مواد غذایی مفید برای کم خونی رفع کمبود آهن بدن بدون قرص

مواد غذایی مفید برای کم خونی رفع کمبود آهن بدن بدون قرص

مواد غذایی مفید برای کم خونی

بدون انجام آزمایش کم خونی افراد نباید اقدام به مصرف قرص های آهن کنند.

?خوردن آب لیموترش تازه به مقدار زیاد به همراه غذا بسیار مفید برای کم خونی می باشد.

سه شیره (شیره انگور، شیره خرما و شیره توت)

در طب سنتی از ترکیب سه شیره که شامل شیره انگور، شیره خرما و شیره توت سفید می شود، به دلیل مقادیر بالای آهن و فولاتی که دارد، برای درمان سریع کم خونی شدید استفاده می شود.

اصلی‌ترین عامل کم خونی، کمبود آهن بدن است و همین موضوع سبب کم خونی شدید در میان بانوان می‌شود، برای جذب آهن در بدن از مواد غذایی مقوی که می‌توانند آهن بدنتان را تامین کنند استفاده کنید این مواد غذایی عبارت اند از گوشت قرمز، ماهی، گوشت پرندگان و تخم مرغ.

مواد غذایی مفید برای کم خونی ,رفع کمبود آهن بدن بدون قرص ,علت اصلی کم خونی ,منبع غنی آهن, میوه های مفید کم خونی , میوه‌های خون ساز,خوراکیهای خون ساز

علائم کم‌خونی را بشناسید

اگر به اندازه کافی می‌خوابید اما همیشه خسته هستید یا اگر برای انجام کارهای معمول و روزانه انرژی ندارید، ممکن است به کم‌خونی مبتلا باشید. کم‌خونی حتی ممکن است روی خلق‌و‌خو، حافظه و عملکرد ذهنی شما هم تاثیر بگذارد. درکل می‌توان گفت که علائم کم‌خونی از مسائل خفیف و جزئی تا مسائلی که می‌توانند زندگی را به‌ خطر بیندازند، متغیر است. علائم اصلی کم‌خونی عبارتند از: ضعف و بی‌حالی، سرگیجه، رنگ‌پرید‌گی، سردرد، احساس سرما، گزگز یا بی‌حسی در اندام‌ها و دمای پایین بدن.

افرادی که کم‌خونی دارند با کمبود اکسیژن در خون و اندام‌های بدن خود روبه‌رو هستند و درنتیجه قلب آنها بیشتر فعالیت می‌کند تا اکسیژن بیشتری به اعضا برساند. کم‌خونی مزمن می‌تواند باعث آریتمی (نامنظمی ضربان قلب) تنگی نفس و درد در قفسه سینه شود.

ناتوانی بدن در جذب آهن

ویتامین C کمک می‌کند تا آهن به راحتی جذب شود، زیرا گاهی اوقات کم خونی به دلیل ناتوانی بدن در جذب آهن رخ می‌دهد و باید از مواد غذایی همچون قهوه، شیر و انواع مرکبات استفاده کرد تا به بدن جهت جذب بهتر آهن کمک کرد.

بعد از غذا چای  ننوشید

چای برای ایرانیان جایگاه بسیار بالایی دارد، اما باید به این نکته توجه داشت که مصرف بالای این نوشیدنی ذخیره آهن بدن شما را تمام می‌کند و باید از مصرف بیش از اندازه چای پرهیز کنید، همچنین خوردن بلافاصله چای بعد از غذا تمام آهن مواد غذایی را از بین می‌برد و اجازه نمی‌دهد که هیچ ویتامینی از غذا به بدنتان برسد.

همچنین در طب سنتی به گندم، شاه دانه، عدس، تخم گشنیز و زنجبیل به عنوان مواد خونساز اشاره شده است و شیره انگور و آبگوشت از جمله خون سازترین مواد غذایی در طب سنتی هستند. مواد غذایی مفید برای کم خونی
میوه‌های خون ساز

زمانی که گلبول‌های قرمز خون در اندازه طبیعی خود باشند، عمل اکسیژن رسانی به تمام ارگان‌های بدن به خوبی صورت می‌گیرد. اما زمانی که به هر دلیلی دچار کم خونی می‌شوید، باید این کم خونی را با میوه‌ها و مواد غذایی خون ساز جبران کنید.
میوه‌های خون ساز عبارتند از:
چغندرقند و هویج

چغندر معمولا برای بیماران آنمی (کم خون) توصیه می‌شود. طبق مطالعات انجام شده، مصرف یک کاسه هویج و چغندرقند، دو بار در هفته باعث افزایش تعداد پلاکت خون می‌شود.
کشمش

کشمش دارای آهن فراوان است که برای رشد گلبول‌های قرمز و پلاکت خون بسیار مهم است. اختلال ترومبوسیتوپنی یا تعداد پلاکت‌های کم و کم خونی، ناشی از کمبود آهن رخ می‌دهد.

بنابراین، شما می‌توانید در رژیم غذایی خود ازکشمش استفاده کنید تا سطوح آهن بدن متعادل شود.
انار

انار از معروف‌ترین میوه‌های خون ساز است که حاوی آهن بالایی است. انار باعث خونرسانی به بدن شده و کم خونی را برطرف می‌کند.

سیب

سیب در جذب آهن به بدن کمک می‌کند. برای تعادل آهن هر روز سیب میل کنید.مواد غذایی مفید برای کم خونی
آلو

این میوه یکی از میوه‌های مناسب برای درمان کم خونی است، زیرا سرشار از آهن بوده و مصرف روزانه آلو می‌تواند مشکل کم خونی را برطرف کند.
موز

موز یکی از میوه‌های بسیار مفید برای بدن است که حاوی اسید فولیک است و اسید فولیک برای ساخت گلبول‌های خون موثر است. روزی یک عدد موز مصرف کنید.
زردآلو

زردآلو هم یکی از میوه‌های خون ساز و حاوی آهن است. شما می‌توانید این میوه را هنگام صبحانه میل کنید.
پرتقال

اکثر میوه‌ها مانند پرتقال، حاوی ویتامین سی فراوانی هستند که باعث حفظ سطح آهن بدن و از بین بردن کم خونی می‌شود.
تنقلات خون ساز

شما می‌توانید برای رفع کم خونی و یا افزایش خون رسانی از برخی تنقلات در طی روز استفاده کنید از جمله، کنجد و فندق که باعث افزایش خون رسانی شده و میزان آهن را به سطح مطلوبی می‌رساند.

کنجد می‌تواند نقش زیادی در جذب آهن داشته باشد؛ بنابراین، مصرف روزانه کنجد برای هر فردی توصیه می‌شود. یکی دیگر از تنقلات خونساز، تخم کدوحلوایی است که کمبود آهن را جبران می‌کند.
آیا پسته خون ساز است؟

آجیل‌های خون ساز از منابع مورد علاقه و تغذیه‌ای افراد است. آجیل دارای مزایای متعددی سلامتی از جمله کاهش کلسترول، سلامت قلب، کنترل وزن و حتی کاهش خطر سرطان است.

آجیل همچنین منبع غنی آهن است که سطح هموگلوبین را بهبود می‌بخشد.

به منظور خون رسانی و تنظیم سطح آهن بدن، توصیه می‌شود انواع آجیل به میزان مناسب مصرف کنید. آجیل‌های خون ساز عبارتند از:

بادام زمینی، یکی از آجیل‌های غنی از پروتئین است جزو خون سازترین مواد غذایی است. بادام زمینی، همچنین دارای کلسیم و آهن است. همچنین حاوی مس، ویتامین B۱، B۲ و E. و روی است. هضم بادام زمینی کمی مشکل است بنابراین، آن را به مدت یک شب در آب بگذارید، تا هضم آن آسان‌تر شود.

قندها، منبع غنی آهن، کلسیم، منیزیم، روی، اسید فولیک، ویتامین E. و امگا ۳ و ۶ چربی ضروری هستند؛ بنابراین تمام آجیل‌های با قند ساده برای خون رسانی بسیار مفید هستند. به این ترتیب، می‌توانید از آهن موجود در آجیل لذت ببرید.

گردو برای سلامتی بسیار مفید است، زیرا با اسید‌های چرب امگا ۳، ۶ و ۹ بسته بندی می‌شود. گردو، حاوی مقدار زیادی آهن است. در صورتی که دچار کم خونی شده اید، می‌توانید گردو مصرف کنید تا سطح هموگلوبین شما بهبود پیدا کند.

بهتر است گردو را به صورت خام مصرف کنید، زیرا گردوی خام حاوی آهن بیشتری است.

پسته، یکی از مهم‌ترین آجیل‌ها است، زیرا غنی از آنتی اکسیدان گاما توکوفرول، آهن و پتاسیم و ویتامین B۶ است.

مصرف پسته تازه برای بهبود هموگلوبین بسیار مفید است شما می‌توانید بدون هیچ گونه نگرانی در مصرف کالری بسیار زیاد، پسته مصرف کنید. زیرا کالری پسته زیاد بالا نیست.

عسل طبیعی

عسل یک منبع قوی آهن، مس و منگنز است که همه ی آن ها به سنتز هموگلوبین کمک می کنند، به همین دلیل عسل یکی از بهترین غذا ها برای پیشگیری و درمان کم خونی محسوب می شود.

عسل را به انواع دمنوش ها و اسموتی های خود اضافه کنید و بخورید.

کدو (کدو خورشتی، کدو مسما و کدو تنبل)

طحال یکی از مهم ترین اندام هایی است که در سنتز گلبول های قرمز خون نقش دارد.

کدو سبز، کدو مسمایی و کدو تنبل به دلیل مقادیر بالای بتا کاروتن موجود در آن ها، بر روی طحال اثر گذاشته و با افزایش تولید گلبول های قرمز خون به درمان کم خونی کمک می کنند.

پیشنهاد می شود که انواع کدو ها را به صورت خام و پخته به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا زودتر نتیجه بگیرید.

ارسال شده در تاریخ 13 سپتامبر 2019 توسط خدیجه ص با موضوع سلامتی
بازدید : 1,043
دیدگاه خود را ارسال کنید ( بدون دیدگاه )

لطفا کادر زیر را تکمیل کنید *

©ایران پاتوق / تمامی حقوق محفوظ و مربوط به این سایت می باشد و کپی از مطالب ایران پاتوق حتی با درج لینک منبع ممنوع بوده و پیگیری قانونی خواهد شد.