لزوم مصرف کلسیم در کودکان و عوارض عدم استفاده در برنامه غذایی

لزوم مصرف کلسیم در کودکان و عوارض عدم استفاده در برنامه غذایی

لزوم مصرف کلسیم در کودکان

کودکانی که کلسیم مصرف نمی کنند بیشتر تمایل به ناخن خوردن دارند

تحقیقات تجربی نشان می دهد عدم مصرف کلسیم به مقدار کافی تمایل کودک به خوردن ناخن را افزایش می دهد!

لزوم مصرف کلسیم در کودکان , عوارض عدم استفاده کلسیم در برنامه غذایی,علائم کمبود کلسیم در کودکان ,اهمیت مصرف کلسیم ,اهمیت مصرف لبنیات,مواد غذایی حاوی کلسیم

ماست بخورید تا قوی شوید
آیا می‌دانید فقط 10 درصد کودکان زیر 12 سال مقدار کافی کلسیم برای رشد و نمو مناسب را دریافت می‌کنند؟ در حقیقت امروز مردم از مواد حاوی کلسیم بسیار کم استفاده می‌کنند و به همین دلیل کمبود کلسیم تبدیل به مشکلی اساسی شده است. متخصصان نیز به فکر راهی برای برطرف کردن این مشکل هستند.
بدن ما برای داشتن استخوان‌های قوی و سالم به مصرف مقدار کافی کلسیم نیاز دارد و کمبود آن موجب بروز مشکلات استخوانی و پوکی استخوان می‌شود. البته این مشکلات، کیفیت زندگی فرد را نیز تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.

بنابراین بهترین کار آن است که از همان دوران کودکی به رژیم غذایی مناسب و مصرف مقدار کافی کلسیم اهمیت دهیم و استفاده از مواد غذایی حاوی کلسیم را فراموش نکنیم.
اغلب مردم می‌دانند شیر منبع خوبی از کلسیم است و به همین دلیل سعی می‌کنند به مقدار کافی شیر بنوشند. در تبلیغات نیز همیشه از کلسیم موجود در شیر و اهمیت مصرف آن برای تقویت استخوان‌ها صحبت شده است. اما ما تا چه حد درباره کلسیم اطلاعات داریم؟ آیا شیر تنها و بهترین منبع دریافت کلسیم است؟ آیا تنها نوشیدن مقداری شیر در روز برای سلامت استخوان‌ها کافی است؟ لزوم مصرف کلسیم در کودکان

اهمیت کلسیم برای بدن
به طور تقریبی 90 درصد کلسیم موجود در بدن در دندان‌ها و استخوان‌ها ذخیره می‌شود. البته علاوه بر سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها، بسیاری دیگر از فعالیت‌های بدن نیز به وجود مقدار کافی کلسیم وابسته است.بنابراین کاملا مشخص است کمبود کلسیم می‌تواند چه عوارضی ایجاد کند؛ در شرایطی که بدن با کمبود کلسیم روبه‌رو باشد برای انجام فعالیت‌های خود کلسیم مورد نظر را از استخوان‌ها و دندان‌ها تامین می‌کند. به همین دلیل هم بتدریج سلامت دندان‌ها و استخوان‌ها به خطر می‌افتد.

البته همان‌طور که می‌دانیم، زنان یائسه بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به پوکی استخوان قرار دارند و به همین دلیل کمبود کلسیم برای آنها خطرناک‌تر است.
برای سلامت استخوان‌ها ویتامین D را نیز فراموش نکنید. وجود این ویتامین برای استفاده مناسب کلسیم موجود در بدن مفید و ضروری است. می‌توانید این ویتامین را از مواد غذایی خاصی مانند ماهی یا محصولاتی که حاوی ویتامین D هستند، مانند شیر و آبمیوه‌های حاوی این ویتامین، دریافت کنید.

لزوم مصرف کلسیم در کودکان , عوارض عدم استفاده کلسیم در برنامه غذایی,علائم کمبود کلسیم در کودکان ,اهمیت مصرف کلسیم ,اهمیت مصرف لبنیات,مواد غذایی حاوی کلسیم
مواد غذایی حاوی کلسیم
وقتی صحبت از مصرف مقدار کافی کلسیم می‌شود، اغلب مردم به یاد قرص‌ها و مکمل‌های کلسیم می‌افتند. در حالی که باید بدانیم به راحتی می‌توان با افزودن مقدار کافی مواد غذایی حاوی کلسیم مشکل را برطرف کرد.
با این‌که همه می‌دانند شیر یکی از بهترین منابع کلسیم است، اما آیا می‌دانید ماست 30 تا 40 درصد بیشتر از شیر کلسیم دارد؟ البته علاوه بر شیر و ماست و دیگر محصولات لبنی، سبزیجات سبزرنگ مانند بروکلی و اسفناج نیز حاوی مقدار مناسبی کلسیم است.
بنابراین با افزودن این مواد غذایی به رژیم غذایی خود ـ البته در کنار مصرف شیر ـ می‌توانید احتمال کمبود کلسیم و در نتیجه ابتلا به بیماری‌های مختلف را کاهش دهید.

لزوم مصرف کلسیم در کودکان

از دیگر عوارض کاهش مصرف لبنیات به کاهش توان ذهنی و خستگی، پوکی استخوان، اختلال در خون سازی، کم خونی، سرطان ناشی از عدم خروج و دفع رادیکال‌های آزاد و فلزات سنگین در بدن، تأثیر شیر و لبنیات در پیشگیری و درمان فشار خون بالا، تأثیر شیر و لبنیات در رشد کودکان و نوجوانان، آثار و عوارض کمبود ویتامینB2 و «ریبوفلاوین» اشاره کرد.

 کم خونی و اختلال در سیستم اکسیژن رسانی به بدن به خاطر هوای آلوده و یا موانع دیگر، مهم‌‎ترین عوامل شکل گیری خستگی بدون فعالیت هستند. مصرف لبنیات و فرآورده‌های لبنی به جهت داشتن ریز مغذی‌ها و مواد موجود در خود می‌توانند به خوبی اثرات ناشی از خستگی بدنی و آلودگی‌هایی که سبب اختلال در سیستم فکری و عصبی شده را از بدن خارج کنند و شادابی و انرژی بیشتری را درپی داشته باشند.

مشکلات عضلانیگرفتگی عضلات و اسپاسم، اولین نشانه های کمبود کلسیم هستند. دردهایی که شخص هنگام راه رفتن در ران ها، بازوها و به ویژه زیر آرنج دارد به همین دلیل است. کمبود کلسیم همچنین باعث بی حسی و سوزش در دست ها، بازوها، پاها و اطراف دهان می شود.

خستگی شدید

سطح پایین کلسیم می تواند باعث بی خوابی یا خواب آلودگی شود. در این شرایط شخص احساس خستگی شدید و بی حسی دارد. این خستگی می تواند موجب سرگیجه شود که به دنبال آن عدم تمرکز، فراموشی و سردرگمی در شخص ایجاد می شود.

علائمی در ناخن ها و پوست

کمبود کلسیم مزمن می تواند روی پوست و ناخن ها تاثیر بگذارد. پوست ممکن است خشک شود و خارش داشته باشد همچنین کمبود کلسیم باعث می شود که ناخن ها خشک و شکننده شوند.

۴-پوکی استخوان

کمبود کلسیم می تواند به پوکی استخوان منجر شود. پوکی استخوان باعث می شود که استخوان ها نازک تر و حساس تر به شکستگی باشند.

سندرم درد قبل از قاعدگی (PMS)

سطح کلسیم پایین با PMS شدید ارتباط دارد.

مشکلات دندانپزشکی

سطح پایین کلسیم منجر به مشکلات دندانی، از جمله داشتن ریشه های ضعیف، لثه های تحریک شده، دندان های شکننده و پوسیدگی دندان ها می شود.

افسردگی

کمبود کلسیم با اختلالات خلقی، از جمله افسردگی ارتباط دارد.

اغلب افراد جامعه ما با کمبود ویتامین دی و کلسیم مواجه هستند و همین مساله سبب افزایش سالمندی زودرس یا سالمندی با دردهای عمومی استخوانی در ایران شده است؛ از این رو باید از دوران کودکی به تامین این دو ماده معدنی و موردنیاز ضروری بدن توجه شود.

ارسال شده در تاریخ 9 می 2019 توسط امید ازادمرد با موضوع سلامتی
بازدید : 1,014
دیدگاه خود را ارسال کنید ( بدون دیدگاه )

لطفا کادر زیر را تکمیل کنید *

©ایران پاتوق / تمامی حقوق محفوظ و مربوط به این سایت می باشد و کپی از مطالب ایران پاتوق حتی با درج لینک منبع ممنوع بوده و پیگیری قانونی خواهد شد.