عوارض مصرف داروها با معده خالی و مشکلات جدی در پی آن

عوارض مصرف داروها با معده خالی و مشکلات جدی در پی آن

عوارض مصرف داروها با معده خالی

پزشکی
عوارض خوردن بعضی داروها با معده خالی:
 متفورمین:
مشکلات گوارشی
افت فشارخون
استامینوفن آسپرین ایبوپروفن:
مشکلات گوارشی
قرصهای ضدبارداری:
تهوع
عوارض مصرف داروها با معده خالی ,خوردن دارو با معده خالی در افراد,خوردن دارو با معده خالی ,مصرف دارو با معده خالی ,عواقب خوردن مسکن با معده خالی

اگر فرد در زمان مصرف دارویی که باید با معده پر خورده شود، خوردنی یا غذایی در دسترس نداشته باشد و مجبور باشد دارو را مصرف کند، بهترین اقدام چیست، در چنین مواقعی اگر فرد مشکل گوارشی داشته باشد، حتما باید دارو را با دو لیوان آب بنوشد، اما لازم است بدانید مسکن ها و برخی از انواع آنتی بیوتیک ها لزوما باید با دو لیوان آب مصرف شوند تا باعث آسیب به مری و عوارض گوارشی و کلیوی نشوند.

 

 

نکات مهم مصرف دارو با معده خالی و پر

مسکن را با معده پر بخورید
نحوه مصرف مسکن ها به چه صورت است و این قبیل داروها را قبل از غذا یا بعد از آن باید مصرف کرد، دکتر عربیان پاسخ می دهد:به طور معمول داروهای خوراکی یا در معده باز می شوند یا به دلیل داشتن پوشش در روده فعال می شوند. بیشتر ضددردها همچون ایبوپروفن، مفنامیک اسید و دیکلوفناک چون در معده باز می شوند و بخصوص برای افراد مستعد عوارض گوارشی می آورد، باید با معده پرمصرف شوند.

متفورمین

به طور معمول متفورمین برای درمان دیابت نوع دوم استفاده می‌شود که در آن بدن فرد نمی‌تواند سطح قند خون را کنترل کند. اگر متفورمین را با غذا مصرف نکنید، دچار ناراحتی و مشکلات مربوط به شکم و گوارش می‌شوید. علاوه بر این، مصرف غذا با داروهای مخصوص دیابت از افت فشار خون جلوگیری می‌کند.

آنتی‌بیوتیک‌ها

هر آنتی‌بیوتیک مکانیزم متفاوتی دارد به همین دلیل مصرف غذا به همراه برخی آنتی‌بیوتیک‌ها توصیه می‌شود و برخی دیگر به شدت منع می‌شود. از جمله آنتی‌بیوتیک‌هایی که باید به همراه غذا مصرف شود می‌توان آموکسی سلین و کلوفازیمین را می‌توان نام برد.

داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی

این داروها درد را با مسدودد کردن پروستاگلاندین‌ها که گیرنده‌های درد هستند کاهش می‌دهند. این داروها دردهای ناشی از سردرد، آرتروزرا کاهش می‌دهند.

استامینوفن، آسپرین  و ایبوپروفن از این دسته هستند که بهتر است به همراه غذا استفاده شوند تا هم ضرری به بدن وارد نکنند و همچنین تاثیرگذاری آن‌ها افزایش یابد و مهم‌تر از همه از مکشلات گوارشی و خونریزی روده یا معده جلوگیری می‌کند.

داروهای مسکن و ضد درد

این داروها دردها و نشانه‌های درد موجود در مغز را کاهش می‌دهند.  کدئین‌ها، اکسی‌کدون، و مورفین از این دسته هستند. برای پیشگیری از حالت تهوع و  عمل تهوع این داروها را به همراه غذا مصرف کنید. علاوه بر این، اگر مواد غذایی که حاوی فیبر هستند با این داروها مصرف شود، از یبوست جلوگیری می‌کند.

قرص‌های ضدبارداری

قرص‌های ضدبارداری دسته دیگری از داروهایی هستند که باید همراه غذا مصرف شوند. مصرف این داروها با غذا از حالت تهوع شما جلوگیری می‌کند. علاوه بر این، اگر این داروها را با غذا مصرف کنید زمان مصرف آن‌ها را فراموش نمی‌کنید.

برخی افراد برای این که مسکن سریع تر اثر کند آن را با معده خالی می خورند و برای آن که دچار مشکلات گوارشی نشوند، همزمان از داروهای معده همچون رانیتیدین استفاده می کنند. آیا این روش استفاده صحیح است، دکترعربیان با اشاره به این که مصرف همزمان دارو باید تحت نظر پزشک معالج انجام شود می گوید:برخی پزشکان برای آن که دارو کمترین عارضه گوارشی را داشته باشد، این نوع روش مصرف را مناسب می دانند.
این داروساز در پاسخ به این که برای جذب سریع تر برخی از انواع دارو آیا می توان آن را در آب حل کرد نیز می گوید:قرص هایی که به شکل کپسول هستند یا روکش و پوشش دارند به هیچ عنوان نباید در آب حل شوند، مگر این که پزشک معالج با توجه به نوع دارو و شرایط بیمار اجازه حل کردن را بدهد.

ارسال شده در تاریخ 1 ژوئن 2019 توسط امید ازادمرد با موضوع مطلب علمی
بازدید : 1,124
دیدگاه خود را ارسال کنید ( بدون دیدگاه )

لطفا کادر زیر را تکمیل کنید *

©ایران پاتوق / تمامی حقوق محفوظ و مربوط به این سایت می باشد و کپی از مطالب ایران پاتوق حتی با درج لینک منبع ممنوع بوده و پیگیری قانونی خواهد شد.