نکات شستشوی گوش بررسی بهترین زمان تخلیه جرم گوش

نکات شستشوی گوش بررسی بهترین زمان تخلیه جرم گوش

نکات شستشوی گوش

شستشوی گوش:

✍️ شبی ۷ قطره در گوش روغن بادام شیرین
? ۴ ساعت بعد کیسه آب گرم روی آن گوش بگذارند تامواد اضافی خارج شود و تا ۷ روز تکرار شود

نکات شستشوی گوش , بهترین زمان تخلیه جرم گوش,خطر شستشوی گوش,شستشو موچب عفونت گوش,آیا شستشوی گوش انجام دهیم ؟, زمان تخلیه جرم گوش, خطرات حتمالی شستشوی گوش

جرم گوش

نکات شستشوی گوش

همانطور که می دانید گوش ها پس از مدتی جرم می گیرند. این جرم برای گوش مانند اشک برای چشم مفید است و سلامت آن را ضمانت می کند. در مواقع عادی نباید آن را تخلیه کرد. در بعضی مواقع باید جرم گوش را تخلیه کرد. زمانی که این ماده در گوش بیش از اندازه ترشح شود و راه شنوایی را دچار انسداد کند، بهتر است آن را تخلیه کنیم. در این زمان باید به پزشک مراجعه شود تا عمل شستشوی گوش را انجام دهد.

جرم گوش در حالت عادی نه آنقدر کم است که گوش را دچار خارش کند و نه آنقدر زیاد که منجر به کاهش شنوایی شود. این ماده وظیفه نرم‌کردن پوست گوش و جلوگیری از خارش و خشکی پوست گوش را دارد و از ورود حشرات به داخل گوش جلوگیری می‌کند. در واقع اگر به اندازه کافی داخل گوشتان جرم وجود داشته باشد، یعنی گوشتان خیلی هم سالم و نرمال است.

اگر جرم گوش مرتب تمیز شود، گوش دچار خشکی و عفونت می‌شود. گوش در حالت نرمال نیاز به تمیز کردن و پاکسازی ندارد اما اگر جرم آن افزایش یابد، باید آن را تخلیه کرد. بسیاری افراد به کمک گوش پاک کن که خود منبع آلودگی است و یا اشیای دیگر، گوش خود را تمیز می کنند. این کار نه تنها موجب تمیز شدن گوش نمی شود، بلکه موجب بیشتر شدن جرم گوش و فرو رفتن آن در انتهای کانال می شود. در این هنگام متخصص به سختی خواهد توانست جرم گوش را تخلیه کند. بهتر است عمل شستشوی گوش را زمانی انجام دهیم که تجمع جرم بیش از اندازه باشد و باعث بروز مشکل شده باشد.نکات شستشوی گوش

نکات شستشوی گوش , بهترین زمان تخلیه جرم گوش,خطر شستشوی گوش,شستشو موچب عفونت گوش,آیا شستشوی گوش انجام دهیم ؟, زمان تخلیه جرم گوش, خطرات حتمالی شستشوی گوش

روش اول شستشوی گوش با آب ولرم است که پزشک آب ولرم را درون سرنگی بزرگ ریخته وبا مهارتی خاص آب را با فشار وارد گوش می کند و جرم و مواد اضافی از گوش خارج می شود .سعی کنید بعد از شستشوی گوش قبل از حمام رفتن حتما دور گوشتان را با وازلین طبی چرب کنید تا آب به گوشتان نرود این کار را قبل از رفتن به استخر نیز انجام دهید .

روش بعدی روش مکش می باشد که مانند عمل ساکشن توسط وسیله ای پزشک جرم ها را به بیرون می کشد .هیچگاه گوشتان را دست کاری نکنید زیرا این کار باعث عفونت و وارد شدن میکروب و آسیب به پرده گوش می شود .

برای جلوگیری از گرفتن جرم در گوش راهی وجود ندارد زیرا گوش برای محافظت از خود این جرم ها را تولید می کند بعضی از اشخاص گوششان جرم بیشتری تولید می کنداین عمل در کسانی که از  سمعک استفاده می کنند هم بیشتر است که موجب کیپ شدن گوششان می شود برای این مشکل باید هر 6 تا 12 ماه به پزشک مراجعه نمود تا پزشک جرمها را خارج نماید.

خطر شستشوی گوش نکات شستشوی گوش

اگر پرده‌ی گوش یا مجرای گوش‌تان آسیب دیده است یا بیماریِ مربوط به ضعف دستگاه ایمنی دارید، بهتر است از شستشوی گوش (چه در خانه و چه توسط پزشک در مطب) خودداری کنید. همچنین اگر در مجرای گوش‌تان عفونت فعالی دارید، نباید گوش‌تان را شستشو دهید. هرچند شستشوی گوش روشی رایج است، اما خطراتی به‌همراه دارد که در زیر ذکر شده است:
عفونت گوش

عفونت گوش خارجی و مجرای شنوایی یکی از عوارض رایج شستشوی گوش است. عارضه‌ی احتمالی دیگر، عفونت گوش میانی است که این التهاب هم می‌تواند به‌وسیله‌ی عفونت در بخش میانی گوش به‌وجود بیاید.
سوراخ شدن پرده‌ی گوش

سوراخ شدن پرده‌ی گوش از عوارض احتمالی دیگر شستشوی گوش است. در بعضی مواقع شستشوی گوش می‌تواند برعکس عمل کند و جرم را بیشتر فشرده کند. این کار خارج کردن جرم را سخت‌تر می‌کند و بیشتر به پرده‌ی گوش فشار وارد می‌شود و خطر سوراخ شدن پرده را افزایش می‌دهد. در بعضی‌مواقع مایع درون مجرای گوش به دام می‌ا‌فتد و فشار را به‌حدی بالا می‌برد که می‌تواند سبب پارگی پرده‌ی گوش شود.
عوارض دیگر

در موادر نادری، عوارض دیگری رخ می‌دهد، مانند:

سرگیجه، در این حالت احساس می‌کنید که اتاق دور شما می‌چرخد (این حالت معمولا موقت است)؛
ناشنوایی، که می‌تواند موقت یا دائمی باشد.

ازآنجایی‌که تجمع جرم در درازمدت مضر است یا می‌تواند درنتیجه‌ی بیماری‌های دیگر ایجاد شود، اگر بعد از درمان‌های خانگی علائم برطرف نشد، به پزشک مراجعه کنید. شاید باید از روش‌های دیگری برای درمان استفاده شود یا به یک متخصص گوش مراجعه کنید. اگر گوش‌تان مستعد تولید جرم باشد، متخصص برای‌تان سمعک تجویز می‌کند. به‌یاد داشته باشید که برای خارج کردن جرم گوش نباید از گوش‌پاک‌کن استفاده کنید؛ زیرا این وسیله، جرم را بیشتر در خلاف جهت و به سمت مجرا و پرده‌ی گوش فرو می‌برد.

ارسال شده در تاریخ 11 دسامبر 2018 توسط خدیجه ص با موضوع مطلب علمی
بازدید : 1,462
دیدگاه خود را ارسال کنید ( بدون دیدگاه )

لطفا کادر زیر را تکمیل کنید *

©ایران پاتوق / تمامی حقوق محفوظ و مربوط به این سایت می باشد و کپی از مطالب ایران پاتوق حتی با درج لینک منبع ممنوع بوده و پیگیری قانونی خواهد شد.