افزایش توان مغز در شب انسان در شب بیشترین خلاقیت را دارد

افزایش توان مغز در شب انسان در شب بیشترین خلاقیت را دارد

افزایش توان مغز در شب

پژوهش ها ثابت کرده اند که انسان در شب، بیشترین خلاقیت و در روز حداقل خلاقیتش را از خود نشان می دهداگر ایده پرداز هستید یا کار هنری انجام می دهید بهتر است کارهایتان را به شب موکول

 

افزایش توان مغز در شب ,انسان در شب بیشترین خلاقیت را دارد, عملکرد مغز در شب, کارایی بهتر مغز در شب , ایده های هنری و مغز انسان

چرا شب ها بیشتر از روز ها ایده ها و مدار ها و … به ذهن آدم میاد و اکثرشون هم بی تقض هستن اما در طول روز اصلا حوصله آدم به این جور کارها نمیرسه.تو شب بخاطر ارامش شبانه واینکه خیلی از امواج کاهش پیدا می کنن.

بهترین زمان برای فکر کردن حل مشکلات، دو موردمی شود. یک هنگامی که شما برای خواب شبانه آماده می شود و دراز کشیده و می خواهید به خواب روید. 2 – درهنگام ابتدای بیدار شدن صبح قبل ازطلوع آفتاب. دانشمندی که می خواست فرمول بنزن را پیدا کند، در ابتدای خوابیدن ماری در ذهنش مجسم می شد که که خود را بصورت 6 گوش باز و بسته می کرد. در حقیقت در هر گوشه این 6 ضلعی یک اتم کربن C , و یک اتم هیدروژن قرار می گرفت و سرانجام با این رویای ابتدای خواب به فرمول بنزن که همان C6H6 بود دست یافت

روز از نظرجسمی خودت رو خسته کرده باشی، آخرشب کاملا خسته ای و کارآیی مغز پائین میاد، کافیه بخوای یک محاسبه ی ریاضی ساده رو انجام بدی، تابفهمی چی میگم. در این شرایط، رانندگی کار خطرناکیه.

_ روز خوابیده باشی، شب خوابیدن مشکل می شه، وقتی سر و صداها و محرک های محیطی کمتر بشوند، نیمکره ی راست مغز فعال تره و حتی ممکنه برخی راه حل های خلاقانه، اون موقع به فکرت برسند، به خاطر همین میگویند همیشه یک دفترچه ی یادداشت برای ایده هاتون، کنار رختخوابتون داشته باشین.

چند تا نکته:
_ شب ها معمولا خون از اندام ها به سمت مغز هجوم میاره، به خاطر همین، درک ما مثلا از درد دندان، شب ها خیلی بیشتره. همچنین برخی نشخوارهای فکری و ترسها، شبها بیشتربه سراغ آدم میاد.

_ برخی اختلالات خواب می تونه با افسردگی و اضطراب مرتبط باشه؛ برای همین وقتی نزد روانپزشک برویم، اولین پرسشی که از ما می پرسد، مربوط به کیفیت خواب شبانه است. این مورد در مردها شایع تر است چون آنها به طور ژنتیکی وباستانی، مسئول حفاظت خانواده بوده اند و مغزشان در شرایط اختلالات اضطرابی و احساس ناامنی مبهم، هوشیارتر می ماند و مرتبا سناریوهای منفی می سازد و تا صبح، احتمالات خطر مختلف را پیش بینی می کند و در برابر استرسورها نیز، تحریک پذیرتر است.

هشیاری انسان و به ویژه خودهوشیاری او، هر روز صبح از نو شکل می‌گیرد. هنگام خواب از بین می‌رود و صبح روز بعد دوباره بین بخش‌های مغز ارتباط برقرار می‌شود. این نتیجه‌‌ی پژوهشی است در زمینه فعالیت‌های مغزی، که پیتر دال‌بیانکو و پیتر وایا، دو متخصص اعصاب در جدیدترین کتاب خود منتشر کرده‌اند.

در حالت خواب و بیداری، یعنی در حقیقت در مرحله آخر خواب، ما به تدریج هوشیاری خود را دوباره به دست می‌آوریم و به وجود خود آگاه می‌شویم. حال دانشمندان آلمانی در مونیخ رمز چگونگی این روند و اینکه چرا هوشیاری هنگام خواب محو می‌شود را کشف کرده‌اند.

به قول یک ضرب‌المثل قدیمی، خواب مرگ کوچک است. حتما بسیاری تا به حال این موقعیت را تجربه کرده‌اند که در هوشیاری کامل کتاب می‌خوانده‌اند، اما دقایقی بعد به خواب رفته‌ و دیگر متوجه اتفاقاتی که در اطراف رخ می‌دهد، نبوده‌اند. تیم پژوهشی موسسه ماکس پلانک در زمینه روانپزشکی به سرپرستی فیلیپ زمان، Phlipp Sämann دریافته که دلیل این اتفاق این است که سیستم فعالیت مغز هنگام خواب و بیداری کاملا با هم متفاوت است.

این دانشمندان با کمک دستگاه ام‌آر‌آی (رزونانس مغناطیسی) فعالیت مغز ۲۵ داوطلب جوان را هنگام خواب مورد بررسی قرر داده‌اند. آنها در مد ت ۲۶ دقیقه خواب ۴ مرحله متفاوت را در خواب مشاهده کرده‌اند. دانشمندان در جریان پژوهش، بیشتر تمرکز خود را روی دو شبکه عصبی مغز قرار دادند که فعالیتشان به طور فشرده‌ای با هم گره خورده و بخش‌های مختلف مغز را با هم مرتبط می‌کند. این دو شبکه عصبی همچنین مسئول کنترل روند تمرکز در مغز هستند.

کاهش ارتباط دو شبکه عصبی هنگام خواب
یکی از این شبکه‌ها به نام DMN (Defult Mode Networروند تمرکز روی عکس‌العمل بدن به محرک‌های خارجی را هدایت می‌کند و دیگری ( ACN (Anti correlated Network مسئول دریافت این محرک‌ها و پیام‌ها از محیط اطراف انسان است. این دو شبکه همکاری تنگاتنگی با هم دارند و میزان فعالیت‌شان به هم وابسته است، به این معنی که وقتی یک شبکه در حال فعالیت زیاد است، فعالیت دیگری کاهش می‌یابد و بر عکس. اندازه‌گیری فعالیت این دو شبکه هنگام خواب نشان داده که همکاری تناوبی بین آن دو در مراحل مختلف خواب کاملا تغییر می‌کند و به طور چشمگیری کاهش می‌یابد.

اما ارتباط بین این دو شبکه به طور کامل قطع نمی‌شود، به همین دلیل مغز هنگام خواب همچنان توانایی دریافت پیام‌های هشداردهنده را دارد. در حقیقت فعالیت مغز هنگام خواب متوقف نمی‌شود، بلکه تنها سبک فعالیتش تغییر می‌کند.

دانشمندان همچنین احتمال می‌دهند که تنها در صورت برقراری ارتباط فشرده و هماهنگی بالا بین دو شبکه‌‌ی عصبی مغز، فعالیت‌های پیچیده‌ی بخش‌های مختلف مغز شکل می‌گیرند. اما دریافت پیام‌های مهم و ساده‌تر که منجر به بیداری می‌شوند، همیشه امکان‌پذیر است. به گفته این دانشمندان کاهش فعالیت و تغییر نوع ارتباط بخش‌های مغزی باهم، عدم هوشیاری هنگام خواب را توضیح می‌دهد.

ارسال شده در تاریخ 15 مارس 2019 توسط خدیجه ص با موضوع مطلب علمی
بازدید : 1,561
دیدگاه خود را ارسال کنید ( بدون دیدگاه )

لطفا کادر زیر را تکمیل کنید *

©ایران پاتوق / تمامی حقوق محفوظ و مربوط به این سایت می باشد و کپی از مطالب ایران پاتوق حتی با درج لینک منبع ممنوع بوده و پیگیری قانونی خواهد شد.