موارد مصرف شیرین بیان خواص و فواید شیرین بیان و نحوه مصرف

موارد مصرف شیرین بیان خواص و فواید شیرین بیان و نحوه مصرف

موارد مصرف شیرین بیان

#شیرین_بیان

✅یک مکمل گیاهی است که برای از بین بردن سوزش سر دل و درمان سوء هاضمه مزمن، ریفلاکس اسید و زخم معده استفاده می شود.

افزایش سلامت بدن با مصرف شیرین بیان

شیرین بیان (Licorice) نوعی گیاه با دوام است که طول آن به 3 نا 7 پا می رسد و سیستم ریشه ای پرشاخ و برگی دارد. ریشه های آن مشتمل بر بخش های مستقیم چوب چین و چروک دار و الیافی بلند و سیلندری شکل است و به طور افقی در زیرزمین رشد می کند. ریشه های این گیاه در بیرون از زمین به رنگ قهوه ای و در زیر خاک به رنگ زرد استشیرین بیان

مشاور پژوهشی در حوزه گیاهان دارویی، گفت:شیرین بیان گیاهی از خانواده نخود است که در تمام مناطق رویشی هیرکانی، ارسبارانی، ایران و تورانی و زاگرسی می روید. ساقه این گیاه برافراشته، علمی با برگ های مرکب است که اغلب از یازده برگچه بیضی با حاشیه ای صاف تشیکل شده و گل های آبی یا مایل به بنفش دارد.موارد مصرف شیرین بیان

محسن پویان، با اشاره به اینکه مهم ترین بخش مورد استفاده این گیاه ریشه آن است که در پاییز سال سوم برداشت می شود اظهار کرد:گلیسیرین مهم ترین ماده عامل و موثر این گیاه است که طعمی شیرین دارد، شیرین بیان به دلیل وجود مواد شیمیایی خاص خاصیت مشابه اثر هورمون آدرنالین در بدن دارد.

وی بیان کرد:ریشه شیرین بیان برای درمان زخم اثنی عشر و معده اثرات مفیدی دارد و این گیاه ضد سم، نیروبخش، نرم کننده سینه است. این گیاه همچنین برای ناراحتی های طحال، جراحت گلو، درمان جوش و کورک و نارحتی های پوستی به صورت استعمال خارجی اثرات بهبودی مفیدی از خود نشان می دهد. برای درمان تب، بیماری های کبدی، اثرات ضد لیز گلبول های قرمز و ضد افزایش کلسترول خون، مشکلات کلیوی، نفریت، درد مثانه، عفونت ادراری نیز مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین برای جذب آسپرین موثر در بدن بسیار مفید است و زخم دهان را ترمیم کرده و باعث مرطوب شدن دهان و رفع عطش می شود.موارد مصرف شیرین بیان

موارد مصرف شیرین بیان, خواص شیرین بیان , فواید شیرین بیان برای سلامتی , شیرین بیان , استفاده شیرین بیان و خواصش , نحوه مصرف شیرین بیان,شیرین بیان و معده درد موارد مصرف شیرین بیان

دمنوش شیرین بیان

✅تقویت موها
✅رفع سر درد و آرامش بخش
✅به هضم غذا کمک و نفخ شکم را از بین می برد
✅بهبود و درمان اسپاسم عضلات، رماتیسم و ورم مفاصل

* برای برطرف کردن زخم و التهاب دهان می توان ریشه شیرین بیان را مکید.

* این گیاه ورم معده را برطرف می‌کند و تنگی نفس را تسکین می‌دهد.موارد مصرف شیرین بیان

* این گیاه چشم را تقویت کرده و رفع سردرد می کند. برای این منظور 2 گرم ریشه شیرین بیان را پودر کرده و با یک گرم شکر و یک گرم رازیانه مخلوط کنید. سپس آن را در آب خیس کرده و هر روز بخورید.

* اگر شیرین بیان را قبل از غذا مصرف کنید، برای لاغری موثر است.

* برای درمان موخوره، دم کرده شیرین بیان را به سر بمالید و برای رفع بوی بد زیر بغل و پا از برگ های شیرین بیان پماد درست کرده در این قسمت‌ها بگذارید.

* در طب سنتی از این گیاه برای درمان اسپاسم عضلات و تورم، برونشیت، روماتیسم و ورم مفاصل استفاده می‌شود.

* امروزه نیز عصاره شیرین بیان یکی از اجزاء ترکیبی شربت سرفه است.

* شیرین بیان همچنین مدر (ادرارآور) است و می‌توان از آن به عنوان عامل ضدویروس موضعی برای زخم و التهاب زونا، چشم، دهان و دستگاه تناسلی استفاده کرد.

موارد مصرف شیرین بیان, خواص شیرین بیان , فواید شیرین بیان برای سلامتی , شیرین بیان , استفاده شیرین بیان و خواصش , نحوه مصرف شیرین بیان,شیرین بیان و معده درد

موارد مصرف شیرین بیان

خواص شیرین بیان برای معده

از شناخته شده ترین خواص ریشه و ریزوم (ساقه زیر زمینی) شیرین بیان استفاده از آن در درمان زخم معده است. پزشکان طب سنتی به درمان زخم معده با شیرین بیان در زمان کوتاه سه تا چهار ماهه اعتقاد دارند. به طور کلی این گیاه به دلیل داشتن ماده موثره‌ای به نام «اسید گلیسیرینیک» در درمان زخم‌های گوارشی، به‌ویژه زخم معده، اثنی عشر و نیز التهاب معده (گاستریت) موثر است . مهمترین خاصیت شیرین بیان که جدیدا کشف شده است و در اروپا و آمریکا استفاده می شود، درمان سرطان معده با این گیاه ارزشمند است.

مکانیسم تاثیر شیرین بیان برای معده، به این صورت است که شیرین بیان به واسطه ترکیبات ذکر شده، سطح اسید معده را پایین می‌آورد، سوزش معده و سوء هاضمه را کم می‌کند و در نهایت به عنوان یک ضد یبوست ملایم عمل می‌کند و می‌توان از آن، برای رفع اسپاسم، التهاب و ناراحتی در لوله گوارش استفاده کرد. همچنین این گیاه با افزایش شیره صفرا و کاهش سطح کلسترول تاثیر مثبتی روی کبد هم دارد. به طور کلی بیماری ورم معده، التهاب پوشش داخلی معده است و تنها یک بیماری محسوب نمیشود، بلکه گروهی از بیماری هاست و ممکن است موجب خوردگی مخاط معده و خونریزی شود. بنابراین عجیب نیست که عده‌ای از اطبا سنتی اعتقاد دارند، زمانی که معده پاک و سالم باشد تمام اعضای بدن سالم هستند و این ویژگی مهمترین خاصیت گیاه شیرین بیان است.

نحوه مصرف شیرین بیان

بخش مورد استفاده دارویی گیاه ریشه بیان ریشه و ریزوم آن است. عصاره گیاه شیرین بیان، با جوشاندن ریشه گیاه و تبخیر بخش عمده آب آن، به دست می آید که ماده‌ای به رنگ سیاه مایل به قهوه‌ای است، این ماده به دو صورت جامد و شیره عرضه برای استفاده دارویی عرضه می‌گردد. از این عصاره، در پزشکی، داروسازی، صنایع غذایی و بهداشتی استفاده‌ میشود. از دیگر کاربردهای عصاره شیرین بیان، شیرین کردن فرآورده های غذایی و صنعت شیرینی و شکلات است، چون ۵۰ برابر شکر شیرینی دارد و علاوه بر این، خواص دارویی مفیدی هم دارد.

تهیه شربت شیرین بیان: برای ساخت شربت شیرین بیان باید ریشه بدون پوست این گیاه را پودر کرده و با آب مخلوط نمایید و آنقدر بجوشانید تا غلیظ شود.

ارسال شده در تاریخ 28 دسامبر 2018 توسط خدیجه ص با موضوع سلامتی
بازدید : 1,217
دیدگاه خود را ارسال کنید ( بدون دیدگاه )

لطفا کادر زیر را تکمیل کنید *

©ایران پاتوق / تمامی حقوق محفوظ و مربوط به این سایت می باشد و کپی از مطالب ایران پاتوق حتی با درج لینک منبع ممنوع بوده و پیگیری قانونی خواهد شد.