تاثیر پنیرک بر بدن و دستگاه گوارش خواص دارویی پنیرک

تاثیر پنیرک بر بدن و دستگاه گوارش خواص دارویی پنیرک

تاثیر پنیرک بر بدن

تاثیر پنیرک بر روی دستگاه گوارش

?دمنوش پنیرک سبب درمان دلپیچه می شود و ضد اسهال است . این دمنوش برای رفع تورم های روده ای و معده ای و یبوست به دلیل خواص ملینی آن مفید است

? این دمنوش خلط آوربوده و استعمال جوشانده آن به صورت کمپرس گرم و حمام موجب رفع ناراحتی های بواسیر ، بعضی تومورها، ورم پلک چشم میشود.

خواص پنیرک

پنیرک از گیاهان خزنده و از تیره پنیرکیان است. در کتب سنتی گیاه پنیرک را به سه نوع تقسیم‌بندی کرده‌اند: بستانی، بری و صغیر بری که نوع اصلی آن است. برگ گیاه پنیرک گرد و دایره مانند بوده، بیمزه و کمی خشن است، خصوصا پشت برگ آن و گلهای آن کوچک و سرخ مایل به بنفش هستند. پنیرک گیاهی پایا، علفی، یک تا چند ساله است که ارتفاع آن تا 60 سانتی‌متر هم می‌رسد. این گیاه به صورت خودرو در بسیاری از نقاط می‌روید و برای استفاده دارویی نیز کاشته می‌شود. محل رویش گیاه پنیرک در ایران نواحی البرز، اطراف تهران، شمال ایران در آذربایجان و آستارا، نواحی مرکزی ایران در دامغان، سمنان و اصفهان و برخی نقاط جنوب ایران است. قسمتهای مورد استفاده گیاه برگ، ریشه و گل این گیاه است که پس از خشک کردن دور از رطوبت و نور مستقیم و در ظروف سربسته غیر پلاستیکی نگهداری می‌شود. این گیاه دارای ویتامین A، B و C بوده، گلهای پیرک بیش از 10 درصد موسیلاژ دارند. برای آشنایی بیشتر با کاربردهای دارویی و خواص پنیرک با ما همراه باشید.

تاثیر پنیرک بر بدن ,خواص دارویی پنیرک ,تاثیر پنیرک بر دستگاه گوارش, خواص پنیرک ,پنیرک چیست ,پنیرک و رفع عفونت بدن ,پنیرک و سلامت دستگاه گوارش, فواید پنیرک ,

پنیرک یک درمان گیاهی برای زخم ها

به علت داشتن عوامل قابض، باکتریایی و خواص ضد التهابی اش، این گیاه می تواند به صورت موضعی به عنوان یک درمان گیاهی برای زخم ها، کورک ها، جوش ها، نیش حشرات، خارش پوست، اگزما، آکنه و تورم مفید باشد.

پنیرک های معمول، کاربردهای سلامتی مشابه زیادی با مارشملو دارد.

پنیرک برای درمان بیماری های تنفسی

پنیرک معمول یک گیاه محبوب برای درمان بیماری های تنفسی است و به آن کمک می کند، چون خواص درمانی دارد که می تواند به مشکلات مخاط دستگاه تنفسی فوقانی کمک کند. این گیاه حاوی مقدار زیادی از مواد مخاطی است که بافت ملتهب را با یک لایه محافظ پوشش می دهد.

گیاه پنیرک برای درمان سرفه

چای تهیه شده از برگ ها یا گل های این گیاه می تواند برای درمان سرفه، زکام و خشن شدن صدا به کار رود. گل ها و برگ ها باید قبل از استفاده، به مدت چند ساعت در آب ولرم خیس بخورند.

برای حفظ خواص پزشکی این گیاه، نباید جوشانده شوند. امروزه، گل ها و عصاره خشک شده در بسیاری از مخلوط های چای تجاری و داروهای ضد درمانی مورد استفاده قرار می گیرند که برای تسکین سرفه در نظر گرفته شده است.

چای گیاه پنیرک برای مادران شیرده

گفته می شود که چای از این گیاه به مادران شیرده کمک می کند تا شیر بیشتری تولید کنند. مالوا سیلوستریس نیز از آن به عنوان یک منبع غذا استفاده می کند.

دانه های آن شبیه به فندق های جوان هستند و می توانند در سالاد سبز همراه با برگ ها و گل ها قرار بگیرند. استفاده از پنیرک در آشپزخانه عمدتاً فراموش شده است، اما قطعاً سزاوار بازگشت مجدد است.تاثیر پنیرک بر بدن

تاثیر پنیرک بر روی دستگاه ادراری و تناسلی

پنیرک و عفونت زنان
عفونت دستگاه تناسلی زنان، بیماری است که اکثر زنان در طول زندگی خود دست کم چند بار آن را تجربه می‌کنند. این عفونت‌ها در سنین باروری یعنی از سن بلوغ تا یائسگی شایع‌تر است؛ از علائم ابتلا به عفونت افزایش ترشحات واژن و تغییر رنگ و بوی این ترشحات است، همچنین، التهاب ناحیه تناسلی، خارش و سوزش نیز از مهمترین علائم عفونت در زنان می‌باشد. مهمترین اثرات گزارش شده گیاه پنیرک در طب سنتی به ویژه گل آن، درمان ناراحتی‌های رحم و رفع عفونت دستگاه تناسلی است، استفاده از پنیرک برای زنان مقوی رحم می‌باشد، همچنین گیاه پنیرک برای رفع عفونت‌های دستگاه ادراری نیز بسیار موثر است. دمنوش گل پنیرک ادرار آور بوده، برای رفع عفونت و سوزش ادرار مفید است.

دمنوش گل پنیرک دارای ویتامین وB وC فراوان می باشد ، مقوی رحم و ادرار آور است و برای درمان بیماری های کلیه ومثانه مانند سوزش مجاری ادراری و عفونت مثانه بسیارمفید و موثر است.تاثیر پنیرک بر بدن

تاثیر پنیرک بر روی غدد

دمنوش پنیرک برای درمان یرقان و سلامت کبد و پاک کردن آن مورد استفاده قرار می گیرد و بسیار مفید است.

خواص و فواید برگ پنیرک

ترکیبات مهم

 برگ حاوی حدود 8 درصد موسیلاژ می باشد که پس از هیدرولیز، تولید قندهای آرابینوز، گلوکز، رامنوز، گالاکتوز و اسید گالاکتورونیک اسید می کند. هم چنین حاوی مقدار تانن و فلاونوئید است.

 طریقه و مقدار مصرف

 بر روی 5 گرم برگ، یک لیوان آب سرد ریخته مدت حدود 5 دقیقه می جوشانیم و یا بر روی همین مقدار برگ، یک لیوان آب در حال جوشیدن می ریزیم و بهتر است درب آن را بپوشانیم؛ آن گاه پس از 15 دقیقه صاف می کنیم. البته بهتر است محلول های سرد آن را، قبل از مصرف، کمی گرم کنیم. در صورتی که با هر بار مصرف، یک قاشق عسل به آن بیفزاییم، اثر آن قوی تر می شود. این میزان مصرف را می توان روزی سه تا چهار بار تکرار کرد.

جوشانده پنیرک

جوشانده ی آن برای عفونت های مثانه، اسهال خونی و سرفه های شدید موثر و مفید است، دم کرده ی آن برای کسانی که دچار یبوست و دارای معده و روده های تنبلی هستند، توصیه می شود.

 در درمان برونشیت و استفراغ نیز استفاده می شود، به صورت غرغره در رفع تحریکات مخاط دهان و درد گلو اثر مفیدی دارد و همچنین برای رفع سوزش مجرای ادرار مفید است.

 برای رفع جوش های صورت نیز می توان از پنیرک استفاده کرد ضمن این که درد و ناراحتی های محل جوش را تسکین می دهد و به صورت کمپرس یا لوسیون در درمان سوختگی ها موثر است.

ارسال شده در تاریخ 4 آوریل 2019 توسط خدیجه ص با موضوع سلامتی
بازدید : 1,713
دیدگاه خود را ارسال کنید ( بدون دیدگاه )

لطفا کادر زیر را تکمیل کنید *

©ایران پاتوق / تمامی حقوق محفوظ و مربوط به این سایت می باشد و کپی از مطالب ایران پاتوق حتی با درج لینک منبع ممنوع بوده و پیگیری قانونی خواهد شد.