طرز تهیه قیمه نثار مجلسی غذای سنتی قزوینی

طرز تهیه قیمه نثار مجلسی از عطر و طعم  و مزش هر چی بگم کم گفتم حتما تو خونه درست کنید. غذایی کاملا مجلسی و عالی که از غذا های سنتی و محلی استان قزوین است.

مواد لازم برای تهیه قیمه نثار در جه یک و عالی چیست؟

برنج چهار پیمانه

گوشت گوسفندی حدود چهارصد گرم ولی بازم بستگی به این داره که پرگوشت تر بخواین یا نه

پیاز دو عدد متوسط

خلال پسته بیست و پنج گرم

خلال بادام سی کرم

رب دو ق غ

کره صد گرم

زرشک به میزان لازم

زعفران و نمک ، زردچوبه به میزان لازم

طرز تهیه قیمه نثار

مراحل پخت و طرز تهیه قیمه نثار :

ابتدا گوشت گوسفندی را به صورت قیمه‌ای خرد کنید . خلال پسته و بادام را در یک فنجان گلاب خیس کنید. بهتر است قطعات گوشت قیمه نثار زیاد درشت نباشند. پیاز را به صورت نازک خلال کنید و تفت بدین . بعد گوشت قیمه شده را اضافه کنید و با پیاز سرخ کنید. سپس کمی زرد چوبه اضافه کنید و بزارید گوشت حسابی پخته بشه

ده دقیقه آخر پخت ، رب گوجه‌فرنگی را در کره تفت بدین و زعفران و‌ نمک بریزید و این سس را داخل گوشت پخته بریزید بعد از ده دقیقه شعله را خاموش کنید.

خورشی که برای قیمه نثار درست می‌کنید باید حسابی غلیظ و جا افتاده باشد.

در این فاصله برنج را طبق دستور تمام پلوها آبکش و دم کنید. سپس زعفران را هم به مقدار دلخواه دم کنید.

حالا میریم سراغ خلال پوست پرتقال : برای آماده کردن خلال پوست پرتقال ابتدا پوست پرتقال تازه را شسته و نازک خلال کنید. برای گرفتن تلخی پوست پرتقال آن را دو سه مرتبه مقداری در آب جوش قرار دهید تا چند جوش بزند و سپس آبکش کنید.

حالا نوبت تفت دادن زرشک است. در این مرحله زرشک‌های شسته شده را با کره و یک قاشق غذاخوری شکر کمی تفت دهید سپس خلال پوست پرتقال، خلال پسته و خلال بادام را هم اضافه کنید و کمی تفت دهید.

بعد از این‌که خلال‌ها به همراه زرشک کمی تفت خوردند به مقدار دلخواه زعفران آب کرده اضافه کنید و صبر کنید تا آب تمام مواد کشیده شود سپس زیر شعله گاز را خاموش کنید.

زمانی که برنج دم کشید مقداری از برنج را از روی قابلمه بردارید و در یک بشقاب بریزید. برنج را در ظرف مورد نظرتان سرو کنید، روی آن مقداری کره آب شده بریزید و مخلوط گوشت خورش قیمه نثار که حسابی غلیظ و جا افتاده شده را دقیقا وسط برنج بریزید.

یک بشقاب برنج را که جدا کرده بودید با خلال‌ها و زرشک تفت داده شده مخلوط کنید و زعفران دم کرده روی قیمه نثار قزوینی مجلسی را با آن تزیین کنید.

نوش جان

ارسال شده در تاریخ 14 آگوست 2020 توسط خدیجه ص با موضوع غذای ایرانی
بازدید : 988
دیدگاه خود را ارسال کنید ( بدون دیدگاه )

لطفا کادر زیر را تکمیل کنید *

©ایران پاتوق / تمامی حقوق محفوظ و مربوط به این سایت می باشد و کپی از مطالب ایران پاتوق حتی با درج لینک منبع ممنوع بوده و پیگیری قانونی خواهد شد.