عوارض خطرناک تزریق کورتون به ویژه در زنان مسن

عوارض خطرناک تزریق کورتون به ویژه در زنان مسن

عوارض خطرناک تزریق کورتون

تزریق کورتون در زنان مسن منجر به پوکی استخوان میشود !

زنان با سن بیش از 50 سال که برای درمان کمر درد از کورتون بصورت اپی دورال استفاده میکنند دچار پوکی استخوان در ناحیه لگن میشوند.

محققین توصیه میکنند تا حد مقدور برای کنترل علائم کمردرد از تزریق کورتون استفاده نشود

عوارض خطرناک تزریق کورتون,کاهش استفاده کورتون به ویژه در زنان مسن, عواقب ناشی از تزریق کورتون ,عوارض استفاده مستمر کورتون ,مصرف کورتون وکاهش سیستم ایمنی بدن

کورتون نام عامیانه گروهی از داروهاست که خاصیت مسکن و تضعیف سیستم ایمنی بدن را داشته و در درمان تعداد زیادی از بیماری‌ها کاربرد دارند که نام علمی این دارو‌ها «کورتیکواسترویید» است و به شکل قرص، آمپول، اسپری و پمادهای موضعی در بازار وجود دارند. کورتیکواسترویید‌ها داروهای بسیار قوی هستند که در کنار اثرات سودمندشان برای درمان بیماری‌های مختلف، عوارض جانبی گوناگون و گاهی خطرناک دارند لذا نباید به صورت خودسرانه و بدون تجویز پزشک و یا در دوره‌ای طولانی‌تر از آنچه پزشک تجویز کرده است مصرف شوند.

دگزامتازون که در زبان عامیانه به آن دگزا گفته می‌شود جز قوی‌ترین کورتون هاست و شایع‌ترین داروی تجویزی در کل نسخ دارویی کشور است. کمیته کشوری تجویز و مصرف منطقی داروی وزارت بهداشت معتقد است این میزان تجویز دگزامتازون با جمعیت کشور و وضعیت اپیدمولوژیک بیماری همخوانی ندارد.

کورتیکواسترویید‌ها برای تسکین التهاب ایجاد شده در نواحی مختلف بدن به کار می‌روند و باعث کاهش تورم، قرمزی، خارش و واکنش‌های آلرژیک می‌شوند.

کورتیکواستروییدهای موضعی برای کنترل مشکلات مختلف التهابی پوست، در سطح پوست مورد استفاده قرار می‌گیرند و باعث کاهش علایمی مانند خارش و قرمزی پوست می‌شوند، به این صورت که جذب سلول‌های پوستی شده و مانع تولید فاکتورهای التهابی توسط سلول‌های پوستی در هنگام مواجهه با مواد آلرژی زا می‌شوند.

متاسفانه این روز‌ها استفاده از قطره‌های چشمی حاوی کورتیکواسترویید‌ها از جمله بتامتازون، آن هم بدون تجویز پزشک توسط برخی از افراد رو به افزایش است و مصرف خودسرانه این دارو‌ها بدون تجویز پزشک متخصص، می‌تواند عوارض زیادی را به همراه داشته باشد. آمپول دگزامتازون شایع‌ترین کورتون تزریقی از دسته کورتیکواستروییدهای صناعی (کورتون) است که دارای اثرات بارز ضدالتهابی و ضد حساسیت بوده و باعث کاهش درد ناشی از فرایندهای التهابی بویژه در محل مفاصل و همچنین سرکوب سیستم ایمنی بدن می‌شود.

تضعیف سیستم ایمنی بدن و کاهش سد دفاعی بدن در مقابل انواع عفونت‌ها، به تاخیرانداختن ترمیم زخم‌ها، ایجاد عوارضی مانند افسردگی، توهم و همچنین اختلالات ذهنی و پیدایش حملات مانیا و جنون، اثر بر تعادل مایعات و الکترولیت‌های بدن که منجر به احتباس نمک و آب در بدن و در ‌‌‌نهایت ادم (ورم) می‌شود، تاثیر بر توزیع چربی‌ها در بدن و به دنبال آن تجمع چربی‌ها در نواحی خاص بدن مانند پشت بدن و پشت گردن از جمله عوارض استفاده از کورتون‌ها است.

ارسال شده در تاریخ 23 می 2019 توسط امید ازادمرد با موضوع مطلب علمی
بازدید : 1,167
دیدگاه خود را ارسال کنید ( بدون دیدگاه )

لطفا کادر زیر را تکمیل کنید *

©ایران پاتوق / تمامی حقوق محفوظ و مربوط به این سایت می باشد و کپی از مطالب ایران پاتوق حتی با درج لینک منبع ممنوع بوده و پیگیری قانونی خواهد شد.