عوامل خطرساز پوکی استخوان روش های بهبود و درمان آن

عوامل خطرساز پوکی استخوان روش های بهبود و درمان آن

 عوامل خطرساز پوکی استخوان

علائم کاهش تراکم استخوان و عوامل خطرساز

علل کاهش تراکم استخوان شامل کمبود مواد مغذی مناسب و یا عدم جذب مواد مغذی به علت شرایطی مانند بیماری Celiac (نوعی اختلال گوارشی) می ­باشد. مسائل اساسی مانند این ممکن است مجموعه ­ای از علائم مربوط به خود را داشته باشند.

نداشتن دوره های قاعدگی برای مدت طولانی
سابقه خانوادگی

افراط در نوشیدن الکل
وزن کم بدن
سیگار کشیدن
اختلال غذاخوردن

عوامل خطرساز پوکی استخوان, علائم خطرساز پوکی استخوان ,روشهای درمان پوکی استخوان ,فع و بهبود پوکی استخوان ,دلایل بروز پوکی استخوان

پوکى استخوان بیمارى‌اى است که در آن مادهٔ استخوانى و استحکام استخوان به‌تدریج از دست مى‌رود و باعث ضعف ساختمانى استخوان مى‌شود و آن را مستعد شکستگى مى‌کند. میزان استخوان‌سازى جدید به‌طور طبیعى به اندازهٔ جذب مجدد مواد استخوانى قدیمى است. در پوکى استخوان روند جذب مجدد سریع‌تر است، و به این ترتیب استخوان‌سازى جدید نمى‌تواند با از دست رفتن مداوم مواد استخوانى مقابله کند. شایع‌ترین شکستگى‌هائى که با پوکى استخوان همراه است در مهره، مچ و لگن مى‌باشند. اگرچه پوکى استخوان مى‌تواند در اثر عدم تحرک (مثل پاى گچ گرفته)، یا به‌علت رژیم غذائى کم پروتئین ایجاد شود، ولى شایع‌ترین علت آن سال‌خوردگى است. با افزایش سن استخوان‌سازى جدید کندتر از دورهٔ جوانى مى‌شود و جذب کلسیم از روده‌ها با سهولت کمترى انجام مى‌گیرد. در نتیجه براى حفظ میزان کلسیم در بقیهٔ قسمت‌هاى بدن، کلسیم از مخزن آن در استخوان برداشت مى‌شود.  عوامل خطرساز پوکی استخوان

پوکى استخوان معمولاً تا بروز شکستگى علائمى ندارد و در آن زمان ممکن است شکستگى در اثر آسیبى جزئى ایجاد شود. یکى از شکستگى‌هاى شایع ‘شکستگى به‌هم فشرده’ در یک یا چند مهره است که منجربه کمردرد و نهایتاً کوتاهى قد مى‌شود. اگر چند مهرهٔ سینه‌اى درگیر شد ‘قوز پیرزن’ ایجاد مى‌شود. این عارضه یک قوز مدوّر در پشت است که در اثر تغییر شکل مهره و کوتاهى قد ایجاد مى‌شود.

روش برای درمان و کاهش استئوپنی

رژیم غذایی مناسب

بخش مهمی از درمان استئوپنی شامل داشتن یک رژیم غذایی مناسب است. مطمئن شوید که وعده ­های غذایی شما حاوی مقدار مناسبی کالری و مواد مغذی مناسب به ویژه کلسیم و ویتامین D باشد زیرا این دو ماده برای سلامت استخوان­ ها بسیار مهم هستند.

مواد مغذی دیگری نیز از جمله آهن، ویتامین C و منیزیم برای پیشگیری از استئوپنی ضروری­ هستند. کم ­خونی می­ تواند منجر به استئوپنی شود زیرا آهن برای سنتز کلاژن و متابولیسم ویتامین D ضروری است.

منابع غنی از کلسیم شامل: سبزیجات سبز رنگ و سایر سبزیجات مانند کلم بروکلی.
منابع غنی از منیزیم شامل: سبزیجات برگی مانند برگ چغندر و اسفناج، دانه کدوتنبل، کفیر، لوبیای سیاه، کاکائو و مغزبادام.
منابع غنی از ویتامین C شامل: مرکبات، پاپایا (انبه هندی) و گواوا، انواع توت­ ها، فلفل، کیوی، کلم بروکلی و کلم پیچ.
منابع غنی از آهن شامل: آجیل، دانه­ ها، اسفناج، کلم پیچ و چغندر.

هدف از خوردن سبزیجات، قلیایی شدن رژیم غذایی است که برای محافظت از استخوان­ ها مفید است. میزان مصرف سدیم خود را کنترل کنید و تا حد امکان از مواد غذایی کنسرو شده استفاده نکنید. علاوه بر این مصرف الکل و کافئین خود را کاهش دهید.

انجام دادن ورزش ­های مناسب

ورزش جزء مهمی در درمان استئوپنی است. به طوری که باعث کاهش انحطاط و زوال توده­ های استخوانی در روند پیری می­ شود. هم­چنین می­ تواند به استحکام و بهبود تعادل بدن کمک کند و به دنبال آن منجر به کاهش خطر سقوط و شکستگی استخوان­ ها شود.

ورزش­ مناسب برای تحمل وزن، مفیدترین ورزش برای جلوگیری از کاهش تراکم استخوان­ ها است. این نوع ورزش شما را مجبور می­ کند تا در مقابل جاذبه زمین فعالیت کنید و انجام این فعالیت­ ها به استخوان­ ها و عضلات شما کمک می­ کند تا وزن خود را به راحتی تحمل کنید. دویدن، پیاده ­روی، رقصیدن، اسکی و تنیس گزینه ­های خوبی برای این نوع ورزش ­ها هستند. این ورزش ­ها را تا می­ توانید بدون داشتن بار اضافی، ۳ تا ۴ بار در هفته به مدت ۶۰ دقیقه انجام دهید. علاوه بر این سعی کنید تمرینات ورزشی مناسب با وزن و قدرت بدنی خود را برای تناسب اندام انجام دهید.

مصرف مکمل­ هایی که می­ توانند استخوان­ ها را تقویت کنند

شما نباید انتظار داشته­ باشید مقدار ماده مغذی مورد نیاز بدن، به اندازه کافی در غذایی که می­ خورید وجود داشته باشد. به عنوان بخشی از درمان استئوپنی و اطمینان از این که به اندازه کافی مواد مغذی را دریافت می­ کنید، استفاده از مکمل­ های زیر توصیه می­ شود.

کلسیم: بهتر است کلسیم را از راه غذاهایی که می­خوریم دریافت کنیم. با این حال اگر می­ دانید مقدار آن کافی نیست می ­توانید مکمل مصرف کنید. بزرگسالان معمولاً به ۱۰۰۰ میلی­گرم کلسیم در روز نیاز دارند. در صورت نیاز به مکمل­ های کلسیم از فرم سیترات کلسیم که در بدن راحت­تر جذب می­ شود استفاده کنید.

ویتامین D: بسیاری از مردم کمبود ویتامین D دارند. اگر زمان زیادی را بیرون از خانه سپری نمی­ کنید، پوست تیره یا سابقه کمبود ویتامین D دارید باید از مکمل­ های این ویتامین به مقدار ۱۰۰۰ IU در روز استفاده کنید. افراد مسن­تر روزانه به مقدار بیش­تری ویتامین D نیاز دارند.

منیزیم: بدن ما برای متابولیسم کلسیم روزانه به ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلی ­گرم منیزیم نیاز دارد.

ویتامین B12: افراد مسن با توجه به شیوه­ ی هضم، با مواد غذایی حاوی این ویتامین به مشکل می­ خورند. همچنین افراد گیاه­ خوار نمی­ توانند به مقدار کافی این ویتامین را دریافت کنند.

ویتامین K2: این ویتامین برای تشکیل نوعی پروتئین که در ساخت استخوان­ ها به کار می­ رود، نقش دارد. بدن ما روزانه به ۱۰۰ میکروگرم ویتامین K2 برای تشکیل استخوان ­ها نیاز دارد.

حفظ وزن سالم

چاقی می­ تواند التهاب را افزایش دهد و منجر به تغییرات هورمونی و در نتیجه آسیب به استخوان ­ها شود. بنابراین داشتن و حفظ وزن سالم یکی از برنامه­ های درمان استئوپنی است و همچنین فعالیت کردن در سنین بالا را نیز راحت­تر می­ کند.

دریافت کردن نور خورشید به اندازه کافی

ویتامین D در جذب کلسیم نقش دارد و به همین ترتیب بخشی از درمان کاهش تراکم استخوان به شمار می ­رود. بهتر است به­ جای استفاده از مکمل­ های این ویتامین، آن را به­ طور طبیعی از نور خورشید دریافت کنید. اگر می ­توانید روزانه ۱۵ تا ۲۰ دقیقه پوست خود را در معرض تابش مستقیم نور آفتاب قرار دهید.

ارسال شده در تاریخ 22 آوریل 2019 توسط امید ازادمرد با موضوع سلامتی
بازدید : 367
دیدگاه خود را ارسال کنید ( بدون دیدگاه )

لطفا کادر زیر را تکمیل کنید *

©ایران پاتوق / تمامی حقوق محفوظ و مربوط به این سایت می باشد و کپی از مطالب ایران پاتوق حتی با درج لینک منبع ممنوع بوده و پیگیری قانونی خواهد شد.