کاهش خطر ابتلا به آنفولانزا با رعایت نکات ساده و عملی

کاهش خطر ابتلا به آنفولانزا با رعایت نکات ساده و عملی

کاهش خطر ابتلا به آنفولانزا

با شروع فصل سرما و استفاده از وسایل گرمایشی در منزل و محل کار ویروس به رعت در این حالت به افراد انتقال پیدا میکند البته ناگفته نماند که استفاده از وسایل گرمایشی رطوبت هوا را هم از بین می برد و این خودعامل افزایش خطر ابتلا به آنفولانزا است در ادامه به نکاتی که باعث کم شدن احتمال ابتلا به این بیماری است , می پردازیم.

برای کاهش خطر ابتلا به آنفولانزا بهتر است از مرطوب کننده های هوا استفاده کنید، نه تنها در خانه بلکه در هر جایی که حضور دارید ?

محققان دانشگاه ییل به این نتیجه رسیده اند که مرطوب کننده های هوا واکنش بدن نسبت به ویروس آنفولانزا را تحت تاثیر قرار می دهند.
محققان با انجام یک آزمایش روی موش های دستکاری ژنتیکی شده که واکنش آن ها به ویروس آنفلوانزا دقیقاً مشابه انسان هاست به نتایج جالبی دست یافتند. موش هایی که در اتاق های با دمای مشابه اما رطوبت متفاوت قرار داشتند در معرض ویروس آنفلوانزا قرار گرفته و نتایج نشان می داد موش هایی که در اتاق های با رطوبت کمتر قرار داشتند بیشتر از دیگر موش ها به ویروس آنفلوانزا مبتلا می شدند. بعلاوه در شرایط مشابه، باز شدن راه های تنفسی بعد از ابتلا به ویروس آهسته تر رخ می داد.

 

از چه علائمی باید نگران باشیم؟

سرفه و تب شایع‌ترین نشانه‌های ابتلا به آنفولانزا هستند. در میان شیوع این بیماری، مطالعات نشان داده است که آنفولانزا در برخی از افراد پیشرفته‌تر از برخی دیگر است. از علائم دیگری که برای آنفولانزا وجود دارد می‌توان به بدن درد و ناراحتی اشاره کرد که ممکن است شما را تا چند روز در رختخواب اسیر خود کند.

اگر با هر یک از این علائم ارتباط برقرار کرده باشید و یا آنکه این علائم شخصا در خود شما وجود داشته باشد، باید فورا به یک پزشک مراجعه کرده و از شدت پیدا کردن آن جلوگیری کنید. همچنین نباید با دیگر افراد تا از بین رفتن کامل علائم ارتباط مستقیم و نزدیک داشته باشید.

خانم‌های باردار، افراد پیر و مسن، کودکان و تمام کسانی که دارای نقص سیستم ایمنی یا داروی تضعیف کننده سیستم ایمنی مصرف می‌نمایند و تمامی افراد دارای سابقه ابتلا به بیماری‌های ریوی و قلبی پیشرفته، بیماری‌های کبدی و کلیوی پیشرفته و بیماری‌های مغزی بعنوان افراد پر خطر و در معرض عوارض شدیدتر آنفلوانزا محسوب می‌شوند.

از عمده‌ترین راه‌های پیشگیری تزریق واکسن به موقع از سوی افراد در معرض خطر و رعایت بهداشت فردی، اطلاع رسانی از راه‌های پیشگیری و کنترل بیماری دانست.

کاهش خطر ابتلا به آنفولانزا, پیشگیری از ابتلا به آنفولانزا,روش پیشگیری از آنفولانزا,تزریق واکسن آنفلوانزا,نشانه‌های ابتلا به آنفولانزا,عامل بروز آنفولانزا

برای پیشگیری از آنفولانزا محیط اطراف را ضد عفونی کنید

میکروبها در فضاهای عمومی بیشتر حضور دارند اما میکروبها در مناطقی از خانه که ما حتی فکرش را هم نمی‌کنیم، پنهان می‌شوند مثل پرده حمام. دکتر تانیا آلتمن متخصص کودکان و نویسنده کتاب می‌گوید: لازم است تا میکروبهای مضر را از مناطق شایع در خانه، مدرسه یا اداره از بین برد. با استفاده از مواد ضد عفونی کننده مورد تایید برای کشتن ویروس‌های سرماخوردگی و آنفولانزا، سطوح لمس شده توسط افراد همچون اسباب بازی، دستگیره در، سوئیچ و کلید و پریز استفاده کنید. دست‌هایتان را پس از حمام و به دفعات در طول روز بشوییداما درکتر آلتمن به بیماران خود و همچنین کودکان می‌کوید تا پس از بازی در بیرون از خانه و قبل از غذا خوردن نیز باید دستهایشان را بشویند. اگر واقعا می‌خواهید همه راه‌های ورودی میکروبها به بدنتان را ببندید، دستانتان را قبل از لمس بینی، دهان و چشمها ببندید. یک بسته دستمال ضد عفونی کننده مناسب، اسپری و ژل را برای مواقعی که آب و صابون برای شستشو در دسترس نیست، همراه داشته باشید.

عصاره آقطی

عصاره آقطی یکی از موثرترین مواد غذایی بالا برنده سیستم ایمنی است که شمامی‌توانید در کیت پیشگیری از آنفولانزا  ذخیره کنید. تایتلباوم می‌گوید: این نخستین انتخاب برای مقابله با سرماخوردگی و عوارض آنفولانزا است و باید در حدود ۲۴ تا ۴۸ ساعت از ابتلا به آنفلونزا استفاده شود. دکتر تایتلباوم اظهار می‌کند، مکانیسم آن خیلی جذاب و جالب است. ویروس‌ها همانند دزدان دریایی که سعی می‌کنند کشتی‌ها را به چنگ بیاورند، قلاب‌هایی به نام چنگک های هماگلوتینین دارند که از آنها برای جذب سلول‌ها و نفوذ به آنها استفاده می‌کنند. آقطی این قلاب‌ها را خنثی می‌کند، بنابراین ویروس‌ها نمی‌توانند به سلولهای شما برسند و آنها را آلوده کنند. وی استفاده از عصاره آقطی را که حاوی آقطی و تقویت کننده‌های سیستم ایمنی همچون ویتامین A، ویتامین D و روی است را توصیه می‌کند.

غرغره کردن گلو با آب گرم

آب را در گلو نگه دارید، غرغره کنید و تف کنید. یک مطالعه که گوستاوو فرر متخصص ریه و نویسنده داروهای سرفه انجام داده است، نشان می‌دهد که غرغره کردن تا ۴۰ درصد عفونت‌های تنفسی حاد را کاهش می‌دهد و این خیلی امیدوار کننده است. برخی از شرکت کنندگان در این مطالعه با پوویدوین-ایوداین غرغره کردند در حالی که بقیه با آب غرغره کردند. هر دو روش منجر به عفونت کمتر در دستگاه‌های تنفسی فوقانی شد. دکتر فرر توصیه می‌کند با محلول آنتی سپتیک، پویدوین آیداین غرغره نکنید چون سمی است و نباید به صورت خوراکی مصرف شود. در عوض از آب نمک یا آب نمک با زایلیتول استفاده کنید همچون اسپری دهانی طبیعی آرامبخش. اینها بی خطر و موثر هستند و مدارک هم گواه بر استفاده از آنهاست. آیا می‌دانستید که تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که غرغره کردن گلو با چای گرم تاثیر مثبتی بر آنفولانزا دارد؟

اکیناسه یا سرخارگل داروی آنفولانزا

اگر می‌خواهید آنفولانزا را از خود دور کنید، شروع کنید به بخور دادن اکیناسیا. این یک درمان طبیعی و واقعا موثر است. ژاکوب تایتلباوم پزشک متخصص داخلی مصرف شربت اکیناسه (با نام شربت سرخارگل در ایران) را توصیه می‌کند. بر اساس تحقیقات انجام شده همراه با داروی تامی فلو، مشخص شده که شربت اکیناسه اثراتی برابر با این دارو دارد. این محصول مثل یک قرص ضد بارداری برای ویروسها عمل می‌کند و آنها را از تولید نسل باز می‌دارد. دکتر تایتلباوم می‌گوید: برای جلوگیری از عفونت‌ها می‌توان از آن استفاده کرد و همچنین در صورت ابتلا به عفونت، آنها را سریع‌تر از بین ببرد.

بادام

استرس و ضعف سیستم ایمنی همچون در باغ سبزی برای آنفولانزا است تا بدن شما را درگیر کند. برای پیشگیری از آنفولانزا و مبارزه با آن، از خودتان مراقبت کنید. دکتر کاتارینا کایزر متخصص تغذیه می‌گوید: بدن شما یک موجود زنده است که نیازمند به مراقبت روزانه به منظور مقابله با همه عوامل مخربی است که بر سراهش قرار دارند. با این حال حتی با بهترین توجه نیز شما ممکن است مبتلا به آنفولانزا شوید. پس چاره چیست؟ بادام می‌تواند سلامت شما را به هنگامی که احساس ناخوشایندی دارید، افزایش دهد. کایزر می‌گوید: یک فنجان بادام حاوی ۵۰ درصد از مقدار ویتامین E توصیه شده برای مصرف روزانه شماست که قدرت سیستم ایمنی بدن شما را افزایش می‌دهد و استرس را کاهش می‌دهد.

برای پیشگیری از آنفولانزا پروبیوتیک مصرف کنید

همه ما در مورد میزان اهمیت پروبیوتیک‌ها و اینکه حاوی میکروبهای مفیدی هستند که فوایدی سلامتی همچون بهبود عملکرد دستگاه گوارش را دارند، شنیده‌ایم اما پژوهشها نشان می‌دهد که ۸۰ درصد سیستم ایمنی ما در روده ما جای گرفته است. دکتر ربکا لی می‌گوید: وقتی ما به حد کافی باکتری مفید در بدنمان نداشته باشیم، عوامل بیماری زا بر ما غلبه می‌کنند و ما را دچار انواع عفونت، بیماری، سرطان و اختلالات دیگر می‌کنند. غذاهای غنی از پروبیوتیک را مرتبا در طول سال مصرف کنید تا یک سیستم ایمنی قوی را بسازید. این غذاها شامل ماست، کفیر، کمبوچا و غذاهای تخمیری هستند، البته شما می‌توانید از مکمل‌های پروبیوتیک هم استفاده کنید. استفاده از مکمل‌های پروبیوتیک را تحت نظر پزشک انجام دهید.

بعد از ابتلا رعایت نکات بهداشتی و استراحت و تغذیه مناسب اعم نوشیدن مایعات در بهتر شدن تاثیر بسزایی دارد.همینطور رعایت اصول بهداشتی موجب می شود دیگر افراد خانه یا محل کار هم دچار این بیماری نشوند.

 

ارسال شده در تاریخ 29 سپتامبر 2019 توسط خدیجه ص با موضوع سلامتی
بازدید : 855
دیدگاه خود را ارسال کنید ( بدون دیدگاه )

لطفا کادر زیر را تکمیل کنید *

©ایران پاتوق / تمامی حقوق محفوظ و مربوط به این سایت می باشد و کپی از مطالب ایران پاتوق حتی با درج لینک منبع ممنوع بوده و پیگیری قانونی خواهد شد.