فواید مصرف سکنجبین شربت طبی و سالم برای اغلب افراد

فواید مصرف سکنجبین شربت طبی و سالم برای اغلب افراد

فواید مصرف سکنجبین

پیام سلامتی

اگر جوش میزنید، سکنجبین بخورید

سکنجبین از انسدادهای داخل عضوی که منجر به بروز بیماری در کبد می‌شود، جلوگیری میکند.
برای از بین بردن رطوبتهای سفت و ژله‌ای مانند که بعضی اوقات در سطوح داخل معده و روده تجمل می‌یابند بسیار مفید است.

این سنکجبین در تابستان به عنوان شربت طبی و سالم برای اغلب افراد مخصوصا جوانان که دچار غلبه حرارت شده و جوش می‌زنند بسیار خوب است.

فواید مصرف سکنجبین ,سکنجبین شربت طبی و سالم برای اغلب افراد,اهمیت مصرف سکنجبین ,سکنجبین شربتی سالم,خواص سکنجبین ,سکنجبین وکبد ,چه ازمانی سکنجبین بخوریم,

این شریت متشکل از عسل و سرکه است که به میزان معینی درهم می‌آمیزند، ولی امروزه به دلیل گران بودن عسل از شکر استفاده می‌کنند. نام سکنجبین بر گرفته از مواد تشکیل دهنده آن یعنی سرکه و انگبین به معنی عسل است. در ادامه به فواید این خوراکی سالم می‌پردازیم.

سکنجبین با توجه به نوع مزاج مورد استفاده قرار می گیرد و می توان آن را با سرکه، لیمو ترش، گلابی ترش، آب نارنج ترش تهیه کرد یا با عسل، شیره انگور و شکر، شیرینی آن را تهیه نمود

از سکنجبین نوشابه ای بسیار مفید تهیه می شود و اگر با یخ مخلوط کرده بنوشید، صفرا را از بین برده و التهاب حرارت معده را کاهش می دهد.

برای افرادی که دچار نفخ هستند مصرف نوشابه سکنجبین توصیه می شود ولی مصرف آن برای افرادی که زخم معده و روده دارند مضر می باشد، خواص سکنجبین در طب سنتی هم مورد توجه می باشد

شربت سکنجبین به علت وجود ویتامین D، کلسیم، منیزیم و فسفر موجب استحکام استخوان‌ها و دندان‌ها می‌شود و از بروز پوکی استخوان در افراد جلوگیری می‌کند. این شربت حاوی آنتی‌اکسیدانی قوی است که نقش موثری در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد و بدن را در برابر بیماری‌های مختلف به ویژه انواع سرطان‌ ها محافظت می‌کند.

این شربت با تصفیه کردن خون، غلظت خون را کاهش می‌دهد بنابراین برای مبتلایان به نقرس و اسید اوریک بالا مفید است. وجود املاح و مواد معدنی موجود در عسل نیز در سلامتی پوست و مو تاثیر به سزایی دارد.

با مصرف این شربت می‌توان مشکلات و بیماری های زیر از بین برد. اگر چه باید خاطر نشان کرد که استفاده از طب سنتی هرگز نمی‌تواند جای استفاده از درمان‌های پزشکی و دارو را پر کند. سایر خواص شربت سکنجبین به قرار زیر است :

  • کاهش حرارت و دمای بدن
  • کاهش فشار خون
  • کاهش صفرای بدن
  • درمان بی خوابی
  • اشتها آور
  • کاهش سردرد
  • مسهل و ملین
  • باز کردن انسداد عروق
  • درمان درد معده
  • درمان نفخ و مشکلات گوارشی
  • مشکلات ادراری

سکنجبین را می توان به روش‌های مختلف استفاده کرد. در طب سنتی استفاده از این شربت به همراه گیاهان دارویی در رفع بسیاری از بیماری ها موثر است. استفاده از سکنجبین همراه با کاهو ، ترکیبی اشتها آور است.

در طب سنتی توصیه شده است که بعضی مواد غذایی را با مصلح آن مصرف شود، به این معنی که هر ماده غذایی در کنار خواص مفیدی که دارد ممکن است بر روی برخی از اعضای بدن تاثیرات نامطلوب نیز داشته باشد.فواید مصرف سکنجبین

مصرف مواد غذایی یا گیاهان دارویی مصلح این عوارض ناخواسته را از بین می‌برد برای مثال کاهو به تنهایی دارای طبعی سرد است و عوارضی نامطلوبی برای افرادی که سن بالا یا دارای مزاج بلغمی هستند بر جای می‌گذارد اما اگر به همراه سکنجبین مصرف شود این عوارض از بین خواهد رفت.

ترکیب آن با شیرین بیان گفته می‌شود در باز کردن قلنج موثر است، ترکیب آن با آب پخته کاسنی شاید طعم دل‌چسبی نداشته باشد اما بهترین دارو برای رفع تب شدید و طولانی مدت می باشد.

استفاده از این شربت باعث می‌شود تا سموم بدن از طریق ادرار یا عرق از بدن دفع شوند و این به بهبود عملکرد کبد و کیسه صفرا کمک خواهد کرد.

در افرادی که دارای مشکلات گوارشی هستند به خصوص افرادی که نفخ مبتلا هستند ترکیب سکنجبین و اسطوخدوس به عنوان یک داروی شفابخش شناخته می‌شود، با این حال باید دقت داشته باشید استفاده بیش از اندازه از سکنجبین برای مبتلایان به بیماری زخم معده مضر است.

ترکیب سکنجبین و ماء الشعیر نیز برای پاکسازی بدن از مواد زائد مورد استفاده قرار می گیرد. سکنجبین مواد غلیظ و چسبنده در مجاری بدن را جدا می‌کند و ماء الشعیر خاصیت شستشو دهندگی دارد و این مواد را از بدن دفع می‌کند. این پاکسازی به عملکرد بهتر کبد کمک می‌کند.

عوارض مصرف زیاد سکنجبین

مصرف زیاد این شربت باعث ضعف دید، زردی رنگ چهره و بیماری های عصبی می‌شود به خصوص اگر ترش باشد.

هنگام تهیه سکنجبین باید به میزان ترکیب عسل و سرکه دقت کرد چرا که اگر ترش شود مزایای خود را از دست داده و مصرف آن برای اعصاب زیان آور خواهد و در افرادی که رعشه های عصبی مبتلا هستند باعث افزایش عوارض بیماری ان‌ها خواهد شد. همچنین مصرف زیاد سرکه انسان را لاغر می‌کند و نیروی جنسی فرد را کاهش می‌دهد. فواید مصرف سکنجبین

زمان مصرف سکنجبین

توصیه شده در فصل سرما و زمستان این شربت را نیمه گرم استفاده کنید تا گرمی عارضی آن سبب پخته شدن بهتر مواد (نضج) شود. در فصل گرما و تابستان توصیه می شود آن را با آب سرد بنوشید تا تشنگی را تسکین و شدت حرارت بدن را کاهش دهد.

چه افرادی نباید از سکنجبین استفاده کنند

  • مبتلایان به ضعف اعصاب
  • در معده‌های سرد و ضعیف
  • مبتلایان به دردها و مشکلات رحمی
  • مبتلایان به تکرر ادرار و سایر مشکلات مثانه
  • مبتلایان به زخم‌های گوارشی
  • در زمان حالت تهوع

در این افراد هر اندازه ترشی سکنجبین بیشتر باشد عارضه های جانبی بیشتری نمایان خواهد شد.

اگر دارای بیماری خاصی هستید بهتر است پیش از مصرف سکنجبین با پزشک خود مشورت نمایید.

********************************************

فواید مصرف سکنجبین ,سکنجبین شربت طبی و سالم برای اغلب افراد,اهمیت مصرف سکنجبین ,سکنجبین شربتی سالم,خواص سکنجبین ,سکنجبین وکبد ,چه ازمانی سکنجبین بخوریم,

اگر سکنجبین با تخم کاسنی و کمی گلاب تهیه شود، نوشیدنی پرسودی خواهد شد و خصوصا برای آنهایی که طبعی گرم داشته یا کسانی که مبتلا به نفخ هستند منافع زیادی دارد، ولی برای مبتلایان به زخم معده زیان‌بخش است.

مصرف آن نفوذ غذا به سلول‌های بدن از جمله سلول‌های کبد را افزایش می‌دهد.

اگر کاهو را با سکنجبین یا سرکه بخورید، اشتها آور است.

اگر آب پخته کاسنی را با سکنجبین میل کنید بهترین داروی تب‌های طولانی و مداوم است.

اسطوخودوس گیاهی است بی ضرر که همه می‌توانند از آن استفاده کنند . فقط برای اشخاص صفراوی مزاج خوب نیست و باعث آشفتگی می‌شود. اینگونه اشخاص باید آنرا با سکنجبین یا کتیرا بخورند.

ارسال شده در تاریخ 8 سپتامبر 2019 توسط خدیجه ص با موضوع سلامتی
بازدید : 857
دیدگاه خود را ارسال کنید ( بدون دیدگاه )

لطفا کادر زیر را تکمیل کنید *

©ایران پاتوق / تمامی حقوق محفوظ و مربوط به این سایت می باشد و کپی از مطالب ایران پاتوق حتی با درج لینک منبع ممنوع بوده و پیگیری قانونی خواهد شد.