تداوم ورزش در زنان باعث جذابیت و طراوت روحی و جسمی

تداوم ورزش در زنان باعث جذابیت و طراوت روحی و جسمی

تداوم ورزش در زنان

تمرینان منظم ورزشی دارای فواید مشابهی در زنان و مردان است. یعنی کاهش فشار خون، پائین آوردن تعداد ضربان قلب و افزایش ظرفیت هوازی همراه با کاهش درصد چربی بدن، تام موارد فوق به پیشگیری از آترواسکلروز و بیماری‌های قلبی کمک می‌کنند.
به‌علاوه ورزش‌های توأم با اعمال وزن روی بدن سبب تقویت استخوان‌ها و جلوگیری از پوکی استخوان می‌شوند.

زنانی که بصورت مداوم ورزش می کنند، همیشه دارای جذابیت و طراوت خاصی برای همسران خود هستند.

تداوم ورزش در زنان ,ورزش باعث جذابیت و طراوت روحی و جسمی , تاثیر ورزش روزانه ,ورزش مداومو سلامت زنان,تقویت استخوانها با ورش مداوم

زنان ورزشکار تا 4 برابر بیشتر از سایر زنان در بارداری و زایمان موفق تر هستند.
همچنین در مطالعات انجام شده نرخ باروری موفق در زنانی که بطور مداوم ورزش می کنند تا 46 سالگی نیز بدون خطر بوده و همچنین شروع زمان یائسگی نیز بطور چشمگیری افزایش می یابد.

ورزش کردن به معنای هر نوع فعالیت بدنی است که عضلات شما را به حرکت وا داشته و موجب می شود بدنتان کالری بسوزاند. به این ترتیب فعالیت های بدنی بسیاری مانند شنا کردن، دویدن، رقصیدن، پیاده روی و بالا و پایین پریدن وجود دارد که موجب کالری سوزی بدنتان می شود. فعال و پر جنب و جوش بودن، فواید جسمانی و روانی بسیار داشته و در مجموع عمر طولانی تر و سالم تری را برایتان رقم می زند. در ادامه فواید اصلی و عمده ورزش مستمر و بلند مدت را به شما معرفی می کنیم:

اثرات ورزش روی قاعدگی
▪ ورزشکاران زن مستعد اختلالات قاعدگی از جمله تأخیر در شروع آن، فقدان اولیه و ثانویه، افزایش فاصله بین دو سیکل قاعدگی و فقدان تخمکگذاری می‌باشند. مثلاً فقدان قاعدگی در ۳ تا ۵ درصد کل جمعیت رخ می‌دهد اما در ۱۵ تا ۶۰ درصد زنان ورزشکار مشاهده می‌شود. از جمله علل آن وزن پائین بدن، از دست دادن سریع وزن، شروع سریع ورزش‌های سنگین، تغذیه ناکافی در مقایسه با احتیاج به انرژی و وجود استرس‌های فیزکی و روانی است.

شادمانی و سرخوشی بیشتر

شواهد حاکی از آن است که ورزش کردن خلق و خو را بهبود بخشیده و موجب کاهش تجربه احساساتی نظیر افسردگی، اضطراب و استرس می شود.در واقع، انجام حرکات ورزشی باعث ایجاد تغییرات در بخش هایی از مغز می شود که تنظیم کننده استرس و اضطراب می باشند. همچنین حساسیت مغز را برای ترشح هورمون های سروتونین و نورپینفرین بالا می برد که این هورمون ها احساس افسرده خویی را سرکوب می کنند.علاوه بر این به هنگام ورزش کردن، هورمون اندروفین در بدن ترشح می شود که احساسات خوب و نشاط انگیز را در افراد به وحود آورده و باعث کاهش تجربه درد می شود. لازم است خاطر نشان کنیم که درجه سختی ورزش کردن در اینجا مدنظر نیست زیرا نتایج مطالعات نشان داده است حتی ورزش کردن ساده، کوتاه و آهسته هم تاثیر مثبت خود را به جا می گذارد.

کاهش وزن و تناسب اندام

نتایج برخی تحقیقات حاکیست که عدم تحرک و فقدان فعالیت های بدنی یکی از دلایل قابل توجه در چاقی و اضافه وزن محسوب می شود. برای اینکه متوجه ارتباط میان کاهش وزن و ورزش کردن بشوید بایستی دقت کنید که با ورزش کردن، بدن انرژی خود را مصرف می کند. بدن ما در سه موقعیت انرژی مصرف می کند : در زمان هضم غذا، به هنگام ورزش و برای حفظ کارکرد طبیعی بدن مانند ضربان قلب و نفس کشیدن. در حالیکه رژیم گرفتن باعث می شود مقدار کالری کمتری وارد بدن شما شود و سوخت وساز بدن کاهش می یابد و وزن کم می کنید، از سوی دیگر ورزش کردن میزان سوخت و ساز بدن را بیشتر کرده که این مساله موجب کالری سوزی و کاهش وزن می شود. به علاوه ترکیب ورزش های هوازی و تمرینات قدرتی به شما کمک می کند در عین حال که وزن کم می کنید حجم عضلات بدن خود را هم حفظ کنید.

تقویت عضلات و استخوان ها

ورزش نقش مهمی در ساخت و حفظ عضلات و استخوان های قدرتمند دارد. کافیست به هنگام حرکات ورزشی به اندازه کافی پروتئین وارد بدنتان شود تا عضله سازی در آن صورت گیرد. ورزش موجب ترشح هورمون هایی در بدن می شود که توان عضلات را در جذب آمینو اسید افزایش داده و این امر به رشد عضلات و کاهش شکنندگی آنها کمک می کند.با افزایش سن، حجم عضلات و کارکرد آنها تحلیل می رود در نتیجه درصد صدمات و ضعف عضلات بالا می رود و در این میان انجام حرکات ورزشی از تحلیل عضلات جلوگیری کرده و علی رغم تاثیرات افزایش سن، قدرت عضلات بدن را حفظ می کند. ورزش کردن در جوانی به تراکم هرچه بیشتر استخوانها کمک می کند و به این ترتیب احتمال ابتلای افراد به پوکی استخوان در سال های بعد از میانسالی کاهش پیدا می کند.

افزایش سطح انرژی بدن

ورزش کردن یک منبع فوق العاده قدرتمند برای بالا بردن سطح انرژی بدن تمام افراد است.چه کسانی که سلامت هستند و چه افرادی که با بیماری و ضعف دائم بدنی دست و پنجه نرم می کنند . شواهد بسیاری این موضوع را تایید می کند که افرادیکه حرکات ورزشی را حتی در ساده ترین شکل انجام می دهند و زمان زیادی هم صرف این کار نمی کنند اما از تاثیرات سازنده ورزش برای ایجاد انرژی بیشتر برخوردار می شوند و در وضعیت سلامت و بیماری، ورزش به آنها کمک می کند تا سرزنده و پر انرژی باشند.تداوم ورزش در زنان

کاهش احتمال ابتلا به بیماریهای حاد و مزمن

فقدان تحرک و حرکات ورزشی را می توان یکی از عمده ترین دلایل ابتلا به بیماریهای حاد در نظر گرفت. ورزش کردن مستمر نه تنها فشار خون و چربی خون را کاهش می دهد بلکه سلامت عمومی بدن مانند قلب را تقویت می کند. در مقابل، دور بودن از ورزش و عدم تحرک، حتی برای کوتاه مدت هم می تواند به راحتی موجب چاقی بویژه در ناحیه شکم شود که این امر خود سبب ساز افزایش احتمال ابتلا به بیماریهایی نظیر دیابت نوع 2 ،بیماریهای قلبی و مرگ زودهنگام باشد.بطور خلاصه انجام روزانه حرکات ورزشی و فعالیت های بدنی، برای حفظ وزن مطلوب و کاهش خطر ابتلا به بیماریهای حاد، ضروری به نظر می رسد.

سلامت مغز و حافظه

ورزش، به بهبود عملکرد مغز و حفظ مهارت های تفکر و حافظه کمک می کند. ورزش، ضربان قلب را بالا برده و به این ترتیب جریان خون و اکسیژن رسانی به مغز را افزایش می دهد.همچنین ترشح هورمون هایی را که موجب رشد سلول های مغزی می شوند، بیشتر می کند. با توجه به اینکه ورزش کردن از ابتلا به بسیاری بیماریها هم جلوگیری می کند، فقدان این بیماریها در بدن موجب سلامت و کارکرد بهتر مغز می شود زیرا عملکرد صحیح مغز در صورت بروز بیماریها، ضعیف می شود. افزایش سن به روی ساختار و کارکرد مغز تاثیر منفی می گذارد و ورزش کردن می تواند مانعی باشد برای این رویداد . ورزش کردن بر حجم هیپوتالاموس مغز می افزاید و با توجه به نقشی که این بخش از مغز در یادگیری و حافظه دارد، می توان اهمیت ورزش کردن را بویژه برای دوران پیری درک کرد. ورزش کردن احتمال ابتلا به آلزایمر را هم کاهش می دهد.

آرامش و خواب بهتر

انجام منظم و مستمر حرکات ورزشی باعث می شود راحت تر، سریعتر و عمیق تر به خواب روید. فقط به خاطر داشته باشید که انجام حرکات ورزشی سنگین خود را ساعت ها قبل از زمان خوابتان تنظیم کنید. زیرا درست بعد از ورزش کردن، بدن در سطح بالایی از انرژی قرار دارد و خوابیدن را سخت خواهد کرد اما در حالت عکس، زمانیکه در طول روز ورزش می کنید بدن را برای یک خواب خوب شبانه آماده می کنید. آرامشی که در طول روز با ورزش و تحرک بدنی و در اثر ترشح هورمون های مفید و دفع استرس در خود تجربه کرده اید، به شما کمک خواهند کرد که به راحتی به خواب بروید.تداوم ورزش در زنان

کاهش درد

مطالعات جدید نشان داده اند که بدن ورزیده و انجام نرمش و ورزش همیشه و در هر شرایطی بهتر از بی تحرکی است. درواقع با ورزش کردن شما بدن خود را آماده مقابله با درد و کسالت های احتمالی در زندگیتان کرده و در واقع علاوه بر اینکه یک بدن ورزیده و قوی درد کمتری را احساس می کند در صورت بروز هرگونه درد جسمانی هم تحمل و سرسختی بیشتری در مقابل آن نشان خواهد داد.

زندگی جنسی بهتر

تاثیر مثبت ورزش کردن بر میل و شهوت جنسی به اثبات رسیده است. ورزش مستمر، سیستم قلبی عروقی بدن را تقویت کرده و گردش خون را در بدن بهبود می بخشد. انعطاف عضلات را بیشتر کرده و عضلات نیرومند تری شکل می دهد، تناسب اندام را ایجاد میکند و عزت نفس افراد را در مورد ظاهرشان تقویت می کند که همه این عوامل در کنار هم به برقراری یک رابطه جنسی پر قدرت و هیجانی، کمک قابل توجهی می کنند. فعالیت خوب بدنی، توانمندی و اشتیاق به رابطه جنسی را تشدید می کند. نتایج مطالعات انجام شده در این باره نشان می دهد که زنان ورزشکار ارگاسم راحت تر و بیشتری را نسبت به زنانی که فعالیت بدنی ندارند تجربه می کنند. مردان ورزشکار هم از عملکرد جنسی خود رضایت بیشتری داشته و اعلام کرده اند که اختلالات نعوظ در آنها کمتر تجربه می شود. زنان و مردان هر دو با انجام حرکات ورزشی، هم در زمینه تمایلات و میزان شهوت جنسی، هم در زمینه عملکردهای جنسی، موفق تر عمل می کنند .

افزایش توانمندی شغلی

شواهید حاکی از آن است که افراد ورزشکار و پرتحرک که همواره انجام فعالیت های بدنی را در دستور کار خود دارند، نسبت به سایر افراد که بی تحرک هستند و ورزش نمی کنند شادتر و سرحال تر بوده و با انگیزه و هدفمندی بیشتری به شغل خود می پردازند و به همین دلیل کارایی بیشتری هم در سرکار دارند.

افزایش طول عمر و سلامتی

زندگی علی رغم سختیها و چالش هایش همیشه خوشایند بوده و کسی نیست که دلش نخواهد چند سالی بیشتر و در صحت و سلامت زندگی کند . تجربه بیشتر لحظات لذت بخش در کنار عزیزانمان و کسانی که دوستشان داریم چنان شوق برانگیز است که برای عمر بیشتر و سلامت تر خود حاضریم بهایش را بپردازیم. چه بهایی دلپذیر تر و بهتر از ورزش کردن. حفظ سلامت جسم و روان شادتر به ما کمک می کند که بیشتر زندگی کنیم. پژوهشگران این حوزه بر این باورند که انجام حرکات ورزشی تنها برای 10 دقیقه در روز و 75 دقیقه در هفته، در بلند مدت یکسال و نیم بر عمر مفید ما خواهد افزود. با افزودن مقدار زمان ورزش کردن خود و اصولی تر کردن حرکات ورزشی و فعالیت های بدنیمان، عمر مفید و سلامتی ما بیشتر تقویت خواهد شد.
دفعه بعدی که برای ورزش کردن بهانه جویی کردید و خود را بی حال و بی انگیزه دیدید به سرعت مزایا و فوایدی را که ورزش در زندگی شما به جا خواهد گذاشت به خود یادآور شوید .

تجربه مفرح و گسترش پیوندهای اجتماعی

ورزش کردن فعالیتی لذت بخش و مفرح می باشد که علی رغم کالری سوزی و تحرک، خستگی روح و جسم را بدر کرده و سرحالی و سرزندگی را به همراه می آورد. فعالیتی هیجانی که امکان برقراری روابط اجتماعی و دوستانه را برایمان فراهم می آورد و می توانیم کنار دیگران و یا در فضای عمومی و در دل جامعه به آن مشغول باشیم. بطور مثال تصور کنید که در کلاس رقص ثبت نام کرده اید و در کنار کلی انسان هم احساس با خود، مشغول رقصیدن، کالری سوزی، شور و نشاط و تجربه های مشترک خوشگذرانی می شوید . قطعا پیوند دوستانه خوبی بین شما می تواند شکل بگیرید و معاشرت نشاط انگیزی را می توانید تجربه کنید.

تقویت خود باوری

برنامه ریزی برای ورزش کردن و تناسب اندام و دسترسی به اینگونه اهداف به شکل قابل توجهی اعتماد به نفس شخصی را بهبود می بخشد. زمانیکه قدرت این را در خود می بینید که با یک برنامه ریزی دقیق، نظم در اجرای آن و تمرین و تکرار، برای قدم برداشتن به سمت هدف خود که در اینجا ورزش مستمر، تضمین سلامتی و حفظ تناسب اندمتان است، طعم موفقیت را بچشید، می توانید عزت نفسی که به این شکل در شما تقویت می شود و به شکل یک خود باوری عمیق و گسترده در شما پدیدار می شود را به تمام جنبه های زندگی خود تعمیم دهید. از این مرحله به بعد این خودباوری و اعتماد به نفس، همراه شما خواهد بود . به عبارتی ورزش، بخش با ارزشی از وجودتان یعنی خودباوری شما را زنده می کند.

 تناسب اندام شاید برای آن قشر از زنان ایرانی که با ورزش رابطه خوبی ندارند، تنها دلیل انجام حرکات هر از گاه باشد که باید گفت به دلیل عدم تداوم در ورزش کردن، نتیجه معکوس به بار می آورد.

 یکی از نکاتی که ورزش حرفه ای را برای زنان منطقه ایران حایز اهمیت می کند، تاثیرات روحی است که ورزش دارد و دیگری کمکی است که ورزش حرفه ای به تداوم انجام ورزش به زنان می کند. شرکت در یک کلاس ورزشی به نیت از دست دادن چند کیلو وزن و یا گوشتهای اضافه موضعی، تجربه ای است که به ترک زود هنگام آن منجر می شود.

ارسال شده در تاریخ 11 سپتامبر 2019 توسط خدیجه ص با موضوع مطلب علمی
بازدید : 1,350
دیدگاه خود را ارسال کنید ( بدون دیدگاه )

لطفا کادر زیر را تکمیل کنید *

©ایران پاتوق / تمامی حقوق محفوظ و مربوط به این سایت می باشد و کپی از مطالب ایران پاتوق حتی با درج لینک منبع ممنوع بوده و پیگیری قانونی خواهد شد.