طرز تهیه سرکه انگور خانگی و سالم به روش ساده

طرز تهیه سرکه انگور خانگی که با چند ترفند ساده می تونید در منزل تهی کنید. سرکه ی خوشمزه و سالم را به روشی بسیار ساده و کاربردی به شما آموزش دهیم.

مواد لازم برای تهیه سرکه انگور خانگی جچیست ؟

انگور رسیده و شیرین 2 کیلو

سرکه نصف استکان

نمک 1 ق مرباخوری

خمیر مایه 1 ق مرباخوری

آب نصف استکان

طرز تهیه سرکه انگور

مراحل و طرز تهیه سرکه انگور خانگی:

برای تهیه سرکه انگور خانگی ابتدا ساقه و چوب انگورها را جدا کنید و آن‌ها را داخل ظرفی ریخته، با وسیله‌ای مثل گوشتکوب برقی، گوشتکوب دستی یا مخلوط کن له کنید.

انگورهای له‌شده را همراه با تفاله داخل یک دبه بریزید.

دقت کنید که یک سوم از سر دبه خالی بماند که اگر سرکه در فرآیند تولید کف کرد؛ از سر دبه سر نرود.

به اندازه یک دهم از مقدار انگور، سرکه حاضری و نمک داخل دبه بریزید. مثلا برای دو کیلو انگور، نصف استکان سرکه و یک قاشق مرباخوری نمک داخل دبه ریخته و هم بزنید.

برای اطمینان از تهیه یک سرکه خوب و عالی می‌توانید نصف استکان آب و یک قاشق مرباخوری خمیر مایه را نیز با هم مخلوط کنید و به انگورهای له‌شده اضافه کرده و هم بزنید.

حالا درب دبه را طوری روی آن قرار دهید که لای آن باز بماند و هوا درون دبه جریان داشته باشد. دبه را در جای گرم مثل گوشه آشپزخانه قرار دهید.

حدود یک هفته بعد، سرو کله پشه سرکه پیدا می‌شود. این حشرات ریز فرآیند تبدیل انگور به سرکه را سریع‌تر می‌کنند و وقتی آن‌ها را دیدید مطمئن باشید که کارتان به درستی پیش رفته.

یک‌بار سرکه را هم بزنید و تا حدود سه هفته بعد دیگر به آن دست نزنید. در این فاصله مواد تفاله تقریبا ته نشین می‌شوند و روی مواد زلال و صاف می‌شود.

می‌توانید در این مرحله سرکه را بچشید؛ اگر کاملا ترش شده بود می‌توانید تفاله‌ها را جدا کنید و سرکه رو صاف کرده و داخل شیشه نگهداری کنید.

سرکه انگور خانگی عالی و باکیفیت شما آماده است. اگر اولین بار است که سرکه تهیه می‌کنید بهتر است نکات زیر را مدنظر داشته باشید:

طرز تهیه سرکه انگور

نکاتی درباره تهیه سرکه انگور:

برای تهیه سرکه انگور می‌توان انگورها را درسته داخل دبه انداخت اما بهتر است که میوه‌ها را له کنید.

اگر اولین بار است که سرکه تهیه می‌کنید با مقدار کم مثلا با دو کیلو انگور شروع کنید.

در تهیه سرکه خانگی مهم‌تر از هر چیز، انتخاب انگور شیرین و سالم هست و اگر انگور ترش یا سبز و نارس باشد، اصلا سرکه خوبی نخواهید داشت.

رنگ انگور برای تهیه سرکه خانگی فرقی ندارد.

فراموش نکنید که برای انجام فعل انفعالات تبدیل به سرکه، احتیاج به هوا هست پس در ظرف را کیپ نکنید.

داشتن جایی نسبتا گرم یعنی دمایی بین شانزده تا سی درجه برای تبدیل سرکه کاملا ضروری است. دمای سردتر یا گرمتر باعث خراب شدن سرکه می‌شود.

بعضی افراد یک تکه نان داخل دبه سرکه می‌اندازند که حکم همان خمیر مایه را دارد اما از آنجا که در بسیاری از نانواهایی‌ها به جای خمیر مایه، از جوش شیرین استفاده می‌شود، ممکن است سرکه خراب شود.

امیدواریم از این توضیحات استفاده لازم را برده و در منزل یک سرکه خانگی خوب و باکیفیت تهیه کنید و از آن لذت ببرید.

ارسال شده در تاریخ 26 آگوست 2020 توسط خدیجه ص با موضوع مربا و ترشیجات
بازدید : 1,359
دیدگاه خود را ارسال کنید ( بدون دیدگاه )

لطفا کادر زیر را تکمیل کنید *

©ایران پاتوق / تمامی حقوق محفوظ و مربوط به این سایت می باشد و کپی از مطالب ایران پاتوق حتی با درج لینک منبع ممنوع بوده و پیگیری قانونی خواهد شد.