لزوم آزمایش پاپ اسمیر برای غربالگری تشخیص سرطان رحم

لزوم آزمایش پاپ اسمیر برای غربالگری تشخیص سرطان رحم

لزوم آزمایش پاپ اسمیر

آزمایش “پاپ اسمیر” یکی از آزمایش‌های غربالگری تشخیص سرطان رحم یا عوامل منجر به سرطان رحم است !

این آزمایش برای زنان بین 21 تا 65 سال توصیه میشود که سالی یک بار انجام دهند، بهترین زمان آزمایش روز پانزدهم چرخه‌ی قاعدگی است.

سرطان گردنه‌ رحم، به شدت در حال فزونی یافتن است، این آزمایش را پشت گوش نیندازید.

لزوم آزمایش پاپ اسمیر, غربالگری تشخیص سرطان رحم ,آزمایش پاپ اسمیر, غربالگریپاپ اسمیر ,آزمایشات مهم زنان ,پاپ اسمیر از آزمایش های زنان

تست پاپ اسمیر برای غربالگری سرطان دهانه رحم، سه سال پس از شروع مقاربت جنسی باید انجام شود.

انجام این تست از 21 تا 30 سالگی باید هر یک تا سه سال انجام شود. پس از 30 سالگی تست پاپ باید به همراه تست HPV (ویروس پاپیلومانی انسانی) انجام شود. اگر هر دو تست منفی بودند، پاپ اسمیر باید هر سه سال تکرار شود.

 اگر تست پاپ منفی و تست HPV مثبت باشد، تست باید هر ماه 6 تا 12 ماه انجام شود. انجام تست در اشخاص 70 ساله یا مسن‌تری که سه تست منفی پی ‌در ‌پی داشته‌اند، متوقف می‌شود.

 تا 24 ساعت قبل از انجام تست فرد نباید مقاربت داشته باشد، : تست نباید در زمان خونریزی عادت ماهیانه انجام شود. در طی دو روز قبل از انجام تست از ژل، کرم و داروهای واژینال نیز نباید استفاده شود.

 این تست صد درصد توانایی تشخیص مراحل اولیه بیماری را نداشته ولی می‌‏تواند باعث کاهش میزان خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم شود. بنابراین در کنار آن می‏‌توان از روش‏‌های دیگر مانند کولپوسکوپی برای تشخیص این بیماری استفاده کرد.

این اظهارات وزیر بهداشت در مورد غربالگری سرطان در زنان در حالی است که به گفته کارشناسان، سرطان دهانه رحم سالانه جان دست‌کم 290 هزار زن را در سراسر جهان می‌گیرد. در کشورهای توسعه یافته نیز این سرطان در رده هفتمین سرطان زنان قرار می‌گیرد.

البته سرطان‌های سینه، ریه، روده، رحم، تخمدان و سرطان‌های سیستم لنفاوی جلوتر از این سرطان هستند ولی در کشور ما سرطان گردن رحم شایع‌تر است و از قضا در خانم‌هایی که سطح اقتصادی و سواد پایین‌تری دارند، دیده می‌شود.

اکثر مرگ و میرهای ناشی از این بیماری نیز در کشورهای در حال توسعه اتفاق می‌افتد؛ فقط به این دلیل که مناطق محروم فاقد مراکز آزمایشگاهی برای غربالگری این بیماری هستند و آگاهی نسبت به راه‌های شناسایی آن ندارند.

با این اوصاف اهمیت سرطان دهانه رحم در این است که درصورت تشخیص در مراحل ابتدایی، کاملا قابل درمان است؛ چون در کشورهای پیشرفته با غربالگری توانسته‌اند مرگ و میر این بیماری را به حداقل برسانند.

دکتر فاطمه قائم مقامی، فوق تخصص سرطان شناسی زنان و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با این توضیح که پایین‌ترین و در دسترس‌ترین قسمت رحم گردن یا دهانه رحم است، به همشهری می‌گوید: ثابت شده سرطان گردن رحم یک بیماری مقاربتی است که توسط ویروس پاپیلومای انسانی منتقل می‌شود. اگرچه زمینه ایمونولوژیک فرد نیز در بروز این بیماری مؤثر است ولی در 90 درصد موارد عامل ایجاد‌کننده این بیماری ویروس پاپیلومای انسانی است.

چه کسانی بیشتر در معرض آلودگی هستند؟

«زنانی که تعدد ازدواج دارند و یا همسرانشان تعدد ازدواج داشته‌اند یا کسانی که در سنین پایین‌تری ازدواج می‌کنند، در ریسک بالاتری برای ابتلا به این بیماری هستند. همچنین معمولا تعدد حاملگی‌ها و اعتیاد به سیگار فرد را بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار می‌دهد.»

دکتر قائم‌مقامی با اشاره به این عبارات ادامه می‌دهد: ظاهرا این سرطان تا مراحل پیشرفته علامتی ایجاد نمی‌کند. برای همین باید برنامه‌های غربالگری اجرا کرد؛ یعنی برنامه‌هایی که با آنها در میان همه آدم‌های ظاهرا سالم، کسانی را که در معرض خطرند یا در مراحل اولیه بیماری هستند، تشخیص داد.

به گفته وی، غربالگری این بیماران به این صورت است که معمولا خانم‌ها بعد از ازدواج از سن
21 سالگی، سالی یک‌بار باید تحت آزمایش سلول‌شناسی دهانه رحم به نام «پاپ اسمیر» قرار بگیرند. وقتی که این تست 3بار انجام شد و منفی بود فواصل آن را می‌توان طولانی‌تر کرد یعنی 2 تا 3 سال یک‌بار آن را انجام داد.

اما سؤال این است که آیا واقعا دردسر انجام این تست به فوایدش می‌ارزد؟

به گفته این فوق تخصص سرطان‌شناسی زنان ارزش این تست برای تشخیص سرطان دهانه رحم این است که این سرطان یک دوره طولانی دارد؛ یعنی ابتدا از یکسری تغییرات سلولی شروع می‌شود و 10 سال طول می‌کشد تا اینکه این تغییرات به یک سرطان مهاجم تبدیل شود،بنابراین اگر خانمی در این مراحل مورد آزمایش قرار گیرد،

به راحتی می‌توان در مراحل اولیه، بیماری را تشخیص داد و با درمان‌های ساده‌تری که به‌صورت تخریب به وسیله لیزر و یا برداشتن مخاط دهانه رحم به وسیله چاقوست، آن بیماری را کاملا از بین برد.

ارسال شده در تاریخ 1 می 2019 توسط امید ازادمرد با موضوع مطلب علمی
بازدید : 1,256
دیدگاه خود را ارسال کنید ( بدون دیدگاه )

لطفا کادر زیر را تکمیل کنید *

©ایران پاتوق / تمامی حقوق محفوظ و مربوط به این سایت می باشد و کپی از مطالب ایران پاتوق حتی با درج لینک منبع ممنوع بوده و پیگیری قانونی خواهد شد.