آدامس را قورت ندهید از عواقب خطرناک قورت دادن آن آگاه شویم

آدامس را قورت ندهید از عواقب خطرناک قورت دادن آن آگاه شویم

آدامس را قورت ندهید

آدامسی که قورت می‌دهید، چه می‌شود؟

?پس از خوردن آدامس، زبان توسط آنزیم های خود شروع به شکستن مولکول های بزرگ آدامس می کند و آن را کوچک می کند. البته معده نمی تواند ماده لاستیکی موجود در آدامس را به طور کامل نابود کند!
?اما آن را از خود عبور می دهد و در نهایت آدامس جویده شده پس از یک الی دو روز از بدن خارج می شود. با این وجود کارشناسان توصیه می کنند افراد از خوردن مواد غیر خوراکی اجتناب کنند.

پزشکان می گویند که آدامس به گونه ای ساخته نشده که قابل خوردن باشد، اما در بخش های داخلی بدن تان هم انسدادی را به وجود نیاورده و باعث به هم چسبیدن اندام های داخلی شما هم نمی شود. اما قورت دادن یک آدامس خیلی بزرگ یا چند آدامس کوچک ممکن است دستگاه‌ گوارش شما را مسدود کند.

این اتفاق خصوصا در مورد کودکان که اندازه این اندام ها در آنها کوچک تر است، باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد. طبق یافته های دکتر لیزا گانجو، متخصص بیماری های معده و روده، در مرکز پزشکی لانگون در شهر نیویورک، آدامس مانند هر ماده خوراکی دیگری همان مسیر همیشگی را طی می کند با این تفاوت که کمی سخت تر جذب می شود.

آدامس را قورت ندهید ,عواقب خطرناک قورت دادن آأامس آگاه شویم, قورت دادن آدامس در کودکان,خطرات قورت دادن آدامس, عوارض قوردت دادن آدامس

 

این موضوع  که می‌گویند آدامس قورت داده شده تا هفت سال داخل معده باقی خواهد ماند، درست نیست، این گفته یک کذب محض است البته به این معنا هم نیست که هر چقدر دلمان بخواهد چنین کاری را انجام دهیم!

آدامس از مواد طبیعی و مصنوعی (ضمغ آدامس یا رِزین)، نگه دارنده‌ها، طعم دهنده‌ها و شیرین کننده‌ها تشکیل شده است و بدن انسان می‌تواند شیرین کننده‌هایی مانند، قند را جذب کند و اگر از آدامس‌های قنددار استفاده کنید، می‌تواند کالری بسیار زیادی وارد بدن شما کند.

آدامس در معده توسط اسید هیدروکلریک هضم و نابود می‌شود، اما ماده پلاستیکی موجود در آدامس که نوعی پلیمر به نام بوتیل است به صورت کاملاً مصنوعی ساخته شده و دستگاه گوارش بدن انسان قادر به هضم آن نیست و توسط روده‌ها از بدن دفع می‌شود.

با قورت دادن آدامس چه اتفاقی می‌افتد؟

زمانی که آدامس می‌جویم زبان مولکول‌های بزرگ آدامس را توسط آنزیم‌های خود شکسته و تجزیه می‌کند، اما زمانی که به علت تمرکز نداشتن آدامس را قورت می‌دهید معده نمی‌تواند لاستیک موجود در آدامس را هضم کند و پس از گذشت یک یا دو روز آدامس مانند هر ماده خوراکی دیگر همان مسیر همیشگی را طی می‌کند و از طریق مدفوع از بدن دفع می‌شود.

قورت دادن آدامس در بخش‌های داخلی بدن انسدادی را به وجود نمی‌آورد و باعث به هم چسبیدن اندام‌های داخلی شما نمی‌شود، اما اگر یک آدامس خیلی بزرگ یا چند آدامس کوچک را با هم قورت دهید ممکن است دستگاه گوارش شما را مسدود کند.

علت اینکه گفته می‌شود آدامس خود را قورت ندهید آن است که هر چند وقت یک بار و در مواردی خاص، بیماری‌هایی در بدن دیده شده اند که علت اصلی آنها، قورت دادن آدامس و چسبیدن آن به دستگاه‌های گوارشی بوده است؛ به طور مثال در موردی خاص، پسر بچه 4 ساله‌ای که در طول هر روز بین 5 تا 7 آدامس را قورت داده بود، دچار بیماری شدیدی شد که پس از تحقیقات فراوان مشخص گردید در داخل بدن او توده ی بزرگی از آدامس های به هم چسبیده وجود دارد که سبب بیماری شده است.

خطرات قورت دادن آدامس توسط کودکان

قورت دادن آدامس بیشتر در مورد کودکان که اندازه اندام‌های آنان کوچک‌تر است، صدق می‌کند.

در برخی موارد نادر، تکه‌های بزرگ آدامس بلعیده شده با یبوست در کودکان همراه شده و باعث انسداد گوارش در کودکان می‌شود.آدامس را قورت ندهید

با قورت دادن آدامس در بدن کودک چه اتفاقی می‌افتد؟

وقتی کودک غذایی را می‌خورد، ابتدا در دهان به قطعات ریز خُرد می‌شود، آنزیم‌های بزاق تا حدی آن را تجزیه کرده و به آسانی وارد دستگاه گوارش می‌شود.

در معده اسید معده غذا را کاملاً تجزیه کرده، پس از هضم غذا و جذب مواد باقیمانده غذا به راحتی وارد روده می‌شود. اما این مراحل برای آدامس طی نمی‌شود.

آدامس از پلیمرهای طبیعی یا مصنوعی ساخته شده است که آن را رزین می‌گویند. رزین آدامس بیشتر برپایه لاستیک بوتیل بوده که ماده‌ای خطرناک است.

جای نگرانی نیست چون بوتیل آدامس هضم نمی‌شود تا بخواهد وارد خون شود. اما در دستگاه گوارش باقی می‌ماند تا زمانی که دفع شود. بنابراین آدامس در طول دستگاه گوارش کودک حرکت می‌کند. این اتفاقی است که برای آن می‌افتد.

عوارض خطرناک قورت دادن آدامس در کودکان

ماندگاری آدامس در معده کودکان چند روز است؟

شما چه فکر می‌کنید؟ یک ماه؟ هفت سال؟ اصلاً خارج نمی‌شود؟ رزین، این ماده هضم‌نشدنی پس از یک یا دو روز حرکت می‌کند و از طریق مدفوع از بدن خارج می‌شود.

این بدان معنی نیست که نسبت به قورت دادن آدامس در کودکان بی‌توجه باشیم و بگوییم دفع می‌شود. چون برخی گزارشات پزشکی حاکی از آن است که تعداد زیادی آدامس از روده خارج نشده و پزشکان مجبور به عمل جراحی روده شده‌اند.

حتی اگر عوارض قورت دادن آدامس به آن شدت هم اتفاق نیفتد، باز هم تکرار این قضیه به سلامتی کودک آسیب می‌رساند و حتی ممکن است موجب انسداد و چسبندگی روده شود که در قسمت بعد در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

 

آیا قورت دادن آدامس در کودکان مضر است؟

اینکه قورت دادن آدامس کشنده نیست، دلیلی بر بی‌خطر بودن آن برای کودکان نیست! بعضی از خطرات آدامس خوردن کودکان را در ادامه بخوانید:

 یبوست

قورت دادن آدامس مخصوصاً در مقادیر زیاد باعث یبوست کودکان می‌شود.آدامس را قورت ندهید

چون حاوی مواد تشکیل دهنده‌ای مانند سوربیتول و مالتیتول بوده که باعث انسداد روده می‌شود. در این صورت پزشک باید آدامس‌ها را به صورت قطعات ریز شکسته و از روده کودک خارج کند.

تأکید می‌کنیم این اتفاق در صورتی می‌افتد که کودک هر روز تعداد زیادی آدامس بجود، گاه به گاه و یک آدامس کوچک اشکالی ایجاد نمی‌کند.

 انسداد روده

قبلاً گفتیم که آدامس ممکن است باعث انسداد روده شود و اگر آدامس به همراه یک چیز غیرقابل تجزیه مثل یک سکه و یا حتی مقداری نخودچی بلعیده شود؛

یعنی اگر جسم خارجی غیرقابل جذب داخل آدامس قرار داشته باشد که از آن توده بزرگی بسازد، امکان انسداد دستگاه گوارش افزایش پیدا می‌کند.

 تبدیل شدن به ماده سمی در بدن

پایه آدامس یا همان رزین هضم و جذب نمی‌شود، اما کل آن توسط اسید هیدروکلریک هضم و نابود می‌شود و مواد افزودنی آن همچون شیرین‌کننده‌ها، نگه‌دارنده‌ها و طعم‌دهنده‌ها جذب و وارد خون خواهند شد.

یکی از شیرین کننده‌های مصنوعی موجود در آدامس «آسپارتام» نام دارد که در داخل بدن تبدیل به ماده‌ای سمی می‌شود.

 

جویدن آدامس باعث نفخ شکم کودک می‌شود دلیلش هم این است که کودک همراه با آدامس جویدن مقدار زیادی هوا می‌بلعد.

آن‌وقت باید به دنبال راه‌هایی برای کاهش و درمان نفخ شدید باشید. اگر کودکتان یا نوجوانتان زیاد آدامس می‌جود ممکن است از دل درد و حتی سردرد شکایت کند. به او یاد بدهید با دهان بسته آدامس بجود

 

 

ارسال شده در تاریخ 12 اکتبر 2019 توسط خدیجه ص با موضوع گوناگون
بازدید : 1,441
دیدگاه خود را ارسال کنید ( بدون دیدگاه )

لطفا کادر زیر را تکمیل کنید *

©ایران پاتوق / تمامی حقوق محفوظ و مربوط به این سایت می باشد و کپی از مطالب ایران پاتوق حتی با درج لینک منبع ممنوع بوده و پیگیری قانونی خواهد شد.