آنتی بیوتیک آموکسی ‌سیلین داروی گلودرد یا حتی سرماخوردگی نیست

آنتی بیوتیک آموکسی ‌سیلین داروی گلودرد یا حتی سرماخوردگی نیست

آنتی بیوتیک آموکسی ‌سیلین

برخلاف آنچه که عموماً تصور میشود، آموکسی ‌سیلین داروی گلودرد یا حتی سرماخوردگی نیست !

بسیاری از گلودردها چرکی نیستند و بسیاری از سرماخوردگی ها هم ویروسی هستند.

آموکسی سیلین تنها برای عفونت های باکتریایی مفید است و در مورد ویروس ها و سایر علل گلودرد هیچ فایده ای ندارد.

آنتی بیوتیک آموکسی ‌سیلین,موارد مصرف آموکسی ‌سیلین,احتیاط در مصرف آنتی بیوتیک ها,ممنوعیت مصرف خودسرانه دارو ,رفع عفونت گلو ,قرص مناسب رفع عفونت گلو

آنچه در این مقاله از ایران پاتوق می خوانید

مکانیزم اثر

این دارو با اتصال به پروتئین متصل شونده به پنی سیلین (PBP) باعث مهار ترانس پپتیدازها می شود و موجب ممانعت از ساخت پپتیدوگلیکان های دیواره سلولی باکتری و در نتیجه، تخریب دیواره سلولی باکتریایی می شود. آموکسی سیلین به بتالاکتاماز حساس است. باکتری های تولیدکننده بتالاکتاماز در برابر آن مقاومند.

اثر ضدمیکروبی

از این دارو در درمان بسیاری از عفونت ها مانند عفونت گوش میانی، سینوزیت، گلودرد استرپتوکوکی، پنومونی، عفونت های پوستی، عفونت های مجرای ادراری، بیماری لایم و عفونت های کلامیدیایی استفاده می شود.همچنین از آموکسی سیلین برای پیشگیری از اندوکاردیت قبل از دستکاری های دندانپزشکی (بطور مثال جراحی یا کشیدن دندان) در افراد مستعد (مانند افراد مبتلا به نارسایی دریچه های قلبی)، جلوگیری از عفونت پنوموکوکی در افراد بدون طحال، پیشگیری و درمان سیاه زخم (آنتراکس) نیز استفاده می شود.آموکسی سیلین بر بسیاری از باکتریهای گرم مثبت و انواع کمی از گرم منفی ها مؤثر است. باکتری های گرم مثبت حساس شامل استرپتوکوک ها، پنوموکک، انتروکک فکالیس و گونه های استافیلوکوک غیرتولیدکننده بتالاکتاماز است. باکتری های گرم منفی حساس شامل هموفیلوس آنفولانزا، نایسریا مننژیتیدیس، نایسریا گونوره آ، اشریشیا کلی، پروتئوس میرابیلیس و سالمونلا می باشند.این دارو برای درمان جوش های چرک دار نیز موثر است.

گلودرد استرپتوکوکی از طریق تماس نزدیک با فرد بیمار منتقل می شود. برای تأیید ابتلای فرد به گلودرد استرپتوکوکی، لازم است آزمایشی موسوم به کشت حلق انجام گیرد. حتی بدون این آزمایش، مورد احتمالی گلودرد استرپتوکوکی را می توان از روی نشانه ها تشخیص داد. مصرف آنتی بیوتیک می تواند برای فرد مبتلا به گلودرد استرپتوکوکی مفید باشد. آنتی بیوتیک ها داروهایی هستند که باکتری ها را از بین می برند. این داروها اغلب برای پیشگیری از بروز عوارضی نظیر تب رماتیسمی استفاده می شوند و کمتر برای کاستن از دوره بیماری مصرف می شوند. گلودرد استرپتوکوکی جزو دسته گسترده گلو درد یا التهاب حلق است. سالانه حدود 11 میلیون نفر در ایالات متحده به گلو درد مبتلا می شوند. عامل بروز بیشتر موارد گلو درد، ویروس است. باکتری استرپتوکوک بتا-همولیتیک گروه A عامل 15 تا 30 درصد از موارد گلو درد کودکان است. این باکتری عامل 5 تا 20 درصد از موارد گلو درد بزرگسالان است. موارد گلو درد معمولاً در اواخر زمستان و اوایل بهار بروز می کنند.آموکسی سیلین معمولاً در اروپا مورد استفاده قرار می گیرد.

موارد مصرف آموکسی سیلین
این دارو در درمان عفونت های مجاری ادرار، عفونت های گوش میانی، سینوزیت، برونشیت مزمن، سالمونلوز مهاجم ، مننژیت متگوکوکی، ریشه کنی هلیکوباکترپیلوری، این دارو در درمان عفونت های مجاری ادرار، عفونت های گوش میانی، سینوزیت، برونشیت مزمن، سالمونلوز مهاجم ، مننژیت متگوکوکی، ریشه کنی هلیکوباکترپیلوری، پیشگیری از آندوکاردیت و به عنوان داروی کمکی در درمان مننژیت لیستریایی و سوزاک مصرف می شود. به علاوه، این دارو در درمان تب تیفوئیدی و نیز در پیشگیری از عفونت دندانی مصرف می شود.

ارسال شده در تاریخ 26 می 2019 توسط امید ازادمرد با موضوع گوناگون
بازدید : 1,368
دیدگاه خود را ارسال کنید ( بدون دیدگاه )

لطفا کادر زیر را تکمیل کنید *

©ایران پاتوق / تمامی حقوق محفوظ و مربوط به این سایت می باشد و کپی از مطالب ایران پاتوق حتی با درج لینک منبع ممنوع بوده و پیگیری قانونی خواهد شد.