مزایای مصرف روغن حیوانی به جای روغن های کارخانه ای و صنعتی

مزایای مصرف روغن حیوانی به جای روغن های کارخانه ای و صنعتی

مزایای مصرف روغن حیوانی

روغن حیوانی هیچگاه در رگ ها رسوب نمیکند آن چیز که رگ های قلب را می بندد روغن های صنعتی است که امروزه در بازار فراوان است.
مزایای مصرف روغن حیوانی, روغن های کارخانه ای و صنعتی,روغن حیوانی مفید است یا مضر؟, فواید روغن حیوانی ,روغن زرد ضد سرطان,خاصیت دارویی روغن حیوانی
روغن حیوانی از چربی شیر گاو, گوسفند و بز به دست می آید ، روغن حیوانی شبیه کره حیوانی است که مقدار چربی آن از 0.2 تا 99.8 درصد است. نکته این است که روغن حیوانی گوسفند، کلسترول بالاتری نسبت به روغن حیوانی دارد. این روغن دارای عمر قفسه ای بالایی است و حتی گفته می شود که به مدت یک قرن می تواند بماند.
در زمان پخت, این روغن در برابر گرما مقاوم است و می تواند تا حدود دویست و پنجاه درجه مقاومت کند.روغن کرمانشاهی یا روغن حیوانی اصل، همان روغن خوش عطر و طعمی است که اگر روی پلو بریزید یا با نان بخوریدش دیگر نمی توانید بی خیالش شوید.

ارزش غذایی روغن حیوانی :

روغن گاو تمام مواد مغذی لازم را همراه با خواص ضد ویروسی, آنتی اکسیدان, ضد قارچی و ضد باکتریایی دارد. مزایای مصرف روغن حیوانی
روغن گاوی حاوی مقدار زیادی چربی اشباع شده است که تقریباً 7.9 گرم چربی دارد.
درست مانند تمام چربی ها, روغن گاو به نسبت کالری بالایی دارد; تقریباً یک قاشق سوپ خوری از آن، شامل 112 کالری است. کل مصرف چربی باید بین 25 -30 % کل کالری باشد بنابراین برای فردی با رژیم غذایی 2000 کالری, مصرف چربی ایده آلش بین 56 تا 78 گرم است که چربی اشباع شده نباید بیش از 16 گرم باشد. بدن سالم می تواند چربی خودش را تولید کند اما مصرف کمی روغن اضافی مفید است.

. کم چرب:

اگر با کلسترول مشکل دارید, کره حیوانی گزینه سالم تر از کره است چون دارای چربی پایین است.هضمش به همین دلیل آسان تر است. تحقیقات نشان داده است که روغن می تواند کلسترول را در رود کاهش دهد.

2.روغن حیوانی برای کمک به دستگاه گوارش :

کره حیوانی یک منبع غنی از اسید بوتیریک است که یک اسید چرب زنجیره کوتاه می باشد. این اسید به یک پاسخ ایمنی متصل می شود که می تواند به کاهش التهاب و بهبود سیستم گوارشی کمک کند.روغن حیوانی نیز به تحریک ترشح اسید معده کمک می کند که به نوبه خود به هضم مناسب غذا کمک هم می کند.

3. روغن حیوانی برای تقویت سیستم ایمنی:

کره حیوانی نیز مقدار زیادی آنتی اکسیدان دارد. این کار به افزایش توانایی بدن شما برای جذب ویتامین ها و مواد معدنی از غذاهایی که مصرف می کنید، کمک می کند.این به نوبه خود سیستم ایمنی شما را قوی نگه می دارد. تحقیقات همچنین نشان داده است که وقتی بوتیریک اسید به اندازه کافی تولید می شود, تولید سلول های t کشنده در روده حمایت می شود و سیستم ایمنی شما تقویت می شود. مزایای مصرف روغن حیوانی

4.روغن حیوانی برای تامین ویتامین های ضروری:

کره حیوانی غنی از ویتامین a, d, e و k است که ویتامین های محلول در چربی هستند. آن ها نقش مهمی در عملکرد سیستم ایمنی قلب, مغز و استخوان ایفا می کنند.

5. روغن حیوانی دارای خواص ضد سرطانی و ضد التهابی:

طبق نظر محققان, استفاده از مکمل های بوتیرات و بوتیرات خوراکی می تواند در درمان موثر بیماری هایی مانند کولیت زخمی و بیماری کرون به کار رود.روغن حیوانی نیز به طور طبیعی غنی از cla (اسید لینولئیک) است. CLA باعث بهبود مقاومت انسولین و پتانسیل مبارزه با سرطان می شود.هم چنین معتقدند غلظت بالایی از اسید بوتیریک که دارای خواص ضد ویروسی است، می تواند رشد تومورهای سرطانی را مهار کند.

روغن حیوانی دارای خواص ضد سرطانی است

6. روغن حیوانی باعث آلرژی محصولات لبنی نمی شود:

کره از شیر ساخته می شود. کازئین که پروتیین اصلی شیر است در مقادیر بسیار کمی در کره حیوانی موجود است. هم چنین لاکتوز بسیار کمی دارد. بنابراین اگر لاکتوز یا کازئین را نمی توانید تحمل کنید، لازم نیست نگران باشید چون روغن حیوانی هیچ واکنش منفی را ایجاد نمی کند.

7. روغن حیوانی انرژی ضروری را در اختیار می گذارد:

بدن شما به چربی های ویژه ای نیاز دارد تا بتواند که عملکردهای حیاتی را انجام دهد. این عملکردها عبارتند از حفاظت از دیواره شکم در برابر اسیدهای هاضمه، حمایت از مغز، عصب و پوست و همچنین غشا سلولی و تقویت آن ها.این مزایا توسط چربی ها در روغن بدون روغن های هیدروژنه، چربی های ترانس دار یا کلسترول اکسیده می شود که در کره و دیگر روغن ها یافت می شوند.

8.روغن حیوانی نقطه دود زیادی دارد:

به گفته متخصصان تغذیه، کره حیوانی یک گزینه خوب برای پخت وپز است، به خصوص برای سرخ کردن غذاها. به دلیل که نقطه دود آن بالا است. بر خلاف بسیاری از روغن های طبخ، به رادیکال های آزاد مضر تجزیه نمی شود و یا گازهای سمی تحت دماهای بالا تولید نمی کند. نقطه دود آن نزدیک به 500 درجه فارنهایت است در حالیکه کره معمولی 350 درجه فارنهایت است.
قدیمی ترها استفاده از آن را مدام به جوانان روغن نباتی گوشزد می کنند و عامل بیماری های نسل جدید را استفاده نکردن از روغن حیوانی می دانند. از قیمت بالای آن که چشم بپوشیم، باید بدانیم مصرف این روغن با وجود فواید بسیار آن متناسب با فعالیت های زندگی ماشینی امروزی نیست.دکتر حدادی معتقد است مصرف روغن حیوانی در جامعه کم تحرک امروزی، به علت دارا بودن اسیدهای چرب موجود درآن( اسید لوریک و میرستیک) باعث افزایش کلسترول LDL می شود، همچنین افرادی که کلسترول بالا دارند مجاز به استفاده از چربی حیوانی نیستند.
روغن های نباتی:روغن های نباتی که اغلب از دانه گیاهان به دست می آیند، به دو دسته جامد و مایع تقسیم می شوند:روغن جامد (هیدروژنه):این نوع روغن ها ابتدا مایع هستند اما در کارخانجات طی فرایند هیدروژناسیون به روغن های جامد تبدیل می شوند تا مقاومت حرارتی آنها بالا رود در صورتی که این گونه روغن ها دارای اسید چرب ترانس هستند که عامل مهم بیماری های قلبی و عروقی و سکته هاست، بنابراین توصیه کارشناسان این است که از مصرف روغن های جامد تا حد امکان خودداری کنید و در صورت مصرف از انواعی که دارای اسید چرب ترانس پایین تری هستند، استفاده کنند.استاد بازنشسته صنایع غذایی دانشگاه فردوسی در این مورد می گوید از سال ۲۰۱۸ نباید در هیچ نوع ماده غذایی از روغن جامد(هیدروژنه) استفاده گردد و در صورت استفاده تخلف شناخته می شود. ایشان ادامه می دهند در ایران قبلا تولید روغن هیدروژنه متوقف شده بود اما از زمانی که اعلام شد روغن پالم مضر هست (در صورتی که این گونه نیست)، تولید روغن جامد متاسفانه از سر گرفته شد.

با وجود آنکه هنوز هم خیلی‌ها اعتقاد دارند روغن‌نباتی مزه غذا را بهتر می‌کند، اما دیگر کمتر کسی است که برای سرخ‌کردن از روغن‌های معمولی استفاده کند. مدت‌زمان زیادی از تولید روغن‌های مخصوص سرخ‌کردن نمی‌گذرد و هنوز ابهام‌های زیادی در مورد نحوه مصرف، مواد تشکیل‌دهنده و کیفیت آنها وجود دارد.هر روز نیز ابعاد جدیدتری از مضرات این روغن ها مشخص می گردد.در آینده نزدیک نیز باید منتظر افزایش بیمارانی باشیم که همچون روغن نباتی جامد دیروز دلیل اصلی بیماریشان در اثر مصرف سالها روغن مایع امروز است.

روغن های خوراکی امروز روغنهای سردی هستند که بیش از اینکه کاربرد خوراکی داشته باشند کاربرد صنعتی دارند.در گذشته از این روغن ها در جلا دادن  در صنایع چوبی، تولید روغن چراغ، روان کننده برای موتورهای بخار در ترابری، تولید شمع  و… مورد استفاده قرار می گرفته.گیاهان این روغن ها بعضا سمی بوده که امروزه با اصلاحات ژنتیکی این روغن ها به روغن خوراکی تبدیل شده اند.(در ادامه اطلاعات بیشتری درباره این روغن ها به دست خواهید آورد)

روغن های خوراکی امروز اغلب از این گیاهان و یا مخلوطی از آنها تولید میگردد:

روغن دانه سویا

ارسال شده در تاریخ 4 ژوئن 2019 توسط امید ازادمرد با موضوع مطلب علمی
بازدید : 1,212
دیدگاه خود را ارسال کنید ( بدون دیدگاه )

لطفا کادر زیر را تکمیل کنید *

©ایران پاتوق / تمامی حقوق محفوظ و مربوط به این سایت می باشد و کپی از مطالب ایران پاتوق حتی با درج لینک منبع ممنوع بوده و پیگیری قانونی خواهد شد.