فراوانی ویتامین ث در فلفل دلمه قرمز دوست قلب و سلامت

فراوانی ویتامین ث در فلفل دلمه قرمز دوست قلب و سلامت

فراوانی ویتامین ث در فلفل دلمه

یک عدد فلفل دلمه‌ای قرمز 300 درصد نیاز روزانه ما به ویتامین C را تأمین میکند و میزان زیادی ویتامین A و بتاکاروتن به بدن میرساند !?

این فلفل دوست قلب و سلامت و ضد پیری است.

فراوانی ویتامین ث در فلفل دلمه,فلفل قرمز دوست قلب و سلامت,ترکیب‌های گیاهی فلفل دلمه , کدام رنگ فلفل دلمه بهتر است,خواص فلفل دلمه قرمز,ویتامین فلفل دلمه‌ای

فلفل دلمه‌ای چه نوع ماده غذایی است؟

فلفل دلمه‌ای، ثمرهٔ گیاهانی از خانوادهٔ بادنجانیان است. با فلفل تند، سیب زمینی و درخت نان (breadfruit) هم‌خانواده است و همگی بومیِ آمریکای مرکزی و جنوبی هستند. فلفل‌ها یا به‌صورت فلفل سبز رشد می‌کنند یا فلفل دلمه‌ای. بسته به مدت‌زمانی که روی بوته هستند، رنگ آن‌ها از سبز، کم‌کم به زرد، نارنجی و در نهایت به قرمز تغییر می‌کند. نام علمیِ فلفل دلمه‌ای Capsicum Annuum است. علاوه‌براین، رنگ فلفل میزان رسیده‌بودن آن را نشان می‌دهد؛ هرچه رنگ آن تیره‌تر باشد، موادمغذی بیشتری دارد. فلفل دلمه‌ای هم مانند فلفل تند، گاهی‌ اوقات خشک و پودر می‌شود، که به آن پاپریکا می‌گویند.

کربوهیدرات

عمدهٔ مواد تشکیل‌دهندهٔ فلفل دلمه‌ای کربوهیدرات ها هستند، که بیشتر کالری این سبز هم از آن‌ها تأمین می‌شود. یک پیمانه (۱۴۹ گرم) فلفل دلمه‌ای قرمز خُردشده، ۹ گرم کربوهیدرات دارد. کربوهیدرات‌ها عمدتا شکر هستند، شکرهایی مانند گلوکز و فروکتوز؛ مزهٔ شیرین فلفل دلمه‌ای رسیده هم از همین شکرها می‌آید. همان‌طور که در ارزش غذایی فلفل دلمه‌ای گفته شد، تقریبا ۲ درصد هم فیبر دارد؛ که منبع بسیار خوبی برای این مادهٔ مغذی محسوب می‌شود.

ویتامین‌ها و موادمعدنی

فلفل دلمه‌ای سرشار از ویتامین‌ها و موادمعدنی متنوع است و در این میان، بیش از هر چیز، ویتامین C دارد.

  • ویتامین C: یک فلفل دلمه‌ای با اندازهٔ متوسط، ۱۶۹ درصد از مقدار موردنیاز روزانهٔ ویتامین C بدن را تأمین کرده، و آن را به یکی از غنی‌ترین منابع این مادهٔ مغذی ضروری تبدیل می‌کند.
  • ویتامین B6: پیریدوکسین (Pyridoxine) رایج‌ترین نوع ویتامین B6 است. این ویتامین خانواده‌ای از موادمغذی محسوب می‌شود که برای تشکیل گلبول‌های قرمز ضروری هستند.
  • ویتامین K1: شکلی از ویتامین K که به نام فیلوکینون (Phylloquinone) هم معروف است. این ویتامین برای انعقاد خون و سلامت استخوان‌ها اهمیت دارد.
  • پتاسیم: مادهٔ معدنی مهمی که اگر به‌مقدار کافی مصرف شود، سلامت قلب را تقویت می‌کند.
  • فولات: که به نام اسید فولیک، فولاسین یا ویتامین B9 هم معروف است. فولات کارهای مختلفی در بدن انسان می‌کند. مصرف فولات به‌اندازهٔ کافی طی دورهٔ بارداری بسیار مهم است.
  • ویتامین E: آنتی‌اکسیدانی قوی که برای سلامت اعصاب و عضله‌ها واجب است. بهترین منبع این ویتامینِ قابل‌حل در چربی، روغن‌ها، مغزها، دانه‌ها و سبزیجات هستند.
  • ویتامین A: فلفل دلمه‌ای قرمز سرشار از پروویتامین A (بتاکاروتن) است که در بدن، به ویتامین A تبدیل می‌شود.

سایر ترکیب‌های گیاهی

فلفل دلمه‌ای سرشار از آنتی اکسیدان های مختلف است، به‌ویژه کاروتنوئیدها (Carotenoid). اگر فلفل دلمه‌ای رسیده باشد، مقدار این ترکیب خیلی بیشتر هم می‌شود.

  • کاپسانتین: فلفل دلمه‌ای سرشار از کاپسانتین (Capsanthin) است. رنگ قرمز فلفل دلمه‌ای، از همین آنتی‌اکسیدان قوی می‌آید. مطالعات نشان می‌دهند که این کاروتنوئید به مقابله با سرطان کمک می‌کند.
  • وایولکسانتین: وایولکسانتین (Violaxanthin) رایج‌ترین آنتی‌اکسیدان کاروتنوئید موجود در فلفل دلمه‌ای زرد است.
  • لوتئین: فلفل دلمه‌ای سبز و پاپریکای سیاه سرشار از لوتئین (Lutein) هستند، اما فلفل دلمه‌ای رسیده فاقد این ترکیب است. مصرف کافی لوتئین می‌تواند سلامت چشم را تقویت کند.
  • کوئرستین: کوئرستین (Quercetin) آنتی‌اکسیدان پلی‌فنلی است که در گیاهان فراوانی یافت می‌شود. مطالعات حاکی از آن هستند که این ترکیب می‌تواند در جلوگیری از بیماری‌های مزمن، مانند بیماری قلبی و سرطان مفید باشد.
  • لوتئولین: لوتئولین (Luteolin) هم مانند کوئرستین، آنتی‌اکسیدان پلی‌فنلی است که فواید گوناگونی برای سلامت انسان دارد.

فلفل دلمه‌ای قرمز، همان فلفل دلمه‌ای سبز رسیده

فلفل دلمه‌ای سبز رنگ وقتی خیلی رسیده می‌شود به رنگ قرمز تبدیل می‌شود که رسیده‌تر، شیرین‌تر و با طعمی ملایم‌تر است. ویتامین C و کاروتنوئیدها در حالت رسیده بیشتر هستند. هم چنین ظرفیت آنتی‌اکسیدانی در فلفل دلمه‌ای قرمزرنگ بیشتر از فلفل دلمه‌ای سبز می‌باشد. به منظور تهیه فلفل دلمه‌ای قرمز، باید توجه کرد که رنگ آن روشن باشد و پوست سفتی داشته باشد. ولی فلفل‌هایی که پوست کدر و چروکیده دارند، به سمت فرآیند فساد پیش می‌روند و مواد مغذی‌شان به شدت افت می‌کند.

فلفل دلمه‌ای قرمز، بیش‌ترین مقدار ویتامینC

با وجود اینکه فلفل دلمه‌ای سبز و زرد هم منابع خوبی از ویتامین C می‌باشند، اما فلفل دلمه‌ای قرمز بیش‌ترین میزان ویتامین C را دارا می‌باشد. به گونه‌ای که دو برابر نیاز روزانه به ویتامین C را تامین می‌کند. ویتامین C یک آنتی‌اکسیدان بسیار قوی می‌باشد. ویتامین C در تسریع روند بهبود عفونت‌ها، ترمیم زخم‌ها و جراحات پوستی، تولید کلاژن موجود در غضروف‌ها و مفاصل استخوانی، تامین سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها و استحکام رگ‌های خونی موثر است.

فلفل دلمه‌ای قرمز، دارای قوی‌ترین آنتی‌اکسیدان

مسئول رنگ قرمز شفاف در فلفل دلمه‌ای، لیکوپن می‌باشد که آنتی‌اکسیدان بسیار قوی است؛ و تحقیقات متعدد ثابت کرده است که لیکوپن از سرطان پروستات و بیماری‌های قلبی پیشگیری می‌کند. لیکوپن ماده‌ای است که وقتی در معرض حرارت قرار بگیرد، آزاد می‌شود. بدین منظور لازم است کمی آن را در روغن تفت داد یا کبابی کرد.

فلفل دلمه‌ای قرمز، تامین سلامت استخوانی

فلفل دلمه‌ای قرمز 55 تا 75 درصد نیاز روزانه بدن به مواد مغذی مورد نیاز در سلامت استخوان را تامین می‌نماید. این مسئله به دلیل دارا بودن مقادیر فراوانی از ریزمغذی‌هایی چون: کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم و روی می‌باشد که همگی، از مواد مغذی مورد نیاز در استحکام و حفظ بافت استخوانی می‌باشند.

پاپریکا، ادویه‌ای برگرفته از فلفل قرمز

ادویه پاپریکا، از فلفل دلمه‌ای قرمز رنگ یا فلفل چیلی قرمز گرفته می‌شود. این ادویه به منظور بهبود طعم در غذاها بسیار کاربرد دارد. این ادویه سرشار از ویتامین A، E و نیز ویتامین B می‌باشد که ویتامین E در تقویت نوروترانسمیترهای سیستم اعصاب و رشد و نمو سلول‌های بدن موثر می‌باشد

ارسال شده در تاریخ 24 می 2019 توسط امید ازادمرد با موضوع سلامتی
بازدید : 968
دیدگاه خود را ارسال کنید ( بدون دیدگاه )

لطفا کادر زیر را تکمیل کنید *

©ایران پاتوق / تمامی حقوق محفوظ و مربوط به این سایت می باشد و کپی از مطالب ایران پاتوق حتی با درج لینک منبع ممنوع بوده و پیگیری قانونی خواهد شد.