مزیت های رقصیدن بر مغز هوش و ذهن افراد و سلامت روح و روان

مزیت های رقصیدن بر مغز هوش و ذهن افراد و سلامت روح و روان

مزیت های رقصیدن

رقصیدن در حقیقت انجام یک سری حرکات موزون با انرژی زیاد به همراه هیجان  و شادی روح و روان که باعث کاهش افسردگی و دپرس بودن است و حتی در طول روز آدمی را پر از انرژی و هیجان میکند.رقص ار به صورت روانه و در زمان خاصی از روز تکرار شود خود ورزش محسوب میشود که امزوه ورزش آیروبیک نیز شاملآن است که هم سلامت جسم را تضمین می کند و هم مغز شما را بهبود می بخشد از اینرو موجب باهوش تر شدن شما است.

حتی اگر شما رقص روزانه خود را به همراه موسیقی دلنواز که مورد علاقه شما است مطمئنا تاثیر چند برابری در روان و مغز شما خواهد داشت.

خوشبختانه رقصیدن عملی است که هیچ محدودیت سنی ندارد حتی کودکان نوپا هم در حالت شادی و پر انرژی حرکت های موزونی انجام میدهند و از والدین خود می خواهند که با آنها همراهی کنند.

رقصییدن از این جهت که به اندازه تحرک نیاز به تفکر هم دارند یعنی فقط از بدنتان بری آن استفاده نمی کنید بلکه مغز و ذهنشما را نیز درگیر می کند .

مزیت های رقصیدن ,تاثیر رقص بر مغز هوش ,رقصیدن و رشد ذهن افراد,فواید رقصیدن بر سلامت روح و روان,رقص‌درمانی,مزایای رقصیدن ,تاثیر رقص برسلامت جسم ,

این نوع از فعالیت‌ها شما را در برابر آلزایمر یا زوال عقل محافظت می‌کنند. براساس تحقیق منتشرشده در مجله پزشکی نیوانگلند در سال 2003 میلادی، رقص و فعالیت‌های دیگر می‌توانند به‌طور بالقوه خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش دهند؛ زیرا شما باید درمورد طراحی رقص و یادآوری آن موقع رقصیدن فکر کنید که مغزتان را به چالش می‌کشد.

ورزش اغلب باعث بهبود مغزتان می‌شود

تمرینات بیش از سلامت قلب و عروق، عضلات و خلق‌وخوی شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد. براساس نظر فیزیوتراپیست و مدیرعامل شرکت فیزیوتراپیست‌های مجازی به نام Aideen Turner، ورزش خون‌رسانی به مغز را افزایش می‌دهد. اساساً ورزش غذای مغز را تهیه می‌کند و سطح آن را از مولکولی به رفتاری تغییر می‌دهد. موردی به نام نوروژنز (عصب‌زایی) وجود دارد. درواقع این موضوع فرآیندی است که در آن به تولید ارتباطات جدید مغز یا عصب پرداخته می‌شود و ورزش آن را تقویت می‌کند. علاوه بر آن ورزش شکل‌پذیری یا توانایی مغز برای تغییر و سازگاری را بهبود می‌بخشد؛ بنابراین اکنون دلیل دیگری وجود دارد که فعالیت‌های ورزشی خود را کنار نگذارید. – ورزش علاوه بر تمام مزیت‌های خود برای بدن، ممکن است باعث تقویت جدی مغزتان شود.

رقصیدن شما را باهوش‌تر می‌کند

باور بکنید یا نه، مطالعات و پژوهش‌های اخیر ادعا می‌کنند رقصیدن شما را باهوش‌ترمی‌کند. نشان داده شده است که رقصیدن منظم به دور ماندن شما از بیماری آلزایمر کمک می‌کند. این کار عملکرد شناختی را در هر سنی افزایش می‌دهد. در مطالعه‌ای که در دانشکده‌ی پزشکی آلبرت انیشتین انجام شد، نشان داده شده است که اکثر فعالیت‌ها، که توسط افراد سالمند انجام می‌شود، یعنی افراد بالای ۷۵ سال، هیچ تاثیری بر ابتلای آن‌ها به زوال عقل ندارد. تنها فعالیتی که از زوال عقلی آن‌ها جلوگیری می‌کند رقصیدن منظم است.

رقصیدن می‌تواند مغز ما را تمرین دهد که دچار گیجی و ابهام نشود. رقص در موقعیت‌های اجتماعی به مغز کمک می‌کند اندروفین ترشح کند، که باعث می‌شود احساس خوبی به شما دست بدهد. بارها و بارها، و در مطالعه پشت مطالعه این امر اثبات شده است که رقصیدن مکرر می‌تواند عملکرد مغز را، از هر فعالیت دیگری، بیشتر بهبود ببخشد.

فواید رقص و مزیت های رقصیدن 

رقصیدن همچنین فواید جسمی و روحی بسیاری برای سلامت انسان دارد که در اینجا به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

بهبود عملکرد قلب و ریه‌ها

افزایش قدرت عضلانی،

استقامت بدن و تناسب اندام‌های حرکتی

علاوه بر قوی‌تر شدن در حین رقص، قطعا استقامت بدنی و فیزیکی‌تان نیز افزایش پیدا خواهد کرد. اکثر رقص‌ها حرکات پیوسته‌ای هستند که تا متوقف شدن آهنگ ادامه پیدا می‌کنند. تحمل و استقامت به خرج دادن، توانایی ادامه دادن به حرکت و استفاده از عضلات برای دوره‌ّای زمانی طولانی‌تر است. رقصیدن سرعت تپش قلب را افزایش می‌دهد، که به افزایش بنیه و استقامت شما در گذر زمان منجر می‌شود. اگر به طور منظم می‌رقصید، متوجه خواهید شد که هر بار که این فعالیت را انجام می‌دهید می‌توانید برای مدت زمان طولانی‌تری برقصید.

افزایش آمادگی جسمانی:

رقصیدن کمک می‌کند تا قدرت کلی بدن‌تان افزایش پیدا کند چون بعضی از حرکات بر خلاف وزن بدن خودتان صورت می‌گیرند. بسته به سبک رقصی که انجام می‌دهید، ممکن است پرش یا چرخش را به طرقی در فعالیت خود داشته باشید که به نیرو و قدرت بیشتر پاها نیاز دارد. رقص کلاسیک که در سالن‌هایی مانند سالن اپرا اجرا می‌شود، نیازمند بالا و پایین پریدن، جست و خیز کردن و گاهی دویدن است. اگر یک مرد رقاص پارتنر خود را بلند کند، قدت پاها و بازوان خود را افزایش خواهد داد.

بهبود وضعیت عضلات بدن کنترل وزن

افزایش استحکام استخوان‌ها و کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان:

رقصیدن احتمال ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می دهد، به این دلیل که گام های رقص بر استخوانها فشاری وارد می کند که کمک می کند تا مستحکم و متراکم بمانند. هرچه استخوانهای شما متراکم تر باشند، استحکام بیشتری خواهند داشت و در مواقع افتادن یا زمین خوردن کمتر دچار شکستگی می شوند.

تناسب، چالاکی و انعطاف‌پذیری بدن از مزیت های رقصیدن 

بهبود تعادل بدن

افزایش اعتماد به نفس فیزیکی

بهبود عملکرد ذهنی:

رقص های پر جنب و جوش و تند، مغز را نیز همانند جسم فعال نگاه می دارد. ورزش گردش خون را افزایش می دهد و به این ترتیب اکسیژن راحت تر و سریعتر به مغز میرسد. همچنین یادگیری حرکات مختلف و گام های دشوار رقص، باعث می شود ذهن نیز به تکاپو بیفتد. محققین دریافته اند که رقص از بروز بیماری آلزایمر و جنون جلوگیری می کند.

ورزش نه تنها زوال مغز را کندتر می کند، بلکه قدرت مغز را نیز افزایش می دهد. تجربه نشان داده است که گوش دادن به موسیقی حین رقص، این توانایی را چند برابر میکند.

بهبود سلامت عمومی

رقص همچنین باعث خوش هیکل و لاغر ماندن شما نیز می شود. با بالا رفتن سن، جلوگیری از اضافه وزن کار بسیار مشکلی می شود چون بالا رفتن سن با کاهش حجم عضلانی و افزایش حجم چربی بدن مرتبط است. اما یکی از فواید رقصیدن، کالری سوزی آن است. در یک جلسه ۳۰ دقیقه ای رقص، یک فرد متوسط با وزن ۶۰ کیلوگرم حداقل ۹۹ کالری خواهد سوزاند. البته این مسئله در سبک رقص های مختلف تفاوت متغیر است. با رقص های پر جنب و جوش تر مسلماً میزان بیشتری کالری خواهید سوزاند.

افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس

بهبود مهارت‌های اجتماعی  

اکثر سبک های رقص، حتی نوع آرام آن والس، شدتی تقریباً برابر با ۳ مایل در ساعت پیاده روی متوسط دارد. افرادی که حتی در چاردیواری یک اتاق به تنهایی می رقصند، ضرر نمی کنند، چون با این کار  ضربان قلب و تنفسشان را بالا می برند. رقصیدن به طور مداوم، خطر ابتلا به بیماری های قلبی-عروقی، فشار خون بالا، دیابت نوع دوم و سرطان را کاهش می دهد. علاوه بر این مزیت ها، آنقدر از این کار لذت می برید که حتی فراموش میکنید در حال ورزش کردن هستید!

رقص‌درمانی (حرکت درمانی) که به عنوان یکی از هنرهای اصلی و پایه شناخته شده است، امروزه به عنوان ابزاری قدرتمند در زمینه درمان و خودشناسی به کار می‌رود. رقصیدن آنچنان انرژی را در افراد زنده می‌کند که تمامی غم‌ها، مصیبت‌ها، ناامیدی ها و دلسردی‌ها را از میان می‌برد و باعث تقویت حس شجاعت در انسان‌ها می‌شود.

حرکت درمانی به عنوان شاخه‌ای از هنردرمانی خلاق، ریشه در ذات پرمعنای رقص و حرکت دارد. حرکت درمانی DMT نوعی از روان درمانی است که از رقص و حرکت (و دیگر هنرهای وابسته به آن) برای کشف تصاویر، خاطرات، احساسات، تجربیات درونی افراد و بالابردن مهارت‌ برقراری ارتباط استفاده کرده، رشد و نمو احساسی، جسمی، اجتماعی، ذهنی و روحی را سرعت می‌بخشد و ساده‌تر می‌کند. رقصیدن یکی از راه‌هایی است که از طریق آن می‌توان عمیق‌ترین و درونی‌ترین احساسات فردی را بروز داد، فشارهای روحی ـ روانی را تخلیه کرد و تاثیرات مخرب استرس را از بدن دور کرد.

توصیه ما به مشا این است که هر عقیده ای که دنبال می کنید به رقص و رقصیدن توجه کنید که این عمل فقط رقص تنها نیست بلکه یک ورزش همراه با تفکر است که بیشتر از حرکت و رزش بدنی بر سیستم و عملکرد مغز و روان شما را دارد.

ارسال شده در تاریخ 31 آگوست 2019 توسط خدیجه ص با موضوع مطلب علمی
بازدید : 1,182
دیدگاه خود را ارسال کنید ( بدون دیدگاه )

لطفا کادر زیر را تکمیل کنید *

©ایران پاتوق / تمامی حقوق محفوظ و مربوط به این سایت می باشد و کپی از مطالب ایران پاتوق حتی با درج لینک منبع ممنوع بوده و پیگیری قانونی خواهد شد.