علت قرمزی چشم و احساس وجود شن در چشم و درمان آن

علت قرمزی چشم و احساس وجود شن در چشم و درمان آن

علت قرمزی چشم و احساس وجود شن در چشم از علائم خشکی چشم است‼️

?امگا3 و دستگاه بخور و در موارد حادتر پماد و قطره‌های چشمی تجویز می‌شود

?اگر درمان نشود منجر به زخم قرنیه وکوری میشود

خشکی چشم یک از شایع ترین علت های مراجعه افراد به درمانگاه چشم پزشکی است. این بیماری که ناشی از تغییر در کیفیت یا کمیت اشک چشم می باشد می تواند افراد را در همه گروه های سنی مبتلا کند اما شیوع آن در افراد مسن تر بیشتر است. به علاوه این بیماری بیشتر زنان را مبتلا می کند. علائم این بیماری ممکن است از سوزش و خارش خفیف چشم در موقع انجام کارهای چشمی تا ایجاد سوراخ قرنیه در موارد خیلی شدید متغییر باشد.

ترشح طبیعی اشک

وظیفه اصلی اشک چشم مرطوب نگه داشتن و شستشوی مداوم سطح کره چشم و رساندن اکسیژن و مواد غذایی به قرنیه است. اشک چشم از سه لایه تشکیل شده است:

  • لایه موکوسی عمقی: این لایه روی قرنیه و ملتحمه را می پوشاند و به پخش شدن لایه آبکی اشک در سطح چشم کمک می کند.
  • لایه آبکی میانی: این لایه قسمت اصلی اشک را تشکیل می دهد. بخش عمده (98%) این لایه از آب بقیه آن از املاح و پروتئین ها تشکیل شده است. قسمت عمده لایه آبکی اشک از غده اشکی ترشح می شود که در قسمت خارج و بالای کره چشم زیر پلک فوقانی قرار گرفته است.
  • لایه چربی سطحی: این لایه که از غده های موجود در لبه پلک ترشح می شود روی لایه آبکی را می پوشاند و از تبخیر سریع این لایه جلوگیری می کند.علت قرمزی چشم

با هر نوبت پلک زدن لایه اشکی روی چشم گسترده می شود. اشک اضافی از طریق دو سوراخ کوچک در گوشه داخلی پلک ها به داخل بینی تخلیه می شود. (به همین علت گریه کردن باعث آبریزش از بینی می شود.)

علت قرمزی چشم ,احساس وجود شن در چشم و درمان آن,بررسی دلایل قرمزی چشم , احساس وجود شن در چشم نشانه خشکی چشم,قرمزی چشم و خشکی چشم,درمان قرمزی چشم,علت خشکی چشم

خشکی چشم هاو علت قرمزی چشم 
خشکی چشم همراه با سوزش و التهاب است که در نتیجه التهاب سبب قرمز شدن چشم می شود.
دکتر اندرو هولزمن چشم پزشک در مریلند گفت: خشکی چشم در بزرگسالان بالای 50 سال شایع است اما این غارضه اغلب در افراد جوانتر هم به این دلیل اینکه زمان زیادی به صفحه نمایش رایانه خیره می شوند، دیده می شود.
به واقع، پلک زدن در افراد هنگام نگاه کردن به صفحه نمایش، کاهش می یابد و همین امر باعث خشکی چشم می شود.
احساس سوزش، گزیدگی و وجود شن در داخل چشم از دیگر علائم خشکی چشم است.
*راه درمان
راهکار رفع خشکی چشم در استفاده از اشک های مصنوعی است که چشم را مرطوب نگه می دارد و باعث کاهش التهاب و برطرف شدن قرمزی چشم می شود.
دکتر هولزمن می گوید برای جلوگیری از برگشت این علائم سعی کنید هنگام کار با رایانه بیشتر پلک بزنید.
همچنین می توان با پیروی از قانون 20-20-20 به تنظیم مجدد پلک زدن خود کمک کنید و پیامدهای خشکی چشم ناشی از خیره شدن به صفحه مانیتور رایانه را کاهش دهید؛ به این صورت که پس از هر 20 دقیقه نگاه به صفحه نمایش، روی شیئی در فاصله 20 فوتی (6 متری) خود به مدت 20 ثانیه تمرکز کنید.

علل خشکی چشم

به طور کلی هر عاملی که باعث کاهش تولید یا تغییر کیفیت اشک شود می تواند منجر به بروز خشکی چشم شود. مهمترین عوامل ایجاد خشکی چشم  و علت قرمزی چشم  عبارتند از:

  • بالارفتن سن: با بالا رفتن سن مقدار ترشح لایه آبکی اشک کم می شود. به علاوه همانطور که در افراد مسن چربی پوست کمتر و پوست خشک می شود، در چشم نیز میزان ترشح چربی کمتر می شود و در نتیجه مقدار تبخیر لایه آبکی زیاد می شود. کاهش تولید و افزایش تبخیر لایه آبکی اشک باعث ایجاد خشکی چشم در اکثر افراد مسن می شود.
  • عوامل محیطی: در محیط های گرم و خشک میزان تبخیر لایه آبکی اشک زیاد می شود. همچنین قرار گرفتن در معرض باد شدید و یا هوای سرد و خشک ارتفاعات می تواند باعث بدتر شدن خشکی چشم شود. استفاده از وسایل گرمازا (مثل بخاری و شومینه) و قرار گرفتن در معرض گرد و غبار و دود (به خصوص دود سیگار) از عواملی است که باعث تشدید خشکی و علت قرمزی چشم می شود.
  • کار چشمی طولانی مدت: پلک زدن متناوب برای پخش شدن لایه اشک بر روی چشم ضروری است. در مواردی که فرد برای مدت طولانی به چیزی خیره شود و پلک نزند (مثلاً در موقع کار با کامپیوتر، تماشای تلویزیون یا مطالعه) علائم خشکی چشم بدتر می شود.
  • داروها: بسیاری از داروهای معمولی می توانند باعث کم شدن ترشح اشک و ایجاد خشکی چشم شوند. مهمترین این داروها عبارتند از:
    • داروهای ضد فشار خون
    • داروهای سرماخوردگی (آنتی هیستامین ها)
    • داروهای ضد افسردگی
    • داروهای قلبی
    • قرص های جلوگیری از بارداری
    • بسیاری از قطره های چشمی (به خصوص داروهایی که برای درمان گلوکوم استفاده می شوند)
  • تغییرات هورمونی: تغییرات هورمونی به علت تغییر دو چربی لایه اشکی می توانند باعث خشکی چشم شوند. یائسگی، بارداری و قرص های جلوگیری از بارداری به علت تغییرات هورمونی خشکی چشم را تشدید می کنند.
  • بیماری ها: بیماری های مختلف مثل بیماری های تیروئید و برخی از بیماری های سیستم ایمنی (مثل شوگرن و لوپوس) می تواند باعث ایجاد خشکی چشم شود.علت قرمزی چشم
  • مشکلات تغذیه ای: کمبود ویتامین A می تواند به موارد شدید و خطرناک خشکی چشم منجر شود.
  • التهاب لبه پلک ها (بلفاریت): این بیماری با تغییر در چربی لایه اشکی باعث بدتر شدن خشکی چشم می شود.
  • بسته نشدن پلک ها: در صورتیکه به علت مشکلات ساختاری پلک ها درست بسته نشود مقدار تبخیر اشک زیاد می شود و خشکی چشم ایجاد می شود. به علاوه در مواردی که به علت مشکلات عصبی (مثلاً پارکینسون) فرد کمتر در حالت عادی پلک بزند خشکی چشم ایجاد می شود.
  • استفاده از لنزهای تماسی: استفاده از لنز تماسی (کنتاکت لنز) یکی از علل شایع خشکی چشم است. لنزهای تماسی مثل یک اسفنج لایه آبکی اشک را جذب می کنند و باعث خشکی چشم می شوند. به علاوه استفاده از لنز تماسی باعث کم شدن حس قرنیه و کاهش پلک زدن می شود و در نتیجه تولید و پخش شدن اشک را با مشکل مواجه می کند.

 

ارسال شده در تاریخ 19 دسامبر 2018 توسط خدیجه ص با موضوع مطلب علمی
بازدید : 1,185
دیدگاه خود را ارسال کنید ( بدون دیدگاه )

لطفا کادر زیر را تکمیل کنید *

©ایران پاتوق / تمامی حقوق محفوظ و مربوط به این سایت می باشد و کپی از مطالب ایران پاتوق حتی با درج لینک منبع ممنوع بوده و پیگیری قانونی خواهد شد.