کوتاهى قد ناشی از کمبود روی در کودکان معرفی منابع غذایی روی

آنچه در این مقاله از ایران پاتوق می خوانید

کوتاهى قد ناشی از کمبود روی ودیگر مشکلات حاصل از فقر روی

کوتاهى قد ناشی از کمبود روی  یکی از نگرانی های مسئولان بهداشت محسوب میشود. طبق نظر سازمان بهداشت جهانی باید تخم مرغ که غنی از ماده معدنی روی است در برنامه غذایی مدارس گنجانده شود.

تغذیه کودک از اهمیت بسیار بالایی جهت رشد قد و وزن گیری کودک می باشد . داشتن تغذیه مقوی و گنجاندن تمام مواد غذایی سالم و بویژه حبوبات وغلات در برنامه غذایی کودکان حائز اهمیت است.

محرومیت از مواد غذایی یک مساله بین‌المللی جدی است که می‌تواند منجر به کمبود طولانی‌مدت در رشد، عملکرد سیستم ایمنی، رشد شناختی و حرکتی، رفتار، و عملکرد تحصیلی شود. اگرچه در گذشته، بیشتر توجه به عواقب منفی مرتبط با مصرف ناکافی پروتیین انرژی معطوف شده‌است، در حال حاضر به رسمیت شناختن نقش مهمی که کمبود مواد مغذی کم‌مصرف در رشد شناختی و موتوری کودکان ایفا می‌کند، وجود دارد. به عنوان مثال، کاستی در آهن و ید به طور مستقیم با تاخیر شناختی و موتور مرتبط بوده‌است . شواهد اخیر نشان می‌دهند که کمبود روی ممکن است با کمبود در فعالیت، توجه، و رشد حرکتی که معمولاً در کودکان دچار کمبود مواد مغذی رخ می‌دهد، مرتبط باشد.

کوتاهى قد ناشی از کمبود روی

زینک معدنی است که نقش اساسی در رشد سلولی دارد بویژه در تولید آنزیم‌های لازم برای سنتز RNA و DNA . زینک در مغز شایع است و در آن به پروتیین‌ها متصل می‌شود و به ساختار و عملکرد مغز کمک می‌کند.

در انسان‌ها، کمبود شدید روی می‌تواند باعث عملکرد غیرعادی cerebellar شود و واکنش‌های رفتاری و عاطفی را مختل کند . این مقاله شواهدی را بررسی خواهد کرد که کمبود زینک متوسط به متوسط را با رشد شناختی کودکان مرتبط می‌سازد.

سن ممکن است برای در نظر گرفتن ارتباط بین فقر زینک و رشد شناختی کودکان اهمیت داشته باشد، زیرا کودکان ممکن است در طول دوره‌های رشد و رشد سریع، مانند دوران کودکی و نوجوانی، نسبت به کمبود روی آسیب‌پذیر باشند. کودکان درونشهر از خانواده‌های کم‌درآمد در دوران کودکی و نوجوانی غلظت‌های کم پلاسما را در دوران نوزادی و نوجوانی ، و گزارش رژیم غذایی از خانواده‌های کم‌درآمد نشان می‌دهند که فقر زینک متوسط را در دوران نوزادی نشان می‌دهد .علاوه بر این، پیوند بالقوه بین فقر روی و رشد شناختی ممکن است در کودکان در معرض خطر کسری در عملکرد شناختی و حرکتی، مانند کودکانی که پیش از موعد به دنیا آمده‌اند، و دارای بیماری‌های مزمن هستند که با جذب و یا رشد تداخل دارند.

بیشتر کودکان با قد کوتاه یا بلند انواع طبیعی رشد دارند. ارزیابی علل پاتولوژیک احتمالی اندام کوتاه یا بلند باید توسط تاریخچه و فیزیک انجام شود.کوتاهى قد ناشی از کمبود روی

کودکان دچار سو تغذیه اغلب دچار کمبود یا تاخیر شناختی و رشد حرکتی هستند. با این حال, کمبود تغذیه‌ای اغلب در زمینه فقر و رفتار نامناسب مراقبتی رخ می‌دهد. از آنجا که فقر خود با کمبود در عملکرد شناختی و حرکتی همراه بوده‌است, سبب‌شناسی مشکلات رشدی شایع در کودکان دچار سو تغذیه اغلب شامل سهم هر دو عامل تغذیه‌ای و محیطی است. بدون در نظر گرفتن منشا, پیامدهای مشکلات اولیه رشدی در کودکان می‌تواند طولانی باشد و عملکرد تحصیلی و توانایی مشارکت در جامعه را به خطر بیندازد.

عملکرد رشد اولیه عملکرد بعدی را به عنوان تمرین کودکان و مهارت‌های جدید و آماده برای کسب مهارت‌های جدید پیش‌بینی می‌کند. میتوان گفت که چگونه مهارت‌های جابجایی از جمله سینه‌خیز رفتن کودکان با افزایش استقلال را نشان می‌دهد. کودکانی که موبایل هستند یا قادر به تغییر موقعیت خود هستند می‌توانند توجه خود را به طیف وسیعی از مولفه‌های اجتماعی و فیزیکی محیط خود با وابستگی کم‌تر به مراقبان معطوف کنند. در عوض, تحرک در حال ظهور کودکان, طیف جدیدی از پاسخ‌ها را از مراقبان بروز می‌دهد. اگرچه عنصر روی به عنوان یک عامل مهم در فعالیت, توجه و توسعه کودکان نقش دارد, هیچ توضیح روشنی از مکانیزم‌های زیربنایی این رابطه وجود ندارد.

نشانه‌های فقر روی

نشانه‌های فقر زینک منجر به نقش‌هایی می‌شود که روی در بدن انجام می‌شود. برخی از شایع‌ترین علائم کمبود روی عبارتند از:

از دست دادن اشتها

کندتر از رشد پیش‌بینی‌شده

عملکرد سیستم ایمنی ضعیف

کمبود شدید روی هم می‌تواند منجر به علائم بیشتری در مورد علائم شود. نمونه‌ها عبارتند از:

به تعویق انداختن بلوغ جنسی

اسهال

آسیب‌های چشم و پوست

احساس بی‌حالی می‌کرد.

احساس چشایی و چشایی را بکنید:

ریزش مو

زخم‌های ضعیف زخم

کاهش وزن غیرقابل توضیح

مکمل‌ها در اکثر داروخانه‌ها و فروشگاه‌های سلامت در دسترس هستند. مکمل‌ها می‌توانند حاوی مقادیر متفاوتی از روی طبیعی (وزن مولکول روی واقعی) باشند و به عنوان روی, سولفات روی, یا استات روی برچسب گذاری شوند.

هر مکمل باید اطلاعاتی در مورد این که چقدر روی عناصر در هر نوع موجود است، داشته باشد. روی هم چنین جز مشترکی از قرص lozenges گلو است چون تصور می‌شود که روی به درمان سرماخوردگی معمولی کمک کند.

فرد همچنین می‌تواند مصرف غذاهایی که حاوی روی هستند را افزایش دهد. نمونه‌هایی از این موارد عبارتند از:

صدف‌ها

گوشت گوساله سرخ‌شده

غلات صبحانه را تقویت کرد،

لوبیا پخته

ماست

نخود

یک لحظه، دو سر ساده،

شیر

فردی که تنوع زیادی از غذاها را می‌خورد، بیشتر به اندازه کافی روی رژیم‌های غذایی روزانه خود استفاده می‌کند. این شامل گوشت بدون چربی، میوه‌ها، سبزیجات و محصولات لبنی می‌شود.

توصیه‌هایی برای جلوگیری از کمبود روی

راه‌هایی وجود دارند که فرد می‌تواند غذاها را برای تولید روی بیشتر در رژیم غذایی روزانه خود آماده کرده و آن‌ها را بخورد.

به عنوان مثال، فرد می‌تواند قبل از پختن آن‌ها، لوبیا را در آب خیس کند. این کار برای بدن راحت‌تر کردن روی را آسان‌تر می‌کند.

هشدار

همان گونه که مشکلاتی با کمبود روی وجود دارند، فرد می‌تواند روی بیش از حد روی نیز غلبه کند. این معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که فرد از مکمل‌های روی استفاده می‌کند تا سیستم ایمنی آن‌ها را بالا ببرد.

مصرف روی روی بیش از حد می‌تواند باعث ایجاد علائمی نظیر حالت تهوع و استفراغ در عملکرد سیستم ایمنی بدن شود. به همین دلیل، بزرگسالان مسن‌تر از ۱۹ سال نباید بیش از ۴۰ میلی‌گرم در روز داشته باشند.

اگر یک نفر فکر کند که ممکن است کمبود روی داشته باشد، آن‌ها باید درباره مکمل‌ها یا درمان‌های دیگر با پزشک خود صحبت کنند

ارزشیابی رشد

اولین قدم در ارزیابی یک کودک با قد کوتاه یا بلند به دست آوردن اندازه‌های دقیق و ترسیم آن‌ها در نمودار رشد مناسب است. برای کودکان و کودکان نوپا، وزن، طول و محیط باید بر روی منحنی رشد در هر بازدید رسم شود. برای بیماران دو تا ۲۰ سال سن، وزن، قد و شاخص توده بدنی باید رسم شود. طول باید با استفاده از یک قانون افقی در کودکان کم‌تر از دو سال اندازه‌گیری شود و ارتفاع باید با استفاده از یک stadiometer دیوار نصب‌شده در کودکان بزرگ‌تر از دو سال اندازه‌گیری شود. از آنجا که کودکان در spurts رشد می‌کنند، دو اندازه‌گیری حداقل سه‌تا شش ماه از هم فاصله دارند و ترجیحاً شش تا ۱۲ ماه از هم فاصله دارند و باید به دقت سرعت رشد را تعیین کنند

 

ارسال شده در تاریخ 30 نوامبر 2019 توسط خدیجه ص با موضوع مطلب علمی
بازدید : 1,007
دیدگاه خود را ارسال کنید ( بدون دیدگاه )

لطفا کادر زیر را تکمیل کنید *

©ایران پاتوق / تمامی حقوق محفوظ و مربوط به این سایت می باشد و کپی از مطالب ایران پاتوق حتی با درج لینک منبع ممنوع بوده و پیگیری قانونی خواهد شد.