ممنوعیت استفاده دوباره بطری آب معدنی توصیه برای سلامتی

ممنوعیت استفاده دوباره بطری آب معدنی توصیه برای سلامتی

ممنوعیت استفاده دوباره بطری آب معدنی

چرا بطری های آب معدنی را هرگز نباید دوباره پر کنیم؟

?در ساخت وسایل پلاستیکی از جمله بطری های پلاستیکی، از ماده ی شیمیایی ای به نام بیسفنول (بیشتر آن را به نام BPA می شناسند) استفاده می شود. این ماده ی شیمیایی خطرناک است و می تواند وارد آب شود و باعث رشد سریع باکتری های خطرناک در شکاف های بطری های پلاستیکی شود.
?دانشمندان آمریکایی با تحقیق بر روی ۲۵۹ بطری آب پی بردند ۹۳ درصد این بطری های از نوعی آلودگی میکروپلاستیک برخوردار بودند.
?بطری های پلاستیکی یک بار مصرف عمدتاً از پلی‌اتیلن ترفتالات (یا PET) ساخته می شوند. استفاده از این بطری ها بی خطر، اما استفاده ی مجدد از آن ها مضر است. این وسایل پلاستیکی در صورت حرارت دیدن یا خراش برداشتن، می توانند آب را آلوده به مواد شیمیایی کنند.

▫️به جای خریدن آب معدنی، یک بطری پلاستیکی بدون BPA، شیشه ای یا استیل تهیه و آن را از آب پر کنید. با این کار نه تنها به سلامت خود، بلکه به محیط زیست هم کمک می کنید.

ممنوعیت استفاده دوباره بطری آب معدنی ,توصیه برای سلامتی,استفاده دوباره بطری آب معدنی و خطرلتش ,بطری آب معدنی و محیط زیست, بطری‌های پلاستیکی

ضررهای اجزای پلاستیکی که داخل ظروف پلاستیکی هستند را اصلا نباید ساده گرفت.

استفاده زیاد از مواد پلاستیکی باعث شده که ما دریایی از پلاستیک را بینیم که سالانه در رودخانه و دریا و اقیانوس ریخته می‌شود به نحوی که در عمق یازده کیلومتری اقیانوس که تا به حال انسان فقط چند بار توانسته به این عمق راه پیدا کند نیز اجزای پلاستیک کشف شده و در شکم ماهی‌ها حتی اجزای زیادی از پلاستیک‌ها را کشف می‌کنیم.

برای ساخت بطری پلاستیکی آبی که مصرف می‌شود بیشتر از آبی است که حمل می‌کند. به عنوان مثال بطری‌ای که برای یک سال در آمریکا مورد استفاده قرار می‌گیرد ۱۷ میلیون بشکه نفت مصرف می‌شود که می‌تواند باعث حرکت یک سال ماشین‌های آمریکا شود.

در ساخت بطری‌ها همچنین آلودگی هوا نیز به وجود می‌آید. به عنوان مثال: سال‌های سال سیگار سازهای بزرگ دنیا پول خرج می‌کردند که در کتاب‌های پزشکی درباره علائم سرطان زای سیگار مطلبی چاپ نشود، چون برایشان منعت دارد.

استفاده از ظروف پلاستیکی نشانه‌ی نظافت و تمیز بودن نیست و بهتر است در مدارس رستوران‌ها و دانشگاه کار عملی کنیم اگر می‌خواهیم نوه‌ها بچه هایمان در محیط بهتری زندگی کنند.

اثرات مضر استفاده از ظروف پلاستیکی یک بار مصرف در سلامت انسان و سایر جانداران ثابت شده و علاوه بر مخاطرات سلامتی، اثرات زیست محیطی مختلف نیز دارد.
به طور مثال ریختن چای و سایر مواد غذایی داغ در لیوان و ظروف پلاستیکی باعث می شود منومر های پلاستیکی سمی و سرطان زا به داخل چای نفوذ کنند.
ممنویت ظروف پلاستیکی و بطری های آب معدنی در کارگروه سلامت و امنیت مواد غذایی استان خراسان رضوی در 27 مرداد ماه امسال به تصویب رسید که بعد از یک فرصت چند ماهه از ابتدای دی ماه عملیاتی شد.

شفافیت و قابل مصرف بودن این بطری‌ها موجب می شود بسیاری از افراد پس از اتمام محتوای درون بطری از آن استفاده مجدد داشته باشند، درون آن آب بریزند، از آن به جای ظروف برای یخ استفاده کنند و یا مصارف دیگر داشته باشند، اما توجه داشته باشید که همه این بطری‌ها قابلیت استفاده مجدد را ندارند.

PETE، HDPE، V، LEPE، PP، PS، OTHER تقسیم بندی‌هایی است که می توان برای قابلیت مصرف مجدد بطری‌های پلاستیکی در نظر گرفت.

بطری‌هایی که در انتهای آنها علامت‌های PP5، LDPE4 و HDPE2 درج شده است برای فریز کردن آب و چندین بار مصرف آن مناسب هستند.

بطری‌های پلاستیکی حاوی ماده‌ای شیمیایی به نام DEHA است که یک ماده‌ی سرطان‌زای بالقوه است. اما حقیقت این است که بطری‌های و ظروف غذایی تجاری که شما مصرف می‌کنید از ماده‌ی شیمیایی PET ساخته شده است که طبق استانداردهای جهانی، هیچ ماده‌ی خطرناکی از این پلاستیک به محتوای ظرف منتقل نمی‌شود. پس اگر مشکل از مواد شیمیایی پلاستیک نیست، چه خطری در استفاده دوباره از بطری‌های پلاستیکی وجود دارد؟ خب؛ پاسخ خیلی ساده است: باکتری. از آنجایی‌که بطری معمولا نشسته باقی می‌ماند، مامن تجمع میکروب‌ها می‌شود. برای مثال، مطالعه‌ای که سال ۱۳۸۱ انجام شد نشان داد ۶۵ درصد قمقمه‌های آب شخصی دانش‌آموزان کانادایی دارای آلودگی باکتریایی بالاتر از سطح مجاز است. درباره بطری‌های پلاستیکی، اگرچه آن‌ها هم برای چند بار پر شدن طراحی می‌شوند، اما خیلی راحت‌تر ترک می‌خورند یا تجزیه می‌شوند که جا را برای ورود بیشتر باکتری به آن‌ها فراهم می‌کند.

ارسال شده در تاریخ 5 سپتامبر 2019 توسط خدیجه ص با موضوع گوناگون
بازدید : 1,221
دیدگاه خود را ارسال کنید ( بدون دیدگاه )

لطفا کادر زیر را تکمیل کنید *

©ایران پاتوق / تمامی حقوق محفوظ و مربوط به این سایت می باشد و کپی از مطالب ایران پاتوق حتی با درج لینک منبع ممنوع بوده و پیگیری قانونی خواهد شد.