در آنها لحاظ می شد فقط کاست “زینب زینب” ایشان که در سال ۱۳۶۳ در یک هیآت عزاداری محلی اجرا شده است شاید بیش از ده میلیارد تومان برای ایشان سود دهی داشت در حالی که تمامی اجراهای ایشان بدون ذره ای چشم داشت مالی در اختیار عشاق امام حسین قرار دارد. به گفته مردم استان اردبیل در دهه ۶۰ ایشان بیش از ۵ ساعت در اوج می خواند و بیش از ۱۵ ساعت پی در پی مداحی می کردند که در نوع خود بی نظیر است.

اساتید موسیقی دانشگاه های کشور آذربایجان صدای ایشان را لاهوتی میدانند و به گفته ایشان در هر ۱۰۰ سال یکبار همچین صدائی در جهان پدیدار میگردد که در نوع و سبک و قدرت صدا ایشان را جزء عجائب قرن دانسته اند. اساتید فن نام او را همردیف استاد عبدالباسط در زمینه تلاوت قرآن و استاد شجریان در زمینه اجرای سنتی ایرانی همچنین استاد سلیم موذن زاده را درزمینه مداحی جزو عجائب روزگار دانسته اند.

سلیم موذن زاده اردبیلی

سلیم موذن زاده اردبیلی در کنار آقای روحانی رئیس جمهور

سلیم موذن زاده اردبیلی

عکس یادگاری سلیم موذن زاده اردبیلی و علی دایی

ودود موذن زاده پسر سلیم موذن زاده اردبیلی

تنها موروثی بودن صدای خوش در خانواده نمی تواند معیار ارزیابی آوازخوانی یک خواننده باشد اما «ودود موذن زاده »در کنار نقاشی و مجسمه سازی حرفه ای به آواز ردیف – دستگاهی ایرانی و موسیقی خطه آذربایجان از جمله موقام ها و عاشیقی مسلط است و قدرت حنجره اش به او اجازه می دهد صدای خوش موروثی خاندانش را به بهترین شیوه به علاقه مندان ارائه کند. فرزند مداح بزرگ ایران سلیم موذن زاده، شیوه پدر در موسیقی، مداحی، را هرچند ادامه نداده است اما آنچنان قابلیت های خود را در آواز نشان داده که افتخاری محسوب می شود.

سلیم موذن زاده اردبیلی

عکس ودود فرزند سلیم موذن زاده اردبیلی

سلیم موذن زاده ، درگذشت سلیم موذن زاده

ارسال شده در تاریخ 24 نوامبر 2016 توسط مدیریت با موضوع اخبار حوادث , خبر فرهنگی
بازدید : 3,232
دیدگاه خود را ارسال کنید ( بدون دیدگاه )

لطفا کادر زیر را تکمیل کنید *

©ایران پاتوق / تمامی حقوق محفوظ و مربوط به این سایت می باشد و کپی از مطالب ایران پاتوق حتی با درج لینک منبع ممنوع بوده و پیگیری قانونی خواهد شد.