بهترین درمان تنبلی چشم راههای تشخیص و کمک به بهبود آن

بهترین درمان تنبلی چشم راههای تشخیص و کمک به بهبود آن

بهترین درمان تنبلی چشم

تنبلی چشم

چشم ها را به سمت بالا و پایین و چپ و راست نگاه را بچرخانید (هر جهت ۳ ثانیه مکث کنید

روزی سه قاشق شیره خرما میل کنید

شبانگاه۲عدد میوه ی شاه‌بلوط بخورید
بهترین درمان تنبلی چشم,درمان تنبلی چشم,روش های درمان تنبلی چشم,تشخیص درمان تنبلی چشم در کودکان, اختلال تنبلی چشم در سنین کودکی ,راههای تشخیص و درمان تنبلی چشم

آمبلیوپی یا تنبلی چشم نوعی اختلال در بینایی است که در صورتی که به موقع درمان نشود به بینایی فرد آسیب رسانده و او را عموما از یک چشم کم بینا و یا حتی نابینا می‌کند. به گزارش سرویس «بهداشت و درمان» خبرگزاری دانشجویان ایران، تنبلی چشم زمانی بروز می‌کند که مغز به دلایلی که هنوز برای محققان مشخص نیست نمی‌تواند تصاویر دریافتی از چشم آسیب دیده را تعبیر یا به عبارتی درک کند. درمان این اختلال با استفاده از عینک‌های معمولی یا لنز امکانپذیر نیست. همانطور که گفته شد تشخیص زودهنگام و به موقع این اختلال در معالجه آن بی‌نهایت اهمیت دارد. درمان این اختلال در سنین بالاتر مثلا پس از 17 سالگی اغلب مؤثر نیست. چشم‌های برخی کودکان با آنکه ظاهرا سالم به نظر می‌رسد، اما سلامتی و دید کافی ندارد. رشد و تکامل مرکز بینایی در مغز از دوران جنینی تا حدود 10 سالگی ادامه دارد، اما حداکثر سرعت رشد آن تا سه سالگی است. در نتیجه تکامل دستگاه بینایی در این مدت، دید فرد واضح و کامل می‌شود. در این مدت به خصوص در سه سال اول زندگی هر عاملی که باعث اشکال در دید در یکی از چشم‌ها و یا هر دو چشم کودک شود، در نتیجه رشد دستگاه بینایی متوقف می‌شود و بینایی طفل کاهش پیدا می‌کند. هر عاملی که با دید واضح در هر یک از چشم‌ها و یا هر دو آنها در طول یک دوره مهم یعنی از بدو تولد تا سن 6 سالگی تداخل پیدا کند، می‌تواند موجب بروز تنبلی چشم شود. شایعترین علل تنبلی چشم شامل انحراف مداوم یکی از چشم‌ها، دید متفاوت در هر چشم و یا بسته شدن چشم بدلایل مختلف از جمله آب مروارید، افتادگی پلک و یا اشکالات مادرزادی در ساختمان چشم می‌تواند باشد. در هر یک از این موارد چشم نمی‌تواند تصویر واضحی را از اشیا دریافت کند و به تدریج تنبل می‌شود. در مورد آب مروارید بهترین راه درمان، جراحی است که اگر پس از تولد تا 3 ماهگی هر چه زودتر انجام شود، نتیجه‌ بهتری خواهد داشت، اما پس از 3 ماهگی نتیجه چندان رضایت بخش نخواهد بود. تنبلی چشم یک پروسه فعال نورولوژیکی است. به عبارت دیگر، ضعف یا فقدان بینایی در مغز رخ می‌دهد. اگر یکی از چشم‌ها واضح و چشم دیگر تار ببیند، مغز می‌تواند چشمی را که تار می‌بیند، نادیده بگیرد. همچنین در نزدیکی بینی، دوربینی و آستیگماتیسم اگر دید هر دو چشم بسیار کم باشد، هر دو چشم و در صورتی که تفاوت دید بین چشم‌ها زیاد باشد، چشم ضعیف‌تر نمی‌تواند تصویر واضحی از اشیاء دریافت کند که در نتیجه‌ دچار تنبلی می‌شود. علاوه بر این، لوچی یا انحراف چشم نیز می‌تواند باعث دوبینی شده و در نتیجه تصویر واضحی روی شبکیه تشکیل نشود. بدین ترتیب مغز به تدریج برای از بین بردن دوبینی، تصویر چشم منحرف را حذف کرده و فرد دچار تنبلی چشم می‌شود. از آنجا که تنبلی چشم معمولا تنها در یکی از چشم‌ها بروز می‌کند، بسیاری از والدین و کودکان از این اختلال مطلع نیستند. تنها راه پیشگیری از این اختلال تشخیص به موقع عوامل بروز آن است که چون اغلب والدین از این عوامل آگاهی ندارند، به این ترتیب بهترین کار، معاینه چشم کودکان حداقل 3 نوبت تا پیش از رسیدن به سن مدرسه و به ترتیب در 3 ماهگی، 2 تا 3 سالگی و 5 تا 6 سالگی است. همچنین در صورت تشخیص این بیماری در کودک، والدین او باید در اسرع وقت فرزندشان را نزد پزشک ببرند و اقدام به درمان کنند. روش‌های درمان این اختلال شامل استفاده از عینک‌های خاص و اصلاح کننده، قطره، بینایی درمانی و یا بستن چشم سالم است تا چشم تنبل به کار بیافتد و تنبلی آن بر طرف شود.بهترین درمان تنبلی چشم

درمان تنبلی‌ چشم به سه عامل بستگی دارد: 1. سنی که در آن تنبلی‌ چشم به وجود آمده است؛ 2. مدت‌زمانی که از ایجاد تنبلی‌ چشم گذشته است و 3. سنی که در آن درمان آغاز شده است.

به طور کلی، آگاهی والدین و همکاری آنها کلید موفقیت در درمان است. درمان تنبلی‌ چشم نیازمند همکاری تنگاتنگ والدین با متخصصان (بینایی‌سنج و چشم‌پزشک) است.

والدین باید بدانند که دوران کودکی تنها زمان دستیابی به درمان کامل است و در صورت از دست دادن آن، این فرصت برای همیشه از دست رفته است. همچنین والدین باید صبور باشند و انتظار بهبودی سریع را نداشته باشند.

والدین گرامی
یادتان باشد که درمان کامل تنبلی‌ چشم بسیار مشکل است و پس از تشخیص بیماری، تازه در اول راه هستید، لذا پی‌گیری درمان تا بهبودی کامل دید دو چشم تا سن 10 سالگی الزامی است.

نکته مهم در درمان تنبلی‌ چشم این است که هر چه سن کودک کمتر باشد، شانس درمان بیشتر و مدت درمان کوتاه‌تر می‌شود و هر چه درمان چشم تنبل دیرتر شروع شود، احتمال به دست آوردن بینایی کامل کمتر می‌شود.

بهترین سن برای درمان تنبلی‌ چشم قبل از پنج‌سالگی است. روش‌های درمانی مختلفی برای درمان تنبلی‌ چشم وجود دارد که مهم‌ترین آنها عبارت است از: بستن چشم، استفاده از عینک، انجام جراحی و تمرینات چشمی.

ارسال شده در تاریخ 18 می 2019 توسط امید ازادمرد با موضوع مطلب علمی
بازدید : 1,241
دیدگاه خود را ارسال کنید ( بدون دیدگاه )

لطفا کادر زیر را تکمیل کنید *

©ایران پاتوق / تمامی حقوق محفوظ و مربوط به این سایت می باشد و کپی از مطالب ایران پاتوق حتی با درج لینک منبع ممنوع بوده و پیگیری قانونی خواهد شد.