تغذیه ماه مبارک رمضان در سحر و افطار

تغذیه ماه مبارک رمضان در سحر و افطار

 

خوراکیای رمضان

تغذیه ماه مبارک رمضان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد. تغذیه و نوع خوراکیهای مصرفی تعیین کننده میزان سلامت شما در طولانی مدت حتی مهمتر از همه پس از پایان ماه مبارک رمضان خواهد بود. در اینجا نگاهی به تغذیه ماه رمضان در سحر و افطار که ضامن سلامتی روزه داران عزیز می تواند باشد خواهیم پرداخت.
✅بدلیل حرارت بالای معده دراثر گرسنگی زیاد، وارد نمودن آب یخ و سرد درابتدا باعث تغییر ناگهانی حرارت معده و قبض یکباره معده و سردی شدید و ضعف معده می شود، همچنین مصرف آب خیلی گرم و جوش هم می تواند موجب افزایش حرارت معده شود. بهترین وجه شروع، با آب ولرم است و غذاهای سهل الهضم و شیرین، چرا که به علت نیاز کبد، طبیعت بدن تمایل زیادی به جذب فوری شیرینی دارد.

✅اگر خدای ناکرده در چنین شرایطی آب یخ را بخورید چون در معده توقف نمی کند، مستقیم وارد روده شده که می تواند حتی باعث مرگ ناگهانی بدنبال رفلکس عصبی شود.

✅در این موارد برای اینکه بتوانید آب را در معده نگه دارید حتماً حداقل تکه ای نان قبل از آن میل کنید لذا برای رفع تشنگی نیز سعی نکنید، که عطش خود را به یک باره و با نوشیدنی زیاد از بین ببرید که در این صورت تشنگی بر طرف نخواهد شد. برای رفع تشنگی، نصف لیوان آب را جرعه جرعه بنوشید و سپس مقداری نان میل نمایید سپس نصف دیگر لیوان را به صورت جرعه جرعه و آهسته بنوشید.

✅البته محرورین مخصوصاً کسانی که با مصرف آب خنک اشتها می یابند می توانند بعد از افطار با نمک، آب خنک (نه آب یخ) بنوشند.

✅شروع افطار با نمک سالم دریایی که در شرایط تجزیه قرار نگرفته تا املاح مهم چون پتاسیم خود را از دست دهد، آب جوشیده ولرم که اخلاط فاسد را دفع کند و بعد خرما بسیار خوب است و توصیه می گردد. در پایان غذا نیز مقدار بسیار کمی نمک دریاچه های ایران را بخورید. البته امام صادق (ع) هم می فرمایند: خرما و حلوا، معده و جگر را پاک می کند و سر درد را از میان می برد.

✅در افطار از غذاهای سهل الهضم و ترجیحاً شیرین همچون فرنی ها، حلیم و آش ها استفاده کنید.
و حال که امسال (۱۳۹۵ ه.ش) ماه رمضان در گرمای طاقت فرسا و خصوصاً مصادف با حزیران و تموز است باید به نکات حفظ تندرستی در این دوران توجه داشت و موارد ذیل را نیز مورد نظر داشت:
۱- پرخوری نکردن در سحر
۲- عدم مصرف مواد غذائی خیلی شیرین ، تند و شور
۳- استفاده از مواد غذائی تفه (بی مزه) مانند خورش کدو ، کلم و بامیه …
۴- مصرف تنقلات ما بین افطار و سحر در هنگام بیداری مفید است.
۵- تا چند روز مانده به ماه رمضان ساعات ناهار را کم کم به طرف عصر ببرید.

?امام صادق (ع) :هر کس بر نخستین لقمه از غذای خود نمک بپاشد کک مک صورت او از میان می رود. (الکافی: ج۶ ص۳۲۶ ح۸)?

با ایران پاتوق همواره به روز بمانید.

ارسال شده در تاریخ 6 ژوئن 2016 توسط مدیریت با موضوع سلامتی , مطلب علمی
بازدید : 2,653
دیدگاه خود را ارسال کنید ( بدون دیدگاه )

لطفا کادر زیر را تکمیل کنید *

©ایران پاتوق / تمامی حقوق محفوظ و مربوط به این سایت می باشد و کپی از مطالب ایران پاتوق حتی با درج لینک منبع ممنوع بوده و پیگیری قانونی خواهد شد.