طرز تهیه کمه جوش از غذاهای سنتی سبزوار ضد پوکی استخوان

طرز تهیه کمه جوش سبزواری از غذاهای سنتی و محلی ایرانی

طرز تهیه کمه جوش
کمه از خانواده کشک هست و دو نوع داریم گوسفندی و گاوی تر و تازه هست کمه، ما که داخل شهر زندگی میکنیم بسته بندی و فریزری میکنیم.

طرز تهیه کمه جوش سبزواری ,آموزش غذاهای سنتی و محلی ایرانی,مواد لازم تهیه کمه جوش,غذای محلی سبزوار,روش چخت کمه جوش ,دستور کمه جوش ,غدای ضد پوکی استخوان
کمه 500 گرم
پیاز 4 عدد من از پیاز داغ استفاده کردم
1 کیلو گوجه فرنگی میکس شده
ادویه نعنا خشک،سیاه دانه،پیازچه،تخم گشنیز،کنجد، فلفل سیاه و فلفل سبز خشک شده فرومد
قابلمه رو روی اجاق میزاریم و میکس گوجه فرنگی ریختم، تا آب گوجه کشیده شد ،بهش کره محلی یا روغن حیوانی اضافه میکنیم. و من کمی گشنیز تازه و پیازچه تازه هم زدم که عطر این غذا رو چند برابر میکنه و پیازداغ و ادویه میریزیم و کمه (که از فریزر درآوردیم و یخش کاملا باز شده ) رو داخل پارچ مخلوط کن میریزیم و با آب ولرم مخلوط میکنیم و به مواد داخل قابلمه اضافه میکنیم تا گرم بشه شعله گاز کم هست زیاد نمیکنم که بخواد کمه ببره و باسبزی خوردن و نان محلی نوش جان میکنید.

 اگر پوکی استخوان دارید

در این بیماری نیاز به کلسیم بالا می رود بنابراین خوردن ماست در این غذا یکی از راه های دریافت کلسیم خواهد بود البته می توانید دانه های کنجد و بادام خرد شده را نیز به این غذا اضافه کنید تا به این ترتیب دریافت این ماده معدنی در وعده شما بیشتر شود.

 اگر کم خون هستید

ویتامین B۲ موجود در ماست به جذب هر چه بهتر آهن کمک می کند البته منبع آهن در این غذا تخم مرغ است که شما می توانید با افزودن پسته و فندق خرد شده نیز مقدار آن را بیشتر و این غذا را همراه یک لیوان آب پرتقال تازه میل کنید.

 همراه این غذا

سبزواری ها کمه جوش را همراه نان کاک مصرف می کنند. کاک همان نان تافتون مخصوصی است که در تنور نانوایی به مدت یک شب مانده و خشک شده است. به غیر از نان، این غذا همراه پیاز تازه و کمی سبزی خوردن سرو می شود و شما نیز می توانید به این ترتیب از خوردن کمه جوش لذت ببرید.

 مـقـدارکالــری

این غذا تقریبا ۱۱۷۵ کیلوکالری انرژی دارد. در صورتی که این حجم به ۴ قسمت تقسیم شود هر واحد دارای ۳۰۰ کیلوکالری انرژی خواهد بود. البته خوردن نان با این غذا به این میزان کالری اضافه خواهد کرد.

این غذا به علت تاثیری که در استحکام استخوان دارد، برای استخوان بندی کودکان در حال رشد و افراد سالخورده بسیار مفید است.
کمه جوش سبزوار به علت داشتن ویتامین های A، E، C ، خاصیت آنتی اکسیدانی داشته و موجب تقویت سیستم ایمنی بدن و محافظت از آن در برابر انواع بیماری‌ها مخصوصا سرطان‌ها می‌شود.

ارسال شده در تاریخ 25 آوریل 2019 توسط امید ازادمرد با موضوع غذای ایرانی
بازدید : 1,258
دیدگاه خود را ارسال کنید ( بدون دیدگاه )

لطفا کادر زیر را تکمیل کنید *

©ایران پاتوق / تمامی حقوق محفوظ و مربوط به این سایت می باشد و کپی از مطالب ایران پاتوق حتی با درج لینک منبع ممنوع بوده و پیگیری قانونی خواهد شد.