مسافرت دور دنیا و تجربیات مفید سفر کردن

آنچه در این مقاله از ایران پاتوق می خوانید

مسافرت دور دنیا و تجربیات مفید سفر کردن

مسافرت دور دنیا و تجربیات مفید آن را همه کما بیش می دانیم. تنها چیزی که به اندازه‌ی غذا می‌تواند باحال و سرگرم‌کننده باشد، سفر است. شاید به خاطر همین است که برخی برای خوردن غذاهای خیابانی پر رمز و راز در ساعت ۳ صبح به دنبال تابلوهای غذاخوری می‌گردند و به خاطر همین است که اصلا تمایلی ندارند از سرویس خدمات اتاق هتل استفاده کنند، چرا که نصف دنیا را طی نکرده‌اند تا ساندویچ بار بخورم. غذاهای محلی آنقدر زیاد است که اگر حتی ۳۶۵ روز را هم غذاهای جدید بخورید باز هم می‌توانید چیزهای جدیدی بیابید. اما واقعا نیاز نیست بخواهید کل یک سال یا در همین حدود را در سفر کنید تا بتوانید از سر و ته ماجراجویی‌های خوراکی سر در آورید. تجربیاتی که در ادامه می‌آید راهنمای خوبی برایتان خواهد بود.

۱. برای خوردن غذایی فوق‌العاده و کاملا جدید، سفرتان را آغاز کنید

شاید نصف روز طول بکشد تا به چیبا در ژاپن برسید و بخواهید غذای « Jiji no Ie Country Inn» بخورید، اما پولی که باید بابتش بپردازید شامل ۱۰ وعده غذای معرکه است و البته ارزشش را هم داشت. این رفت و آمدها شاید بسیار طولانی بود، اما جزو بهترین خاطرات خواهد بود.

۲. با سکونت در پانسیون، برای خوردن کومبو جا رزرو کنید

یک شب اقامت در کاخ تاج محل و استراحت در کنار استخری اندازه جزیره Rhode را تجربه کنی. با آب سرد حمام کنید ولی در نهایت خوردن نان پاراثا دست‌ساز روی آتش واقعا ارزش دارد.

۳. فرصت‌های مشابه برای رفتن به رستوران را از دست ندهید

با همه‌ی عشق و هیجانتان به میگاس در پکن یا به بِرد در توکیو بروید، اما سعی کنید علاوه بر غذاهای ۱۰۰ دلاری و بالاتر، برای غذاهای ارزان هم پول داشته باشید. قطعا هرگز ناسی پادانگ (نانِ بخارپزشده با یک پرس گوشت و سبزیجات ) در اندوزنزی یا کپه‌های شِنگ‌جیان با‌او (سوپِ سرخ‌شده پِرملاط) در چین را حتی بدون ولخرجی و ریخت و پاش فراموش نخواهید کرد، پس غذاهای ارزان‌قیمت هم می‌توانند بسیار خاطره‌انگیز باشند.

۴. بریز و بپاش در هتل‌های شیک و گران‌قیمت را فراموش نکنید

لازم نیست تا نیمه‌شب بیدار بمانید و به کافه‌های عجیب و غریب بروید تا بتوانید خوراکی‌های عجیب و غریب را امتحان کنید. مثلا اگر در شانگهای بودید، در «پارک حیات» عصرانه‌ی ۴۹ دلاری آن را امتحان کرده یا آنکه در هتل پر زرق و برق Narain Niwas Palace در جایپور دسرهای میو‌ای ۱۰ دلاری بخورید.

۵. می‌توانید در یک کلاسِ آشپزی شرکت کنید

حتما لازم نیست کسی کمربند آبی در این زمینه داشته باشد، یک فرد محلی که ماهر و وارد این کار هست هم کافی است. مثلا اگر از یک‌نفر درباره کلاس آشپزی «تام یوم تای» در «چیانگ مای» شنیدید، در آن شرکت کنید (اگر موفق به ثبت‌نام در کلاس آشپزی نشدید، می‌توانید از خدمات Yelp در سرتاسر دنیا استفاده کنید).

۶. کافی‌شاپی در نزدیکی هتل پیدا کنید تا بتوانید هر روز صبح تا رسیدن به آن قدم بزنید

مسافرت؛ بارمَن‌ها می‌توانند بهترین اطلاعات را در اختیارتان بگذارند. وقتی می‌گویند جایی خوب است، می‌توانید به راحتی با جستجو در حساب‌های کاربری شبکه اجتماعی منطقه را بیابید و ببینید چه مکان‌هایی را می‌توانید در آن حوالی و در نقشه محل‌یابی کنید. به مکان‌هایی که بارمَن‌ها پیشنهاد می‌دهند اعتماد کنید.

۷. اگر برنامه کوتاه‌مدت دارید، کشورهای دور را انتخاب نکنید

پیش از آنکه بخواهید با تورهای بزرگ با هواپیما پرواز کنید، برای حمل و نقل و جا (یا اتاق هتل) به مدت سه ماه از قبل باید جا رزرو کنید. اتفاقات غیرمترقبه را هم باید در نظر بگیرید، پس برای زمان‌های کوتاه یک برنامه سفر راحت برای خود تدارک ببینید.

۸. به توصیه راننده‌های تاکسی توجه کنید

شاید دوست داشته باشید همبرگرهای پرملاط، پیتزا چوبی و تاکوهای فوق‌العاده بخورید. بسیار خب مشکلی نیست. معمولا آشپزهای محلی هم هستند که غذاهای خوب و مناسبی درست کنند. می‌توانید با پرسیدن سؤال‌های مورد نظرتان از میزبان‌ها و رانندگان تاکسی آنها را پیدا کنید. برای مثال ساندویچ پنیر پارمیزان و ژامبون ایتالیایی در ساندویچ فوکاسیای دست‌ساز در رستوران Shark Bites در گیلی‌اِیرِ اندونزی شاید چندان معتبر نباشد، اما خوشمزه است.

۹. یک «نه» بزرگ به بازارهای شبانه

ممکن است در شهرهای مختلف به سراغ بازارهای شبانه  و دکه‌هایی که مردم زیادی در اطراف آن جمع شده‌اند بروید، ولی پیشنهاد ما این است که از آنها خرید نکنید. شاید هات داگ‌های چرب و پر روغن کاملا وسوسه‌انگیز به نظر برسند، ولی ارزش مریض شدن و ریسک ندارد.

۱۰. در هر کشوری غذاهای خارجی، مشتریان زیادی دارد

مطمئنا شما به کشورهای مختلف مسافرت می‌کنید تا از غذاهای محلی آنجا لذت ببرید، ولی مردم محلی آنجا در خیلی از اوقات به غذاهای خارجی علاقه نشان می‌دهند و می‌توانید غذاهای کشورهای دیگری را هم در آنجا امتحان کنید.

۱۱. منتظر پر شور و حال‌ترین میزها باشید، از رزرو کردن پرهیز کنید

در مسافرت سعی کنید خیلی زود (مثلا ۵ یا ۶ غروب) در کافه سر و کله‌تان پیدا شود، چون می‌توانید متصدیِ بار را درباره مکان‌های مورد علاقه‌اش حسابی سؤال‌پیچ کنید و در همان حال هم خوراک‌های سبکی که پیشنهاد داده سفارش دهید. در کنار این‌‌ها، اگر انتهای برنامه‌تان باز بود، فرصت و آسودگی بیشتری برای ماجراجویی خواهید داشت.

۱۲. وقتی یک فرد محلی شما را به جایی تعارف می‌کند، حتما بگویید بله

در مسافرت دور دنیای خود؛ بعد از شام هم بیرون بروید. یک دور دیگر در خیابان‌ها بزنید. با مردم محلی صحبت کنید. مهم نیست چقدر خسته‌اید یا آنکه تازه شام خورده باشید یا خیلی زود پرواز دارید. از رفتن به آنجا پشیمان نخواهید شد.

۱۳. به دلیلِ بلد نبودنِ زبان ‌استرس دارید؟ این سه استراتژی را امتحان کنید

۱. بوردین بازی کنید: مثلا به اطرافتان نگاه کنید و ببینید دیگران دارند چه چیز خوشمزه‌ای می‌خورند. ۲. با پانتومیم و ادا به دیگران منظورتان را بگویید. ۳. از گوگل ترنسلیت استفاده کنید. این اپلیکیشن رایگان واقعا موهبت الهی است: سعی کنید خیلی ساده تایپ کنید «بهترین غذایتان را برایم بیاورید» تا ترجمه‌ی آن را به پنجاه زبان در اختیارتان بگذارد.

۱۴. چمدان خودتان را سبک ببندید

شما می‌توانید سفرتان را با یک کوله‌پشتی ۴۵ کیلویی آغاز کنید، اما ۶ ماه بعد آن را با یک رولر ۱۳۵ کیلویی عوض کنید. اگر تصمیم گرفته‌اید خارج از کشور پخت و پز کنید یا صبح‌ها خودتان صبحانه درست کنید برای ابزار و وسایل سبک در کیفتان جا باز کنید.

۱۵. گاهی به فروشگاه‌های زنجیره ای هم سر بزنید

در ادامه مسافرت؛ خوردن خوراک‌های سرپایی با آزمون و خطا گاهی بد نیست. اگر در تایلند هستید، بادام‌زمینی Tom Yum برشته Koh-Kae را از دست ندهید. در فیلیپین، ‌ساک‌هایتان را با خوراک سیب‌زمینی (سیب‌زمینی برشته) Jack n’ Jill Piattos با مزه‌ی رُست‌بیف پر کنید و ژاپن حتما برایتان یعنی کیت کت با طعم واسابی یا پودینگ کدو حلوایی خواهد داشت.

۱۶. حتما موقع برگشت سوغاتی با خود بیاورید

مهر‌های پاسپورت برای مسافرت تنها چیزهایی نیستند که باید بزنید. پیش از برگشتن، بهتر است لااقل مقداری سوغاتی با خود بیاورید. یک چیز به یادگار، هر چه ارزان‌تر و ساده‌تر، بهتر. مثلا سینی چرخ‌دار بار، کبریت و بسته‌های آدامس که یادآور خاطرات هستند.

 

با ایران پاتوق همواره به روز بمانید.

ارسال شده در تاریخ 10 ژوئن 2016 توسط پاناب با موضوع گردشگری
بازدید : 1,945
دیدگاه خود را ارسال کنید ( بدون دیدگاه )

لطفا کادر زیر را تکمیل کنید *

©ایران پاتوق / تمامی حقوق محفوظ و مربوط به این سایت می باشد و کپی از مطالب ایران پاتوق حتی با درج لینک منبع ممنوع بوده و پیگیری قانونی خواهد شد.