شلغم مناسب فصل سرما توصیه مصرف شلغم در فصل های سرد

شلغم مناسب فصل سرما توصیه مصرف شلغم در فصل های سرد

شلغم مناسب فصل سرما

شلغم دوست روزهای سرد

?شلغم غنی از ویتامین C و اسید آمینه های ضروری است و میزان کربوهیدرات های پیچیده و فیبرهای موجود در این سبزی قدرت درمانی آن را بالا برده است.
?در فصل های سرد و هنگام سرماخوردگی شلغم بیشتر مصرف می شود.

شلغم مناسب فصل سرما  ,شلغممفید براس سرماخوردگی, توصیه مصرف شلغم در فصل های سرد ,خواص شلغم,فواید شلغم ,خوردن شلغم و رفع گلو درد,خواص شلغم در درمان بیماری

مختصری از فواید بینظیر شلغم

  • اگر گلو درد دارید آب پخته شلغم را قرقره کنید.
  • آب شلغم درمان کننده جوش صورت است.
  • شلغم شب کوری را درمان می کند
  • شلغم حافظه را تقویت می کند.
  • شلغم به دلیل داشتن ویتامین B1 علاج کم خونی است.
  • شلغم برای رشد و نمو استخوانها مفید است.
  • شلغم آرام بخش و ترمیم کننده سریع زخم ها بوده و برای تقویت کبد مفید است.
  • شلغم به علت داشتن فیبر، پاک کننده قوی روده هاست.
  • شلغم، یک داروی طبیعی خواب آوربرای کسانی است که از بی خوابی رنج می برند .
  • برای بهبودی شقاق، شستشوی ناحیه مبتلا با آب جوشانده شلغم مفید است.
ترکیبات شلغم

کربوهیدرات های پیچیده

کربوهیدرات های پیچیده موجود در شلغم به طور آرام و منظم انرژی تولید می کنند. این ترکیبات باعث بهبود حافظه می شوند و اسید معده را که باعث سوزش معده می شود جذب می کنند.

فیبرهای محلول و غیرمحلول

فیبرهای محلول شلغم برطرف کننده یبوست، واریس و هموروئید است. فیبرهای غیرمحلول این سبزی به جذب کلسترول و کاهش میزان کلسترول بد خون کمک می کنند.

تریپتوفان

شلغم حاوی نیاسین (ویتامین ٣BB) است و به کاهش استرس، افسردگی و بی خوابی کمک می کند.

لیزین

لیزین بخشی از میزان پروتئین موجود در شلغم است. این اسیدآمینه ضروری می تواند به پیشگیری و درمان تبخال کمک کند.

ویتامین C

ویتامین C آنتی اکسیدان است و با رادیکال های آزاد مقابله می کند. این ویتامین تقویت کننده دستگاه ایمنی بدن است.

شلغم حاوی ترکیبات گواتروژن است

فیبرهای محلول شلغم برطرف کننده یبوست، واریس و هموروئید است. فیبرهای غیرمحلول این سبزی به جذب کلسترول و کاهش میزان کلسترول بد خون کمک می کنند

ترکیبات گواتروژن ترکیباتی هستند که با عملکرد طبیعی غده تیروئید تداخل دارند. این ترکیبات در شلغم و دیگر کلم ها وجود دارند. توجه داشته باشید که پختن شلغم باعث غیرفعال شدن این ترکیبات می شود و البته بخشی از ویتامین C این ماده غذایی را نیز از بین می برد. از طرف دیگر روند پخت باعث افزایش قدرت فیبرهای محلول موجود در شلغم می شود.

افرادی که اختلالات تیروئید دارند چگونه شلغم بخورند؟

مصرف منظم و متعادل شلغم خطری برای غده تیروئید ندارد. اما ترکیبات گواتروژن آن برای افرادی که دچار کم کاری تیروئید هستند مشکل آفرین است. بنابراین این افراد باید شلغم و دیگر کلم های حاوی ترکیبات گواتروژن را به صورت پخته شده مصرف کنند. برعکس افرادی که دچار پرکاری تیروئید هستند می توانند میزان مصرف شلغم و دیگر کلم ها را افزایش دهند.

ارزش شلغم را بالا ببرید

ترکیب هویج و سیب زمینی پخته با شلغم پخته شده و تهیه پوره از آن ها یک روش خوب برای بهره مندی از خواص شلغم و  دیگر سبزیجات است. می توانید شلغم را خرد کرده و با اندکی روغن زیتون، سیر و برگ خرد شده شلغم تفت بدهید و میل کنید. افزودن شلغم به ترکیب سالاد به همراه سرکه سیب نیز باعث افزایش فواید آن می شود. می توانید شلغم را خرد کرده و با کمی روغن زیتون داخل کاغذ فویل پیچیده و در فر (200 درجه سانتی گراد) به مدت 20 تا 300 دقیقه آماده کنید.

 

ارسال شده در تاریخ 17 مارس 2019 توسط خدیجه ص با موضوع گوناگون
بازدید : 197
دیدگاه خود را ارسال کنید ( بدون دیدگاه )

لطفا کادر زیر را تکمیل کنید *

©ایران پاتوق / تمامی حقوق محفوظ و مربوط به این سایت می باشد و استفاده از مطالب سایت فقط با ذکر نام و لینک منبع مجاز است