عوارض مصرف زیاد مواد نشاسته ای و تغییر الگوی تغذیه افراد

عوارض مصرف زیاد مواد نشاسته ای و تغییر الگوی تغذیه افراد

عوارض مصرف زیاد مواد نشاسته ای

باقی ماندن مواد نشاسته ای در معده باعث ایجاد نفخ و تولید گاز می گردد و هضم و جذب مواد غذایی را به تاخیر می اندازد و سبب یبوست و حبس البول می شود.

در طب سنتی یبوست مادر همه بیماری‌ها است و افراد مبتلا به آن دچار بدخوابی، دیرخوابی و کم خوابی هستند همچنین این افراد خواب‌های آشفته می‌بینند همچنین مصرف غذاهای دارای طبع سرد مانند کاهو‌، خیار، گوجه فرنگی، لیموترش‌، سرکه‌، با یکدیگر در سفره‌های مردم سبب می‌شود مزاج آنها از حالت تعادل خارج شود.

مواد قندی موجود در کربوهیدرات ها می توانند منبع مهمی از انرژی در زمانی باشند که به آنها نیاز است. اگر بدن احتیاج فوری به تمام انرژی های موجود در مواد غذایی نداشته باشد، ممکن است آنها را به شکل قند در کبد و عضلات ذخیره نماید. اگر یک فرد مواد قندی بیشتری از آنچه باید استفاده یا ذخیره شود بخورد، بدن او این مواد را برای استفاده های بعدی، تبدیل به سلول های چربی می کند. اگر این انرژی مورد نیاز نباشد، در سلول های چربی باقی می ماند و زیاده روی در هر وعده غذایی می تواند به تدریج منجر به اضافه وزن و چاقی شود.

عوارض مصرف زیاد مواد نشاسته ای,تغییر الگوی تغذیه افرادایجاد تعادل در مصرف مواد نشاسته ای, منابع مواد نشاسته ای , تغذیه سالم ,روش کاهش مصرف مواد نشاسته ای

هر چقدر مواد نشاسته ای دوست داشتنی و خوشمزه هستند به همان اندازه هم اگر مصرف آنها درست و مناسب نباشد می توانند برای بدن مضر باشند.

گندم، ذرت و سیب زمینی از جمله گیاهانی هستند که نشاسته فراوانی در آن ها وجود دارد.

معمولاً از نشاسته برای انجام کارهای مختلف و به ویژه برای پخت و پز استفاده می‌شود. اگر از نشاسته به عنوان یک ماده غذایی برای تهیه انواع مختلف سس‌ها و چاشنی‌ها استفاده شود غلظت آن به میزان قابل توجهی افزایش پیدا می کند. نشاسته نه تنها در صنایع غذایی بلکه در تولید پارچه و کاغذ، شستشوی لباس به روش صنعتی و همچنین به عنوان بستری برای کشت دانه های ژله ای و رشد مخمرها نیز کاربرد دارد.

 

وقتی شما از گیاهان نشاسته‌ای مانند سیب‌زمینی، گندم یا ذرت تغذیه می‌کنید، نشاسته‌ای که در این گیاهان وجود دارد در بدن شما به قند تبدیل می‌شود و به این ترتیب شما می‌توانید از انرژی آن استفاده کنید. درست از همان لحظه‌ای که شما یک ماده غذایی سرشار از مواد نشاسته‌ای را داخل دهانتان قرار می‌دهید، با ترشح بزاق فرآیند تبدیل ماده نشاسته‌ای به ماده قندی آغاز می‌شود و با تجزیه نشاسته و تبدیل آن به قند، بدن می‌تواند از انرژی آزاد شده در نتیجه این فرآیند، انرژی مورد نیازش را تأمین کند. به همین سبب است که مواد گیاهی می‌تواند منبعی برای تأمین انرژی انسان‌ها و بسیاری از موجودات گیاه‌خوار باشد.

با توجه به تغییر الگوی تغذیه مردم و مصرف برنج در سفره غذایی آنها  15 درصد مردم ایران به دیابت مبتلا هستند و تعدادی از مبتلایان به این بیماری از ابتلای خود به دیابت آگاهی ندارند. اصلاح الگوی تغذیه‌ای می تواند از بروز بیماری‌ها و مرگ زود هنگام جلوگیری کند افراد به منظور تامین قند مورد نیاز بدن خود در ماه رمضان می‌توانند از خرما، کشمش و عسل استفاده کنند مصرف مخلوط یک قاشق عسل، یک لیوان آب جوش‌، نصف آب لیمو ترش و یک قاشق عرق نعناع به همراه خرما در هنگام سحر می‌تواند از گرسنگی و تشنگی آنها در طول ماه رمضان جلوگیری کند.
راه های کاهش مصرف مواد قندی و نشاسته ای روش های ساده ای برای حذف مواد قندی و نشاسته ای از یک برنامه غذایی وجود دارند، بدون آنکه احساس کنیم که رژیم محدود کننده ای داریم. در ادامه به نکات و ترفندهایی برای کاهش مصرف مواد قندی و نشاسته ای اشاره می شود عوارض مصرف زیاد مواد نشاسته ای

برای آردها جایگزین پیدا کنید:

آردهایی که به مقدار کم دارای مواد قندی و نشاسته ای هستند، قابل دسترسی می باشند. آردهای ساخته شده از بادام و فندق و بلوط می توانند برای یک برنامه غذایی فاقد قند مناسب باشند. بسیاری از افرادی که این رژیم غذایی را دارند، از آرد نارگیل نیز استفاده می کنند. آردهای دارای مواد قندی و نشاسته ای کم، قابل تغییر و قابل انعطاف هستند و ممکن است افراد بخواهند در برنامه غذایی خود، از آنها برای جوجه سرخ شده و خمیر پیتزا، کلوچه ها و شیرینی ها استفاده نمایند.

قندهای اضافی در نوشیدنی ها را محدود کنید:

حذف مواد قندی از غذاها موضوع مهمی است ولی قندها در بسیاری از نوشیدنی ها نیز وجود دارند که در بعضی موارد عجیب و غیر منتظره هستند. نوشیدنی هایی که دارای قند هستند . عوارض مصرف زیاد مواد نشاسته ای
عبارتند از: سودا نوشابه های انرژی زا چای سرد نوشابه های حاوی میوه نوشابه های مخصوص ورزشکاران حتی نوشیدنی هایی که به نظر سالم می رسند،
مثل آبمیوه ها نیز ممکن است حاوی مقدار زیادی شکر باشند. نوشیدنی های دارای قند بطور کلی ناسالم هستند و همانطور که از سوی مراکز جلوگیری و کنترل بیماری ها اعلام شده، این گونه نوشیدنی ها ممکن است منجر به بروز مشکلات زیر شوند:
اضافه وزن و چاقی
بیماری های قلبی
بیماری کلیه
بیماری کبد چرب
بی نظمی در سوخت و ساز بدن مثل دیابت نوع 2
پوسیدگی دندان
نقرس

 مصرف نان و غلات فرآوری شده را محدود کنید:

وقتی به مواد قندی و نشاسته ای فکر می کنید، یکی از اولین چیزهایی که ممکن است به ذهن بیاید، نان است. نان های امروزی به ویژه نان های سفید ممکن است دارای آردهای فرآوری شده باشند که مقدار کمی فیبر دارند و منبع مواد قندی هستند، ولی بر اساس مقاله منتشر شده در نشریه مرض قند و بیماری های مربوط به سوخت و ساز بدن ، چاقی و درمان های آنها، غلات فرآوری شده ممکن است خیلی ناسالم تر از مواد قندی موجود در میوه ها و سبزیجات باشند.
حذف نان ها و غلات فرآوری شده می تواند از سخت ترین کارها باشد ولی در عین حال می تواند برای افرادی که بدنبال کم کردن وزن از طریق کاهش مصرف مواد قندی هستند، بسیار مهم باشد. افراد ممکن است فکر کنند که نخوردن نان و محصولات مربوطه مشکل است ولی اگر این کار بتدریج انجام شود، امکان پذیر می باشد. یک نمونه از اینکه چگونه فردی می تواند اینکار را انجام دهد،
توقف استفاده از ساندویچ ها و غذاهای فوری و بسته بندی شده، کلوچه ها و بیسکویت ها در هفته اول اجرای رژیم غذایی است. در هفته دوم افراد باید تلاش کنند که از مواد غذایی که حاوی شیرینی و کلوچه هستند، استفاده نکنند.
در هفته سوم افراد می توانند نان را از برنامه غذایی خود حذف نمایند و به همین ترتیب ادامه دهند تا اینکه تمام مواد غذایی را که شامل نان هستند از رژیم غذایی خود کنار بگذارند.

کاهش مواد قندی و نشاسته ای با پیدا کردن جایگزین هایی مثل سبزیجات

در بسیاری از مواقع، نمونه هایی از سبزیجات فاقد مواد قندی وجود دارند که می توانند نیاز به نان را مرتفع نمایند.
مثلا کدو سبز خرد شده یا کدو تنبل له شده، خمیر مناسبی برای پاستا هستند. گل کلم خمیر شده می تواند جایگزین بدون قند برای سیب زمینی خمیر شده باشد و همچنین می تواند جایگزین خمیر پیتزا شود.

ارسال شده در تاریخ 4 اکتبر 2019 توسط خدیجه ص با موضوع سلامتی
بازدید : 1,348
دیدگاه خود را ارسال کنید ( بدون دیدگاه )

لطفا کادر زیر را تکمیل کنید *

©ایران پاتوق / تمامی حقوق محفوظ و مربوط به این سایت می باشد و کپی از مطالب ایران پاتوق حتی با درج لینک منبع ممنوع بوده و پیگیری قانونی خواهد شد.