نکاتی برای سلامت مغز انسان از جمله تامین رطوبت کافی آن

نکاتی برای سلامت مغز انسان از جمله تامین رطوبت کافی آن

نکاتی برای سلامت مغز انسان

در صورتی که میزان رطوبت مغز کم شود بی خوابی زیاد خواهد شد !

کم شدن رطوبت مغز میتواند ناشی از کم خوری در طول روز به مدت طولانی، رژیم غذایی نادرست، عصبانیت پیاپی، ترشح زیاد صفرا باشد.

نکاتی برای سلامت مغز انسان , تامین رطوبت کافی مغز,خوراکی مفید مغز نوشیدنی مفید مغز ,میزان رطوبت مغز ,سلامت مغز, تأثیرات این نوشیدنی شگفت انگیز بر مغز

اغلب شما از تأثیر نوشیدن آب بر سلامت اندام‌های حیاتی از جمله کبد و کلیه‌ها و قلب باخبرید اما کمتر کسی از تأثیرات این نوشیدنی شگفت انگیز بر سلامت مغز آگاه است.

افزایش سرعت فعالیت مغز: مغز به مقدار مناسب هیدراتاسیون برای عملکرد صحیح نیاز دارد. سلول‌های این ارگان نیاز به تعادل ظریف و دقیق بین آب و سایر عناصر دارند تا فعالیت کنند. چیزی که باید به آن آگاه باشید این است که هنگامی که از خواب بیدار می‌شوید، آب بنوشید. این لحظه از روز، زمانی است که سلول‌های مغز شما نیاز به هیدراتاسیون دارند و این نیاز را فقط آب می‌تواند تأمین کند نه قهوه و چای. حتی اگر در طول فرایند خواب شبانه تعریق نداشته باشید، از هم بدن شما مقادیری آب از دست می‌دهد. در طول تنفس‌های عمیق خواب شبانه، رطوبت بدن شما کاهش خواهد یافت بنابراین می‌توانید نیاز به نوشیدن آب با معده خالی را درک کنید.

کم‌آبی بدن باعث مجموعه‌ای از اختلالات می‌شود که بر بسیاری از زمینه‌های اساسی بقا تأثیر می‌گذارد. یکی از عواقب کم‌آبی کاهش چابکی شناختی است. از آنجا که تقریباً ۸۰ درصد از بافت مغزی از آب تشکیل شده است، ضروری است که آب کافی به آن برسانید

توازن خلق و خو و احساسات: ممکن است عجیب به نظر برسد اما نوشیدن آب با سلامت روان شما ارتباط نزدیک دارد. با نوشیدن آب از سموم و سلول‌های مرده خلاص می‌شوید و این روند فرایندهای شیمیایی شما را متعادل می‌کند و منجر به راه اندازی مجدد ذهنی می‌شود. نوشیدن آب بهترین راه برای از بین بردن اضطراب و استرس است.

خواب بهتر: حتی اگر فقط نصف لیوان آب قبل از رفتن به رختخواب بنوشید، این کار به افزایش کیفیت خواب شبانه کمک می‌کند. آب جریان خون به مغز را افزایش می‌دهد و باعث افزایش اکسیژن و هیدراتاسیون مغز می‌شود.

بهبود وضعیت حافظه: کم‌آبی بدن باعث مجموعه‌ای از اختلالات می‌شود که بر بسیاری از زمینه‌های اساسی بقا تأثیر می‌گذارد. یکی از عواقب کم‌آبی کاهش چابکی شناختی است. از آنجا که تقریباً ۸۰ درصد از بافت مغزی از آب تشکیل شده است، ضروری است که آب کافی به آن برسانید. آزمایشات بالینی نشان داده است که کمبود آب کارایی حافظه کوتاه مدت را پایین می‌آورد و به قدرت تمرکز آسیب می‌رساند.

افزایش تمرکز: مغز شما اولین ارگانی است که کم آبی بدن را درک می‌کند و چابکی خود را از دست می‌دهد. در این لحظه تمرکز دشوارتر می‌شود و شما به سرعت به محرک‌ها واکنش نشان نمی‌دهید. هنوز مشخص نیست که قهوه یا چای به کاهش این وضعیت کمک می‌کنند یا نه با این حال شما باید هر ۴۵ دقیقه یکبار برای افزایش تمرکز و کارایی مغز، نوشیدن آب را در اولویت قرار دهید.

استفاده از دمنوش‌ها
دمنوش‌هایی مانند گل بنفشه، اسطوخودوس، گل گاوزبان، به‌لیمو، زعفران و زنجبیل به تقویت مغز کمک می‌کنند و مصرف مرتب آن مانع از ابتلا به بیماری‌های مغز ازجمله آلزایمر، تومورهای مغزی یا کاهش هوشیاری مغز می‌شود زیرا به‌اصطلاح باعث پاکی مغز می‌شود. بوعلی سینا معتقد است که خوردن دم کرده اسطوخودوس مانند جاروکردن مغز است و تا هنگامی که بتوانیم مغز را پاکیزه نگه داریم به بیماری‌های مغزی مبتلا نمی‌شویم.

حجامت
یکی دیگر از کارهایی که برای مغز و تقویت آن بسیار مؤثر است انجام حجامت سر است؛ همانطور که پیامبر هم فرموده‌اند: «الحجامته شفاء کل الدا» و بعد از آن هم ذکر می‌کنند که حجامت سر یکی از بهترین انواع آن است.

ورزش مغز
یکی از چیزهایی که علاوه بر تغذیه باعث تقویت حافظه و پرورش مغز می‌شود، کار کشیدن بیشتر از آن است. مثلا کسانی که حافظ قرآن هستند، معمولا کمتر با مشکل خاصی در زمینه بیماری‌های مغزی مبتلا می‌شوند. همچنین تجربه ثابت کرده مغز‌هایی که بیشتر فرمان انجام کارهای خطا و آزار و اذیت دیگران را می‌دهند و به‌طور کلی رفتارهای ناهنجاری دارند، پرخاشگرهستند، خیلی زود عصبانی می‌شوند یا حسودند معمولا برای ابتلا به این بیماری‌ها مستعدترند زیرا اخلاط مغز تغییر می‌کنند.توجه داشته باشیم که خداوند گفته: «ما برای هر دردی70روش درمانی گذاشته‌ایم و دوای هر دردی را در همان اقلیم گذاشته‌ایم». یعنی هنگام ابتلا به بیماری باید به راه‌های مختلف درمانی فکر کرد. ضمن اینکه اگر هر کس غذایش را مطابق اقلیم خودش تهیه کند دچار هر بیماری هم که بشود، می‌تواند درمانش را هم در همان اقلیم بیابد. بنابراین بهتر است هرکس هر گیاهی را به فصل خودش و در اقلیم خودش بخورد. مثلا مردم در مازندران چون هوا گرم و مرطوب است، باید به‌خاطر اینکه مبتلا به درد‌های استخوانی نشوند، چیزهایی بخورند که آب بدنشان را بکشد مانند برنج، درحالی‌که نباید همین غذا را در جایی مانند کاشان زیاد خورد. چون باعث خشکی بیش از حد بدن می‌شود.

ارسال شده در تاریخ 30 آوریل 2019 توسط امید ازادمرد با موضوع سلامتی
بازدید : 1,157
دیدگاه خود را ارسال کنید ( بدون دیدگاه )

لطفا کادر زیر را تکمیل کنید *

©ایران پاتوق / تمامی حقوق محفوظ و مربوط به این سایت می باشد و کپی از مطالب ایران پاتوق حتی با درج لینک منبع ممنوع بوده و پیگیری قانونی خواهد شد.