ضرورت مصرف شیر درکودکان و تاثیر آن در میانسالی وسالمندی

ضرورت مصرف شیر درکودکان و تاثیر آن در میانسالی وسالمندی

ضرورت مصرف شیر درکودکان

🥛نوشیدن شیر در دوران کودکی موجب بهبود توانایی ورزشی و افزایش تعادل در دوران بزرگسالی می شود.
نتایج نشان داد که دریافت کلسیم، پروتئین و شیر در دوران کودکی موجب بهبود قابل توجه در توانایی جسمی و حرکتی در دوران بزرگسالی می شود.
شیر یکی از غنی ترین منابع کلسیم و ویتامین D بوده و هر لیوان آن حاوی 8 گرم پروتئین با کیفیت بالا می باشد. توصیه می شود که کودکان 2 تا 3 سال روزانه 2 لیوان، کودکان 4 تا 8 سال 2.5 لیوان و نوجوانان و بزرگسالان روزانه 3 لیوان شیر بنوشند.

ضرورت مصرف شیر درکودکان ,مصرف شیر و تاثیر آن در میانسالی وسالمندی,تاثیر خوردن شیر در دوران کودکی ,شیر نوشیدنی پر از خاصیت

فواید نوشیدن شیر برای کودکان

مطالعات جدید نشان می دهند که افزودن 1 لیوان شیر به رژیم غذایی روزانه کودکان موجب 5 درصد افزایش در سرعت راه رفتن و 25 درصد کاهش در خطر عدم حفظ تعادل در دوران بزرگسالی می شود. این یافته به ویژه در افراد بالای 65 سال اهمیت زیادی دارد، زیرا جمعیت این گروه سنی تا سال 2030 به بیش از دو برابر می رسد.

 محققان انگلیسی در مطالعه ای که انجام دادند، عادات تغذیه ای دوران کودکی بیش از 1500 مرد 62 تا 86 ساله را  بررسی کردند. آنها تاثیر رژیم غذایی به ویژه مصرف شیر، پروتئین، کلسیم و چربی در دوران کودکی را بر توانایی جسمی و قدرت تحرک آنها از جمله  توانایی پیاده روی، دراز و نشست و آزمون های تعادل در زمان فعلی مطالعه نمودند.
 نتایج نشان داد که دریافت کلسیم، پروتئین و شیر در دوران کودکی موجب بهبود قابل توجه در توانایی جسمی و حرکتی در دوران بزرگسالی می شود.
 همچنین مشخص شد که عادات غذایی خوب در دوران کودکی مانند نوشیدن شیر و خوردن صبحانه در دوران بزرگسالی نیز ادامه می یابند. نوشیدن شیر به ویژه در وعده صبحانه موجب تامین مواد مغذی حیاتی در طول روز می شود.
 شیر یکی از غنی ترین منابع کلسیم و ویتامین D بوده و هر لیوان آن حاوی 8 گرم پروتئین با کیفیت بالا می باشد. بر اساس راهنمای رژیم غذایی تدوین شده در سال 2010 توصیه می شود که کودکان 2 تا 3 سال روزانه 2 لیوان، کودکان 4 تا 8 سال 2.5 لیوان و نوجوانان و بزرگسالان روزانه 3 لیوان شیر بنوشند.
بهترین زمان برای نوشیدن شیر
 مدت زمان جذب و هضم شیر  توسط بدن حدود 3 تا 4 ساعت است به همین  بهترین زمان برای مصرف شیر,قبل از خواب است تا در طول خواب، بدن با جذب آن نیاز پروتئینی خود را تامین کند.
همانگونه که گفته می شود آب مایع حیات است مصرف شیر نیز باعث سلامتی انسان می باشد.در قرآن کریم نیز از شیر به عنوان مناسبترین نوشیدنی یاد شده است.پزشکان نیز  مصرف روزانه شیر را برای تمام سنین بخصوص کودکان و نوجوانان توصیه می کنند.

بهترین زمان برای مصرف شیر, قبل از خواب است

محققان معتقدند که وعده غذایی نامناسب در بالا رفتن درصد چاقی مؤثر است؛ بنابراین برنامه‌های مربوط به تغذیه کودکان در مراکز جمعی مانند مهدهای کودک و مدرسه‌ها تأکید بر کاهش اندازه وعده غذا و به خصوص میزان انرژی غذاهایی است که موجب چاقی می‌شوند به خصوص شیرینی‌ها و مواد خوراکی پرکالری. به همین دلیل، توجه به آن دسته از مواد غذایی که سالم‌تر هستند، بیشتر شده و شیر از جمله این مواد غذایی است.

مطالعات زیادی در این زمینه انجام شده که نشان می‌دهد مصرف شیر در کودکی و نوجوانی تأثیر مثبتی بر رشد کافی استخوان‌ها پیش از پایان دوره رشد دارد. مصرف شیر و سایر لبنیات به میزان کافی به ترمیم استخوان‌ هایی که در معرض پیر شدن ناشی از کمبود مواد معدنی هستند کمک بسیاری می‌کند و از پوکی ناشی از کمبود ویتامین جلوگیری می‌کند.

نتایج مطالعات نشان می‌دهد که با وجود ‌آن‌که دختران نوجوان بیشترین نیاز به شیر و کلسیم را دارند اما مقدار مصرف این ماده غذایی از سوی آن‌ها کم است. در تحقیقات جدید بیشتر تمرکز محققان بر عادات و رفتار‌های تغذیه‌ای و مصرف نوشیدنی توسط کودکان و نوجوانان است. در این رابطه شواهد خوبی در حمایت از اضافه کردن شیر طعم دار به رژیم غذایی این گروه سنی وجود دارد.

ارسال شده در تاریخ 16 تیر 1398 توسط خدیجه ص با موضوع سلامتی
بازدید : 59

©ایران پاتوق / تمامی حقوق محفوظ و مربوط به این سایت می باشد و استفاده از مطالب سایت فقط با ذکر نام و لینک منبع مجاز است